با این روش‌ها آسیب به چشمان‌تان را هنگام خیره شدن به صفحه نمایش کمتر کنید!

آیا می‌دانید که نگاه کردن مداوم و طولانی به یک صفحه روشن آن هم زمانی که اطراف کاملا تیره است، چقدر برای چشماتان ضرر دارد؟ تحقیقات نشان می‌دهند که خیره شدن به نور صفحه‌ای روشن می‌تواند باعث ایجاد اختلال در سیستم و ریتم بدن شما شود و در پی آن مشکلات مرتبط به بیخوابی ایجاد کند. مشکلاتی از قبیل حمله قلبی، سکته و افسردگی.

نوری که از ال‌سی‌دی‌ها ساطع می‌شود اکثرا آبی بوده و این‌گونه است که مغز شما گول می‌خورد و دستور بیدار بودن می‌دهد، آن‌هم زمانی که واقعا به خواب نیاز دارد.

اما آیا دانستن این واقعیت می‌تواند جلودار شما از انجام این کار باشد؟ قطعا نه. پس بهتر است به جای گفتن از ضررهای این‌کار، به شما راه‌هایی را معرفی کنیم که از درد چشم‌هایتان بکاهید و ضرر این کار را برای بدن و چشمانتان به حداقل برسانید.

کم کردن نور صفحات نمایش اندروید و iOS

در iOS برای تنظیم روشنایی، تنها کافیست از پایین صفحه به سمت بالا سوئیپ کنید. در این  قسمت  اسلایدر روشنایی را می‌بینید که می‌توانید به‌راحتی آن را کم و زیاد نمایید.

400x456xslack_for_ios_upload1-263x300.png.pagespeed.ic.raKokBm8TK

در اندروید خالص یا سیانوژن ماد، از بالا به پایین سوئیپ کنید و با دسترسی به تنظیمات سریع این کار را انجام دهید.

400x261x2014-10-14-21.09.50-300x195.png.pagespeed.ic.AfV-9oo9Rn

توجه کنید که گزینه Auto را فعال نکنید. روشنایی خودکار شاید در تئوری خوب باشد، اما زمان عمل بدتر از آنی است که فکرش را بکنید.

2

اگر شما از یکی از نسخه‌های سیانوژن ماد استفاده می‌کنید، یک اسلایدر خیلی خوب برای روشنایی در این نسخه وجود دارد که ابتدا باید آنرا فعال کنید.

برای اینکار به بخش تنظیمات بروید و روی Status Bar ضربه بزنید. در صفحه به نمایش درآمده، باکس Brightness control را تیک بزنید.

300x379x2014-10-15-18.00.591.png.pagespeed.ic.itue2No1RC

حالا برای اینکه بتوانید در دستگاه مجهز به سیانوژن ماد به تنظیم روشنایی بپردازید، تنها کافیست به نوار وضعیت بروید و روشنایی را کم یا زیاد کنید.

3

اما اگر می‌خواهید این کار را از طریق برنامه‌های شخص ثالث موجود در پلی استور انجام دهید، می‌توانید یکی از آنها را مثل Display Brightness نصب کرده و از طریق آن نه تنها نور صفحه بلکه تنظیمات دیگر مثل میزان شفافیت و غیره را تغییر دهید.

650x258ximg_543dc0573d2ee.png.pagespeed.ic.vqTeHCxV5Z

منی که تبلت کیندل دارم، چه کنم؟

می‌دانید که محبوب‌ترین تبلتها برای خواندن، کیندل‌ها هستند. صفحه نمایش e-ink کیندل، برای خواندن بسیار مناسب است و دقیقا در حد یک روزنامه کیفیت متن دارد.

برای تنظیم روشنایی صفحه Paperwhite بالای صفحه ضربه بزنید و نوار منو را ظاهر کنید. سپس روی آیکن حباب روشن کلیک کنید. از اسلایدر برای روشن و تاریک کردن صفحه استفاده کنید.

300x405xscreenshot_2014_10_14T19_47_12-0400.png.pagespeed.ic.b4uo0CtpsR

جالب است بدانید که مدلهای Paperwhite آمازون ویژگی روشنایی سازگار با محیط دارند که روشنایی را نسبت به عادت چشمهای شما به تاریکی تنظیم می‌کند.

اما اگر تبلتتان Paperwhite نیست و می‌خواهید این ویژگی را داشته باشید، می‌توانید برنامه Kindle App را روی دستگاه موبایل خود نصب کنید. با این برنامه می‌توانید مستقل از تنظیمات دستگاهتان نور صفحه را کم یا زیاد کنید.

با باز کردن این برنامه روی دستگاه اندرویدی با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید.

300x473x2014-10-15-18.22.49.png.pagespeed.ic.g8B9FxiZ5G

روی آیکن Aa کلیک کنید، تنظیماتی برای شما پدیدار می‌شوند. Use system brightness را از انتخاب خارج کنید و سپس از اسلایدر برای رسیدن به تنظیماتی که می‌خواهید استفاده کنید.

بعلاوه در این بخش می‌توانید تنظیمات دیگری چون تغییر اندازه فونت و رنگ صفحه را انجام دهید.

با f.lux به چشمانتان استراحت دهید

f.lux را می‌توان ابزاری سودمند دانست که تجربه خواندن در تاریکی را به طرز شگفت آوری بهبود می‌بخشد. این ابزار دمای رنگی صفحه نمایش شما را بسته به زمانی از روز، نوع و اندازه نور محیطی که در آن قرار دارید تنظیم می‌کند.

562x268ximg_543da4d55489d.png.pagespeed.ic.TMEwPhohu8

مثلا صبح و در طول روز، خورشید در آسمان است، پس روشنایی و دمای رنگی صفحه شما باید آبی‌تر باشد.

با رسیدن شب و زمانی که شما باید نور صفحه را تیره‌تر کنید، f.lux به طور خودکار دمای صفحه نمایش شما را کمتر می‌کند و به 3400K یا کمتر می‌رساند. این یعنی صفحه شما کمتر آبی یا قرمز می‌شود و از درد چشم جلوگیری می‌کند و در پی آن روی خواب شما هم تاثیر بدی نمی‌گذارد.

f.lux برای ویندوز، مک و آیفونها و آیپدهای جیل بریک شده موجود است.

اما اگر اندرویدی هستید و دنبال برنامه‌ای خوب برای این منظور می‌گردید، برنامه‌ای با نام Twilight وجود دارد که شبیه به f.lux است. این برنامه در پلی استور موجود است.

650x307ximg_543dc2c60a2e7.png.pagespeed.ic.PI7p0Lh-9K

در آخر هم نوبت به کاربران لینوکس می‌رسد، ابزاری با نام Redshift وجود دارد که مثل f.lux عمل می‌کند.

به چشمان خود استراحت دهید

هیچ چیز بهتر از یک استراحت خوب برای چشمانتان نیست. دستگاه خود را کنار بگذارید، بلند شوید و قدمی بزنید. این بهترین کاری است که می‌توانید در حق چشمانتان کنید.

برای همه ما اتفاق افتاده که بدون آگاهی از گذر زمان ساعت‌ها به یک صفحه روشن خیره شده‌ایم. بهتر است از این پس بیشتر حواسمان را جمع کنیم و قدر چشمانمان را بدانیم.

7 در مورد “با این روش‌ها آسیب به چشمان‌تان را هنگام خیره شدن به صفحه نمایش کمتر کنید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH