اندروید در همه بازارها در حال بلعیدن سهم iOS است

اپل اخیرا با خبرهای خوبی مواجه نبوده است، خبرهایی مانند اولین کاهش فروش آیفون و … . ظاهرا حالا باید نگران iOS نیز باشد، چون آمارهای اخیر حکایت از آن دارد که اندروید در حال بلعیدن سهم iOS در همه بازارها است. بر اساس آمار Kantar Worldpanel ComTech، سهم اندروید در بازارهای ایالات متحده، اروپا و چین به طرز قابل توجهی افزایش داشته است.

آخرین آمار Kantar Worldpanel ComTech که به سه‌ماهه اول ۲۰۱۶ مرتبط است، نشان می‌دهد که در پنج بازار مهم اروپا (بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا)، سهم اندروید با ۷.۱ درصد افزایش به ۷۵.۶ درصد رسیده است. در ایالات متحده، اندروید با افزایش سهم ۷.۳ درصد به ۶۵.۵ درصد و در چین با افزایش ۶ درصدی به ۷۷ درصد سهم بازار رسیده است. لورن گونور، تحلیلگر موبایل Kantar Worldpanel ComTech، می‌گوید:‌

این بیشترین رشد اندروید در پنج بازار بزرگ اروپا در دو سال گذشته است. مهمتر اینکه این رشد ناشی از یک یا دو بازیگر عمده نیست، بلکه از برندها و اکوسیستم‌های مختلف ناشی می‌شود و منطقه به منطقه فرق می‌کند.

در پنج بازار بزرگ اروپا، سهم iOS از ۲۰.۲ به ۱۸.۹ درصد کاهش یافته است. فروش گوشی‌های ویندوزی با ۵ درصد کاهش به ۴.۹ درصد کل گوشی‌ها رسیده است. نزدیک به ۷ درصد مشتریان جدید اندروید، از ویندوزفون و ۳.۳ درصد از iOS به این سیستم‌عامل مهاجرت کرده‌اند. ۲.۶ درصد مشتریان جدید iOS نیز از ویندوزفون مهاجرت کرده‌اند. دومینیک سانبو از Kantar Worldpanel ComTech Europe می‌گوید:‌

برای آنهایی که از ویندوز مهاجرت می‌کنند، اندروید علاوه بر تجربه کاربری بهتر، برندها و مدل‌های مختلف با قیمت‌های گوناگون را پیشنهاد می‌دهد. در ایتالیا و فرانسه که زمانی بزرگ‌ترین بازار ویندوزفون بودند، ۱۰ درصد از کاربران ویندوز به اندروید مهاجرت کرده‌اند. مهمتر اینکه، آنها برندهایی همچون هواوی، ایسوس و Wiko را انتخاب کردند که گوشی‌های میان‌رده با ارزش خرید بالایی را دارند. بالعکس در بریتانیا، کاربران گوشی‌های سامسونگ را انتخاب کردند. گوشی‌های میان‌رده مانند J5 و  A5 نقش مهمی در این پیشرفت اندروید داشته‌اند.

پیشرفت اندروید در بازار ایالات متحده مدیون پارتنرهایی همچون سامسونگ، موتورولا و ال‌جی بوده است. گونور می‌گوید:

گرچه سامسونگ گلکسی S7 تنها چند هفته از معرفی‌اش می‌گذشت اما توانست رتبه پنجم فروش گوشی‌ها را به خود اختصاص دهد و به سهم ۴.۲ درصدی برسد. گلکسی S6 نیز به علت کاهش قیمت قبل از معرفی گلکسی S7، عملکرد خوبی داشت. موتورولا نیز با همکاری Verizon توانست سهم خود را از ۶.۹ درصد به ۹.۸ درصد برساند.

تمسین تیمپسون از Kantar Worldpanel ComTech Asia می‌گوید:

در مناطق شهری چین، سهم iOS در سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، از ۲۶.۱ درصد به ۲۱.۱ درصد رسیده است. اندروید در همین مدت بیشترین رشد را از اکتبر ۲۰۱۴ داشته است و با ۵.۹ درصد افزایش، سهم خود را به ۷۷.۷ درصد رسانده است. هواوی کماکان به گسترش ادامه می‌دهد و به سهم ۲۴.۶ درصد رسیده است. این افزایش سهم هواوی ناشی از گوشی‌ بالا رده Mate 8 و ارزش‌محور Honor 5X است. اوپو نیز که برندی ارزش محور شناخته می‌شود، به سهم ۶.۵ درصدی از بازار رسیده است.

گونور می‌گوید:‌

در پنج بازار بزرگ اروپا، هنوز اثر گلکسی S7 معلوم نیست. زمانی که  اثر گلکسی S7 معلوم شود، ماهیت و مسیر بازار اندروید را تغییر می‌دهد. البته سهم اندروید ممکن است توسط آیفون SE تحت تاثیر قرار بگیرد. موفقیت آیفون SE در بازار چین بسیار مهم است، چون در این بازار، موفقیت در بازار گوشی‌های میان‌رده موفقیت در گوشی‌های رده‌بالا را تعیین می‌کند. اثر این فاکتور در سه‌ماهه‌های بعدی معلوم می‌شود.

OSMS_dataviz_May16

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH