با سیستم خنک‌کننده گلکسی S7 و S7 Edge آشنا شوید

GalaxyS7_CoolingSystem_0309_v4زمانی که از گوشی‌های گلکسی S7 و گلکسی S7 edge رونمایی شد، بسیاری از ویژگی‌های آنان توجه مشتریان را جلب کرد، اما بسیاری از ویژگی‌ها آنقدر ریز و مخفی هستند که توجه زیادی به خود جلب نمی‌کنند. یکی از این ویژگی‌ها، سیستم خنک‌کننده است. برای گوشی‌های هوشمند، کنترل و تابش گرمایی موثر نقش زیادی در عملکرد و بازه عمر دارد. زمانی نیز که این گوشی‌ها از هم باز شدند، سیستم لوله‌کشی بسیار ریزی در اطراف چیپست دیده شد، که اولین مظنون، سیستم خنک‌کننده بود. سامسونگ نیز وجود سیستم خنک‌کننده را زمانی که لانچر بازی جدید خود را معرفی می‌کرد، تایید کرد:

سیستم خنک‌کننده این گوشی‌ها، با یک پخش‌کننده حرارتی بسیار باریک، این دستگاه‌ها را خنک نگه می‌دارد تا بازی‌کنندگان بتوانند بر پیروزی تمرکز کنند.

شاید بپرسید سیستم خنک‌کننده چه استفاده‌ای دارد؟ اجرای اپلیکیشن‌های سنگین مانند ویدئو و بازی نیازمند عملکرد بالای سخت‌افزار است و بالطبع گرمای زیادی تولید می‌کند. زمانی که دما به نقطه معینی برسد، پردازشگر اپلیکیشن (AP) سرعت ساعت را پایین می‌آورد تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. بنابراین تحقیقات زیادی بر روی اینکه چگونه در زمان استفاده از گوشی، گرما به بیرون هدایت شود، انجام شده است.

سامسونگ چگونه این کار را انجام داده است؟ مهمترین قسمت سیستم خنک‌کننده گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge، پخش‌کننده حرارتی (لوله گرما) است. مهندسان سامسونگ، پخش‌کننده‌ای را بکارگرفته‌اند که تنها 0.4 میلی‌متر ضخامت دارد و باریک‌ترین پخش‌کننده بازار است. بر خلاف تکنولوژی‌های کنونی پخش حرارت، این پخش‌کننده حرارتی از تغییرات فاز آب برای پخش حرارت استفاده می‌کند. این پخش‌کننده در درون خود ساختاری متخلخل دارد که در آن، آب گرما را جذب می‌کند، به بخار تبدیل می‌شود و در درون لوله حرکت می‌کند. پس از از دست دادن حرارت، بخار مایع می‌شود و دوباره به آب درون ساختار تبدیل می‌شود. این چرخه مداوم، گرما را پراکنده می‌کند. به طور کلی، هدایت گرمایی این ساختار، 50 برابر مس است! کل این فرایند، در درون فضایی با عرض 0.2 میلی‌متر اتفاق می‌افتد!

سیستم خنک‌کننده زمانی هم که گوشی در حال فعالیت است، کار می‌کند. راه آسانتر برای اینکه عملکرد سیستم خنک‌کننده را تصور کنید، مقایسه آن با شبکه جاده‌ها است. زمانی که ترافیکی وجود ندارد، شما می‌توانید از جاده‌های معمولی استفاده کنید. اما اگر ترافیک سنگین شد، استفاده از بزرگراه‌ها می‌تواند آن را کاهش دهد. پخش‌کننده گرمایی نیز همین‌گونه عمل می‌کند، گرمای زیادی را پخش می‌کند تا از داغ‌شدن دستگاه جلوگیری کند.

شاید فکر کنید که آسان بوده است اما اینطور نیست. مهندسان سامسونگ با مشکلات زیادی برای اجرای این طرح دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. یکی از این مشکلات، پیدا کردن سیستم خنک‌کننده‌ای بود که طراحی باریک گوشی‌ها را تغییر ندهد. آنها نتوانستند سیستمی پیدا کنند که به این باریکی باشد، بنابراین راه آسانتر را انتخاب کردند و از پایه، سیستم خودشان را ساختند! چون این اولین باری بود که اینکار را می‌کردند، باید یک دوره آزمایشی را طی می‌کردند تا بهترین استانداردها را برای موثر بودن سیستم انتخاب کنند.

چالش دیگر، ایجاد شیار روی قالب اولیه برای نصب سیستم خنک‌کننده بود. هر چه سیستم خنک‌کننده بزرگتر باشد، شیار نیز باید بزرگتر باشد تا بتواند آنرا پوشش دهد، ولی اگر شیار بیش از حد بزرگ باشد، استحکام دستگاه کم می‌شود. اما مهندسان سرانجام توانستند جایی پیدا کنند که سیستم خنک‌کننده را قرار دهند، در حالیکه استحکام دستگاه، دست نخورده باقی بماند. در نتیجه، سیستم خنک‌کننده، 30 درصد از طراحی اولیه بزرگتر شد.

در زیر تیم مهندسان این پروژه را می‌بینید. اسامی از چپ به راست عبارتند از: هائجین لی، سنگهیون هی، کیونگها کو و جئونگیو جو.

Faces-of-Innovation-Cooling-System_Main_1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH