سه‌بعدی بودن کافی نیست، خطر در کمین گوشی آمازون

 1

آمازون با اعلام ورود خود به دنیای تلفن‌های همراه بسیاری را غافلگیر کرد ولی بر اساس گفته‌های اخیر تحلیل‌گران صنعت، این شرکت باید سه بعدی بودن تنها را فراموش کند، سورپرایز گوشی آمازون باید مورد دیگری باشد و امکانات سه‌ بعدی به‌عنوان برگ برنده این گوشی برای کسب مخاطب به‌حساب نخواهد آمد.

مسئولان این شرکت اعتقاد دارند که تنها راهی که می‌توان به توفیق در بازار بی‌رحم تلفن همراه دست پیدا کرد این است که در قیمت‌گذاری برای گوشی با رویکردی تهاجمی عمل کنند و بتوانند مشتریان درون بازار را به خرید این محصول متعقاد نمایند و این موضوع برگ برنده این شرکت در زمینه فروش خواهد بود..

این گوشی به احتمال فراوان در پاییز سال جاری آماده عرضه به بازار خواهد بود و باید انتظار داشت تا این شرکت عملیات ویژه‌ای برای توفیق داشته باشد زیرا غول‌های موجود در بازار هیچ‌کدام رقیبان کوچک و کم‌توانی نیستند و آمازون برای موفقیت باید کاری مشابه با اقدامات اپل در هنگام عرضه آیفون باشد و با ارائه خدمات و امکاناتی در سطح متفاوت کاربران را برای خرید گوشی راضی کند، در غیر این صورت بیشتر مشتریان حاضر در بازار علاقه‌مند به خرید محصولی هستند که امتحان خود را پس داده است و اگر گوشی ویژه آمازون چندان ویژه نباشد و با سایر گوشی‌ها تفاوت خاصی را ارائه ندهد احتمال توفیق آن‌ در بازار بسیار غیر محتمل خواهد بود.

تا به حال بیشتری موردی که برای این گوشی مورد تاکید قرار داشته و جلب توجه کرده است مربوط به امکانات سه بعدی آن بوده است ولی آمازون قصد ندارد تا گوشی خود را برای رقابت در رده گوشی‌های فوق پیشرفته و بسیار نیرومند به بازار روانه سازد، علت این امر نیز در ماجرای استفاده از اپراتورهای تلفن‌همراه در کشورهای مختلف است. اپراتورها معمولا گوشی‌های بسیار نیرومند را با قفل نرم‌افزاری ویژه‌ای که موجب می‌شود تنها با خط این شرکت بتوان از این گوشی استفاده نمود به بازار عرضه می‌کنند و این نوع عرضه موجب می‌شود تا گوشی با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت نسخه قفل نشده به مخاطب عرضه شود.

در این میان کارولینا میلانسی به‌عنوان یکی از تحلیل‌گران بازار تلفن همراه اعتقاد دارد که تنها راه توفیق این گوشی همان ارزان بودن خواهد بود:« اگر این گوشی ارزان نباشد به‌صورت طبیعی انتخاب گوشی‌های ارائه شده توسط اپراتورها بسیار منطقی‌تر و معقول‌تر خواهد بود. این راه ور سم بازار است.»

اپراتورهای بزرگی مانند AT&t و T-mobile و ورایزن به خوبی می‌توانند محدوده بزرگی از گوشی‌ها‌ی نیرومند  را با سیستم‌ عامل‌هایی متنوع با قیمت‌هایی زیر صد دلار به مشتریان عرضه کنند ولی در شروع کار بیشتر مواقع باید قراردادی دوساله برای استفاده از این اپراتور به امضا برسد. دربازار تلفن‌های همراه نیز اگر کسی بخواهد گوشی بدون قفل گران‌ قیمت خریداری کند به‌صورت پیش‌فرض آیفون، یا سری گلکسی ساموسنگ یا محصولاتی مانند G2 ال جی را خریداری خواهد نمود زیرا در طول چند سال با مدل‌های پیشین خود اعتماد کاربران را به‌خود جلب کرده‌اند.

1-2

اوضاع بازار تلفن‌های همراه برای مسئولان آمازون بسیار واضح است و آن‌ها می‌دانند که کشتی خود را وارد چه‌ آب‌های متلاطمی می‌کنند  خطر غرق شدن درصورت ندانستن تک‌تک گام‌ها این محصول را تهدید خواهد نمود. یک سوم بازار تلفن‌های همراه در سراسر جهان متعلق به سامسونگ است و حدود 15 درصد کل بازار جهانی نیز در اختیار اپل قرار دارد، به عبارت دیگر این دو شرکت تقریبا نیمی از کل فروش تلفن‌های همراه در سرار جهان را به‌ خود اختصاص داده‌اند. سرنوشت شرکت‌هایی مانند بلک بری نیز برای آمازون می‌توانند یک زنگ‌ خطر باشند زیرا شرایط این شرکت دربازار بسیار وخیم است و علت این امر نیز بسیار واضح است، گوشی‌های بلک بری از امکانات بسیار خوبی از نظر سخت افزاری برخوردار هستند و سیستم عامل نیرومندی نیز بر روی آ‌ن‌ها نصب شده است ولی سه مورد موجب شده است تا بلک بری در بازار موفق نباشد، اولین مورد عدم وجود طراحی‌های مدرن است و این شرکت برای مدتی طولانی طراحی مدل‌های خود را شبیه به هم نگاه داشته است و درنظر نگرفته است که ذائقه مخاطبین زودبه‌زود عوض می‌شود. دومین مورد عدم وجود پشتیبانی وسیع نرم‌افزاری بر روی سیستم عامل بلک بری است، به نحوی که بازار نرم‌افزاری این گوشی در قیاس با  اندروید و اپل به‌هیچ عنوان حرفی برای گفتن ندارد. سومین مورد قیمت‌گذاری است، گوشی‌‌های بلک بری ارزان نیستند و همین امر موجب شده است تا کمتر کسی به‌سراع آ‌نها برود.

آمازون باید گوشی خود را با قیمتی پایین و با پشتیبانی بسیار نیرومند نرم‌افزاری عرضه نماید و درصورتی که در هریک از این بخش‌ها دچار کمبودی باشد توفیقی دربازار نخواهد داشت. گوشی آمازون به‌زودی عرضه خواهد شد ولی اینکه چقدر در این بازار دوام بیاورد معلوم نیست، به شخصه با تجربه‌ای که از کارکردن با تبلت‌های امازون داشته‌ام این محصولات را از نظر طراحی و راحتی کارکرد مطمئن می‌دانم و امیدوارم که المان‌های طراحی و راحتی کارکردن در گوشی آمازون نیز به خوبی پیاده سازی شوند تا شاهد پیشرفت تلفن‌های همراه به مرحله‌ای جدید باشیم.

1 در مورد “سه‌بعدی بودن کافی نیست، خطر در کمین گوشی آمازون”

  1. پلاستیک ارزان قیمت

    آمازون توانایی موفقیت رو داره در عرصه ی ساخت تبلت عالی عمل کرده و جز بهترینها بوده اگه با قیمت پایین به ارائه گوشی های با کیفیت بپردازه حتما موفق میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH