ساخت پهپادی که قادر است مانند یک حشره بر روی دیوار فرود بیاید!

ساخت پهپادی که قادر است مانند یک حشره بر روی دیوار فرود بیاید!

محققان دانشگاه استنفورد در حال تلاش برای تجهیز پهپادها به یک قابلیت سودمند دیگر حشرات هستند: توانایی فرود آمدن بر روی سطوح عمودی و زیرین سقف‌ها. آن‌ها هم اکنون بر روی سیستمی کار می‌کنند که به پهپادها اجازه می‌دهد از چنین قابلیتی برخوردار شوند.

یکی از محققان این پروژه در مجله اسپکتروم انجمن مهندسان برق و الکترونیک آمریکا (IEEE) نوشته است که این سیستم از دو بخش تشکیل شده است: یک دم سفت و انعطاف ناپذیر و یک جفت تکیه‌گاه کوچک. این دم به پهپاد اجازه می‌دهد تا وضعیت خود را هنگام فرود، تصحیح کند و تکیه‌گاه نیز که در واقع شامل چند چنگک ریز است، در امتداد دیوار قرار گرفته و از روزنه‌های میکروسکوپی روی سطح دیوار برای چسبیدن به آن استفاده می‌کند.

نسخه پیشین این فناوری، سال گذشته به نمایش گذاشته شده بود، اما یک ویدئوی جدید از پیشرفت چشم‌گیر محققان در این زمینه حکایت می‌کند. آن‌ها سیستم ابداعی خود را بر روی یک پهپاد تجاری نصب و در فضای بیرون مورد آزمایش قرار دادند. مورگان پاپ، یکی از محققان این پروژه می‌نویسد:

در حالی که این سیستم هنوز برای فرود آمدن بر روی سطوح عمودی و زیرین سقف‌ها کاملا بدون خطا عمل نمی‌کند، اما ما بیش از همیشه به کاربردی کردن این سیستم در فضایی خارج از محیط تحقیقاتی نزدیک‌تر شده‌ایم.

این محققان با الهام از پشه‌ها و عنکبوت‌ها تصریح کرده‌اند که چنگک‌های تکیه‌گاه این سیستم درست مشابه روش به کار گرفته شده توسط حشرات، به دیوار چفت می‌شوند.

اما نشاندن پهپادها بر روی دیوار چه دردی را از ما دوا می‌کند؟ اول از همه اینکه بسیار جالب است اما نکته بسیار مهم‌تر اینجاست که این قابلیت به پهپاد اجازه می‌دهد هنگام ضبط ویدئو یا جمع‌آوری داده‌ها به استراحت بپردازد و سپس به طور کاملا ایمن به پرواز خود ادامه داده و یا به نقطه شروع بازگردد. پهپادها به تدریج در حال زیر و رو کردن روش‌های ضبط ویدئو و ثبت تصاویر هستند، اما این امر به دلیل محدودیت‌های ناشی از تامین برق مصرفی آن‌ها با دشواری‌هایی روبروست. افزودن قابلیت چسبیدن به انواع سطوح به پهپادها، فرصت‌های بی‌بدیلی را در اختیار محققان و فیلم‌سازان قرار می‌دهد. البته در کنار تمام این مزیت‌ها نگرانی‌هایی نیز از بابت امکان مخفی کردن پهپادها در هر مکانی به وجود آمده‌اند که در جای خود قابل بررسی هستند.

3 در مورد “ساخت پهپادی که قادر است مانند یک حشره بر روی دیوار فرود بیاید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH