با بهترین و بدترین لپتاپ‌های دنیا آشنا شوید(قسمت سوم، بررسی برندهای HP و Dell)

در این مقاله و پس از بررسی سه برند اپل، ایسوس و ایسر، به سراغ دل و اچ پی می‌رویم. دو برندی که در کشور ما طرفداران زیاد و البته کاربران زیادی دارند.

دل

به باور خیلی از ما، دل برندی است که لپ‌تاپ‌های نه چندان زیبا اما از نظر بدنه قدرتمند و به قول خیلی‌ها مردانه می‌زند، اما بهتر است برای آشنایی بیشتر سری به امتیاز جهانی این برند در تولید لپ‌تاپ بزنیم.

بررسی‌ها(امتیاز 14 از 20)

دل مدتی است که نمایش بسیار قدرتمندی از خود نشان داده است و سه تا از هجده نوت بوکش، برنده جایزه انتخاب سردبیر شده‌اند. سری XPS  این برند، از هایبرید 12 اینچی‌اش تا مگاتبلت 18 اینچی‌اش، از نظر کارایی و طراحی بسیار تاثیر گذار ظاهر شده‌اند. تنها چیزی که باعث عقب ماندن دل می‌شودکیبورد تعبیه شده روی XPS  11 اینچی بوده که تنها 2.5 ستاره دریافت کرد.  همین یک لپ‌تاپ باعث شده که کل برند به اندازه یک امتیاز سقوط داشته باشد.

پشتیبانی(امتیاز 16 از 20)

نمایش دل از نظر پشتیبانی در سال گذشته را می‌توان بدترین نوعی خواند که تا بحال در بررسی‌ها دیده شده است. وب سایت این برند طراحی کاربر دوستی ندارد. این برند نه ایمیلی دارد و نه در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک فعالیتی می‌کند. با هر بار تماس تلفنی هم نمایندگان این شرکت به جای اینکه به توضیح بپردازند پیشنهاد به دانلود نرم افزار DellConnect  داده و از ما می‌خواستند که کنترل کامپیوتر را به صورت دورادور در دست بگیرند.

طراحی(امتیاز 11 از 15)

dell-design-sf-v2

طراحی بکار رفته در لپ‌تاپ‌های دل ترکیبی از طراحی زرق و برق‌دار و عملی و کاربردی است. از نوت بوک 14 اینچی‌اش تا دستگاه بزرگ جثه 18 اینچی‌اش، این برند محصولات ویژه گیم خود را(AlienWare) با طراحی چیزی بین یک توپ دیسکو و یک رزم ناو معلق بین سیاره‌ها ساخته است. در انتهای دیگر این طیف با طراحی‌هایی مثل XPS 13 بر می‌خوریم که با بدنه‌ای از جنس فیبر کربن، جذاب اما اصلا هیجان انگیز نیست. بعلاوه دل با تغییر در  مدلهای Dell Inspiron 14 7000 و Dell Inspiron 15 7000به مدرنتر به نظر رسیدن اقدام کرده است.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 12 از 15)

dell-keyboard-sf-v2

به طور کل لپ‌تاپ‌های دل تجربه‌ای خوب از تایپ برای کاربران به ارمغان می‌آورند، اما امسال استثناتی هم وجود داشت. کیبورد مدل  Latitude 7440 احساس خمیری و قابل انعطاف نا مطلوبی را ایجاد می‌کرد که برای یک لپ‌تاپ 1800 دلاری کاری اصلا جالب نبود. هایبرید Dell XPS 11 هم می‌تواند جایزه بدترین ایده برای تخت ساختن کیبوردش را از آن خود کند که اصلا حس لمسی به کاربر نمی‌دهد.

بیتشر تاچ پدهای لپ‌تاپ‌های دل هنگام استفاده حس ارتجاعی به کاربر می‌دهند و برخی از لپ‌تاپ‌ها با تاچ پدهایی مجهز به دکمه‌های موس ارائه می‌شوند که معمولا برای کاربرها مناسب‌تر و مطلوب‌ترند.

البته لپ‌تاپ‌های Alienware این برند با قابلیت تنظیم و صفحه کلید های نورانی و تاچ پد های بزرگ خود که همگی مجهز به کلیدهای موس هستند، جز بهترین‌های بازار به حساب می‌آیند.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 8 از 10)

تجهیز لپ‌تاپ‌های Alienware به صفحه نمایش QHD به این کمپانی کمک کرد که یک امتیاز نسبت به سال گذشته ارتقا داشته باشد. Alienware های 14، 17 و 18 اینچی همگی مجهز به صفحه نمایش فول اچ دی بوده که چشم را خیره کیفیت‌اشان می‌کنند. در ضمن نوع 14 اینچی از باقی روشنتر هم است. به طور کل صفحه نمایش‌های دل از میانگین روشنی صفحه نمایش با 267 لوکس، روشنتر هستند. حتی مدل Dell Inspiron 17-3721 که تنها 500 دلار قیمت دارد با رزولوش 900×1600 پیکسل، کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد. مدل Dell XPS 15  ادعا می‌کند که در میان هم اندازه‌های خود بالاترین رزولوشن (1800×3200 پیکسل) را دارد.

کیفیت صدا در هر دو گروه پیشرفته‌ها و ارزانقیمتها واضح و خوب بوده است. البته در برخی از مدلها جای صدای  باس خالی بوده که البته با وجود کنترل پنل Dell Audio، ارتقا صدا برای کاربران امکان پذیر خواهد بود. لپ‌تاپ‌های دل در تست صدا به مقدار 84 دسیبل رسیده که تنها یک دسیبل از میانگین پایینتر بودند.

نوآوری(امتیاز 6 از 10)

نوآورانه‌ترین لپ‌تاپی که متعلق به این کمپانی است، هایبرید XPS 11  بوده که مجهز به یک صفحه نمایش QHD است که قابلیت باز شدن تا 360 درجه و استفاده به شکل تبلت را دارد. اگرچه این مدل مشکلاتی در کیبوردش داشته که تایپ را با آن دشوار می‌کند.  XPS 13 هم در ویژگی‌هایش پیشرفتهایی کرده، اما از نظر ظاهر همان شکلی باقی مانده است.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 5 از 5)

دل با گسترش سری‌های  Inspiron, Precision و Latitud، محدوده محصولات خود را وسیعتر کرده و حق انتخاب بیشتری برای کاربرانش ایجاد کرده است. از لپ‌تاپ بسیار ارزان (300 دلار) Inspiron 15 با Intel Celeron گرفته تا Inspiron 15 7000(700 دلاری) با باتری فوق العاده، برای کاربران کارایی بیشتری  بدون آنکه افزایش قیمتی در کار باشد ارمغان آورده است. سری Alienware  این کمپانی امسال با تغییر در طراحی مواجه بود که با ارائه کارایی بی نظیر، ارزش قیمت بالایش را هم داشته است. از طریق سایت Dell.com کاربران می‌توانند لپ‌تاپ مورد نظر خود را با ویژگی‌هایی که می‌خواهند(مثلا ویندوز 7) سفارش دهند.

نرم‌افزار(امتیاز 3 از 5)

dell-screen-v1

دل با برنامه‌هایی مثل My Dell برای پشتیبانی و Dell Digital Delivery برای خرید های آنلاین  نرم افزار، کار را برای کاربرانش تا حدی راحت کرده است.  Dell Audio برخی از تنظیمات را برای گوش فرا دادن به موسیقی و تماشای فیلم فراهم می‌کند. Power Manager هم تنظمیات مرتبط به باتری را شامل می‌شود. مدلهایی مثل  XPS 15 هم با PocketCloud برای دسترسی به فضای کلاود می‌آیند.

اچ پی

برند اچ پی، برندی که می‌توان به آن اعتماد کرد و روزهای زیبای دانشجویی را با آن به خوبی و خوشی سپری کرد.

بررسی‌ها(امتیاز 15 از 20)

اچ پی در بررسی‌ها کمی بهتر از سال 2012 ظاهر شده است. پنج تا از نوت بوکهای این برند 4 ستاره، پنج تای دیگر 3.5 ستاره و سه تا از آنها 3 ستاره دریافت کردند. دو سیستم Spectre 13t با تاچ پد متفاوت و نوآورانه و Pavilion G6z  هم موفق به دریافت جایزه انتخاب سر دبیر شدند.

پشتیبانی(امتیاز 15 از 20)

وب سایت اچ پی از نظر طراحی زیباست و یافتن پاسخ پرسشها برای کاربران آسوده خواهد بود. این کمپانی در زمینه پشتیبانی از طریق رسانه اجتماعی هم پیشرفتهایی داشته، اگرچه هنوز فاقد چت آنلاین است.

اینهمه پیشرفت قطعا نمی‌تواند پشتیبانی نامناسب تلفنی این  شرکت را تحت پوشش قرار دهد. بارها شده است که هنگام تماس با پشتیبانی بین نمایندگان مختلف پاس داده شده‌ایم، نمایندگانی که حتی با برطرف کردن ابتدایی‌ترین مشکلات ما هم مشکل داشتند.

طراحی(امتیاز 12 از 15)

hp-design-sf-31

اچ پی به دلیل ساخت زیباروترین کروم بوک سال، شایسته تقدیر است.  Pavilion 14 Chromebook از پلاستیک درخشنده ساخته شده و  Chromebook 11 هم کمی رنگ وارد شاسی سفید رنگ خود کرده است.  HP Spectre 13t با طراحی خارجی شیک و رنگ قهوه‌ای ترافلی به همراه تاچ پد Control Zone بسیار محصول تاثیرگذاری است. اگرچه برخی از مدلهای این شرکت مثل  Envy TouchSmart 15 که در طراحی به تقلید از مک بوک عمل کرده‌اند، این کمپانی را به عقب رانده‌اند. بعلاوه برخی از مدلها مثل  Elitebook 2750p از چاقی رنج می‌برند.

کیبورد و تاچ پد (امتیاز 13 از 15)

hp-keyboard-sf-3

کیبورد لپ‌تاپ‌های ساخت اچ پی در دو سری کاری و معمولی، معمولا سفت و راحت هستند و تاچ پدهای تمام سیستمهای تست شده، نویگیشن دقیق و بدون هیچ لغزش و پرشی را ارائه داده‌اند. سری لپ‌تاپ‌های کاری Elitebook، بعلاوه مجهز به دکمه‌های موس نیز هستند که بهترین تجربه کلیک را ایجاد می‌کنند، اگرچه پوینت کردن در این تاچ پدها به دلیل حالت کاوی که دارند، با راحتی انجام نمی‌شود.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 8 از 10)

از آلترا بوکهای معمولی مثل HP Spectre 13 تا  ZBook 15 که دستگاه‌ کاری است، اچ پی در صدا و تصویر پیشرفت داشته و این برای اولین بار است که این برند دو امتیاز در این گروه بیشتر دریافت کرده است. در حالی که بیشتر پنل‌های اچ پی رنگهای غنی و زوایای دید گسترده‌ای ارائه می‌دهند، متاسفانه در تستی که انجام شد روشنایی میانگین این دستگاه‌ها برابر با 219 لوکس بوده که از مقدار میانگین 242 لوکس خیلی پایینتر بود.

صدا در مدلهای ارزان قیمت مثل Pavilion G6z-2200 500 دلار ی هم خوب بود. به طور میانگین نوت بوکهای تست شده در سال 2013 صدایی برابر با 84 دسیبل را تولید کرده که تنها 1 دسیبل از میزان میانگین پایینتر بود. بعلاوه وجود ویژگی Beats Audio در برخی از مدلهای لپ‌تاپ این کمپانی، صدای کلی و باس را ارتقا می‌بخشد.

نوآوری(امتیاز 8 از 10)

پس از نمایش نه چندان موفق این کمپانی در زمینه نو‌آوری در سال 2012، این برند بالاخره و پس از تلاش بسیار خودش را به رتبه دوم در این گروه رسانده است. آنهم بخاطر نوت بوکهایی مثل Envy 17 که شامل کنترلر سه بعدی و قابلیت Leap Motionهستند. بعلاوه با وجود Spectre 13 Ultrabook که مجهز به  تاچ پدی است که حرکتهای دست در ویندوز 8 را حسی‌تر می‌کند این کمپانی ارتقا رتبه داشته است.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 4 از 5)

وقتی اچ پی را برای خرید انتخاب می‌کنید، مطئن باشید که تعداد زیادی حق انتخاب دارید. از Pavilion 14z TouchSmart 479 دلاری گرفته تا نوت بوک کاری Elitebook 850 G1 با قیمت 954 دلار، باعث شده‌اند که اچ پی در این گروه نیز رتبه دوم را داشته باشد. بعلاوه این کمپانی برای بیشتر لپ‌تاپ‌هایش آپشن ویندوز 7 را هم دارد. در ضمن سری کروم بوکهای رنگی و ارزانقیمت این کمپانی انتخاب را برای خیلی‌ها ساده و لذت بخش می‌کند.

نرم‌افزار(امتیاز 3 از 5)

hp-screen-v1

 نرم‌افزار سویت اچ پی به اندازه‌ای که سال پیشش تاثیر گذار بود، ظاهر نشده است. پرچمداران اخیر این کمپانی مثل Envy TouchSmart 15 دارای نرم‌افزارهایی چون HP Connected Photo و Connected Music بوده که سازماندهی محتوای رسانه‌ای شما را راحت می‌کنند. SimplePass  هم با یک اثر انگشت خوان، به شما امکان می‌دهد که به ویندوز و وب سایتهای مختلف در امنیت تمام لاگین شوید.

2 در مورد “با بهترین و بدترین لپتاپ‌های دنیا آشنا شوید(قسمت سوم، بررسی برندهای HP و Dell)”

  1. پلاستیک ارزان قیمت

    عالی بود . من برند دل رو خیلی دوس دارم واقعا به مشتری ها احترام میگذاره و کیفیت رو همیشه سرلوحه قرار میده برندهای تازه وارد خیلی با دل و اچ پی فاصله دارند

    1. به نظر من هم دل یه چیزه دیگست ! از نظر کارایی و طول عمر قطعات سخت افزاری واقعا بی نظیره . من که به همه دوستان توصیه میکنم اگه دنبال یه لپ تاپ جون سخت هستن حتما دل رو انتخاب کنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH