پرداخت 1 میلیارد دلار از سوی سامسونگ به مایکروسافت آن‌هم به خاطر ساخت تلفن‌های اندرویدی!

8-3_samsung_microsoft_1

طبق یک سند ارسال شده به دادگاه، مشخص شده است که سامسونگ سالانه مبلغ یک میلیارد دلار به مایکروسافت پرداخت می‌کند. اما این سوال مطرح می‌شود که چرا؟ ظاهرا سامسونگ بایستی سالانه مبلغ هنگفتی را به مایکروسافت برای ساخت اسمارتفونها و تبلهای اندرویدی بپردازد. این سند بعلاوه نشان می‌دهد که مایکروسافت، در صورتی که سامسونگ دستگاه‌های ویندوزی بسازد این مبلغ را کاهش خواهد داد.

این اطلاعات پس از طرح دعوی در دادگاه از سوی مایکروسافت علیه سامسونگ در ماه آگوست مشخص شد. برای مسکوت نگه داشتن این اطلاعات تجاری، حق السکوت پرداخت شده بود، ولی درخواست تجدید نظری که روز جمعه فرستاده شد، باعث فاش شدن این اطلاعات شده است.

دو کمپانی اواخر سال 2011 بود که قراردادی مبنی بر وفادار بودن سامسونگ به حق الاختراع مایکروسافت برای استفاده کردن از فن‌آوری‌های ویژه این شرکت برای مدت 7 سال امضا کردند.

مایکروسافت سالهای سال است که مدعیست اندروید از حق امتیاز این کمپانی تخلف کرده و کمپانی‌های دیگری علاوه بر سامسونگ هم چنین قرار دادی با این شرکت دارند. این گونه قراردادها معمولا محرمانه بوده و حرف زدن از اعداد و ارقام آن غیر عادی است.

طبق این طرح شکایت، سال دوم این قرار داد که از جولای 2012 تا ژوئن 2013 را شامل می‌شد، ساموسونگ بایستی یک میلیارد دلار به مایکروسافت پرداخت می‌کرده است. این مبلغ طبق تعداد دستگاه‌های اندرویدی که سامسونگ فروخته و قیمت آنها، مشخص می‌شود.

طبق گفته‌های مایکروسافت، سامسونگ تخطی کرده و زمان پرداخت بدهی‌اش گذشته است. بعلاوه این شرکت علیه غول کره‌ای شکایتی تنظیم کرده تا مبلغ 7 میلیون دلاری که سامسونگ باید بابت تاخیر بپردازد زنده کند. اما سامسونگ می‌گوید که چون مایکروسافت نوکیا را خریده است، پس دیگر این قرار داد اعتبار ندارد و این یعنی ضرر میلیاردی برای مایکروسافت.

اما مایکروسافت زیر بار نمی‌رود و می‌گوید که مقررات صریح و روشنی در رابطه با خرید کمپانی توسط یک کمپانی دیگر وجود دارد و این اتفاق هیچ تاثیری بر قرارداد بین سامسونگ و خودش ندارد.

این معامله دو سویه بوده است و این یعنی سامسونگ هم به فن‌آوریهای تحت جواز مایکروسافت توافق کرده و با شکستن این معامله دو سویه، سامسونگ می‌تواند مایکروسافت را به استفاده از فن‌آوری‌هایش بدون مجوز متهم کند.

اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل در دنیاست، ولی مایکروسافت باور دارد که این سیستم عامل از بسیاری از فن‌آور‌یهای این کمپانی استفاده غیر مجاز داشته است. به همین دلیل هم این کمپانی سال 2010 برنامه‌ای تحت عنوان حق الاختراع را برای دستگاه‌های اندرویدی تنظیم کرد.

سامسونگ یکی از 25 کمپانی است که از اندروید استفاده می‌کند. تحلیل‌گران می‌گویند سودی که مایکروسافت به طور غیر مستقیم از فروش محصولات اندرویدی بدست می‌آورد بیشتر از سودی است که این کمپانی از فروش محصولات ویندوزی بدست می‌آورد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH