کمپانی چینی که از اپل شکایت کرده بود، وجود خارجی ندارد!

تقریبا یک هفته پیش بود که بنظر می‌رسید اپل مالکیت معنوی یک شرکت گمنام چینی با نام Shenzhen Baili را نقض کرده است. اپل به این حکم اعتراض کرده و تا زمان نتیجه نهایی کماکان می‌تواند آیفون ۶ را در چین بفروش برساند.

مشکل این حکم این است که این شرکت چینی، وجود خارجی ندارد! روزنامه وال‌استریت ژورنال با پیگیری این موضوع توانسته ثابت کند که این کمپانی وجود خارجی ندارد، چون به تلفن‌ها پاسخ نمی‌دهد، وب‌سایت خود را از بین برده است و در سه آدرس پستی که قبلا ذکر کرده است، نشانی از هیچ شرکتی دیده نمی‌شود!

Baili و شرکت مادرش Digione، بخشی از چرخه ظهور و سقوط شرکت‌های موبایلی در چین هستند. این شرکت که بلندپروازی‌های زیاد، سرمایه‌گذاران قدرتمند و مدیرانی با تجربه داشت، در سال ۲۰۱۴ از اپل به دلیل نقض قانون کپی رایت شکایت کرد. زمانی که دادگاه در امسال به نتیجه رسید، Digione به دلیل محصولات پراشکال، مدیریت بد و رقابت شدید از بین رفته بود. Digione حداقل از سال گذشته در بازار موبایل حضور ندارد و بایدو این شرکت را به دلیل هدر دادن سرمایه سرزنش کرده است.

البته اگر فکر می‌کنید که ماجرا همین جا تمام می‌شود، سخت در اشتباهید. خیره‌سری‌های Baili همچنان ادامه دارد و قول داده است که شکایت خود را دنبال کند! Baili شرکتی ورشکسته است و میزان بدهی‌هایش از دارایی‌هایش بیشتر است. آقای یانگ وکیل این شرکت می‌گوید:

مهم نیست که Digione دیگر گوشی هوشمند تولید نمی‌کند، مهم این است که آیا اپل پتنت‌های ما را نقض کرده است یا خیر؟!

این اتفاق زمانی می‌افتد که کمپانی‌های چینی در استفاده از قانون کپی رایت،‌ مهارت بیشتری پیدا می‌کنند و به‌جای استفاده مثبت از آن برای افزایش خلاقیت و تولید محصولات با کیفیت و مشتری‌ پسند، به دعوی‌های جعلی و بدون استناد علیه کمپانی‌های خارجی می‌پردازند. شاهد این مدعا این است که تقریبا هیچ کمپانی چینی را نمی‌توان یافت که علیه یک شرکت چینی دیگر به دلیل نقض قانون کپی رایت شکایت کرده باشد. البته رویکرد حمایتی و حفاظتی دولت چین نیز در اقامه همچنین دعاوی بی‌تاثیر نیست.

این موضوع می‌تواند برای اپل پیچیدگی‌های بیشتری بوجود آورد،‌ چون سرویس کتاب و فیلم آیتونز نیز در چین ممنوع شده است. دعاوی نقض قانون کپی رایت در دنیای تکنولوژی و صنایع با تکنولوژی بالا شایع است. شاید مود اپل و سامسونگ مشهورترین آن‌ها باشد.

با به بلوغ رسیدن بازار اسمارت فون، ویژگی‌های گوشی‌ها به یکدیگر شبیه می‌شود. قسمت‌هایی که Baili ادعا می‌کند که اپل نقض کرده است را تقریبا در هر گوشی می‌توان یافت و بسیاری معتقدند که این‌ها دیگر مورد خاص نیستند که بتوان با استناد به آنها، شکایت کرد.

بایدو نیز سرمایه‌گذاری زیادی در Digione داشت و می‌خواست بدون توسعه گوشی هوشمند مخصوص به خود، وارد بازار موبایل شود. پس از موفقیت شیائومی در بازار موبایل،‌ ده‌ها شرکت چینی دیگر نیز به طمع یافتن تخم طلا وارد بازار گوشی‌های هوشمند شدند. اما غافل از آنکه زمان مناسب، برای ورود به یک تجارت حرف اول را می‌زند، چیزی که حتی بنیانگذار شیائومی نیز بدان معترف است. لی جون می‌گوید:

در یک گردباد، حتی خوک هم می‌تواند پرواز کند.

بسیاری از این شرکت‌ها،‌ حالا ورشکست شده‌اند. بنابر تحقیقات موسسه IDC، بازار اسمارت فون چین، که زمانی رشد ۲ رقمی داشته است،‌ در سال ۲۰۱۵ به ۲.۵ درصد رشد رسیده است و انتظار می‌رود که امسال به صفر برسد.

Digione در سال ۲۰۰۶ توسط آقای ژو گوشیانگ کارمند سابق هواوی تاسیس شده است. Digione در ابتدا گوشی‌های شرکت‌های دیگر را می‌فروخت، اما تصمیم گرفت که گوشی خود را تولید کند. بایدو انتظار داشته است که Digione پول‌های این شرکت را برای ساختن یک سیستم عامل برای رقابت با علی‌بابا خرج کند. اما این پول‌ها برای توسعه گوشی و دیگر پروژه‌ها صرف شده است.

درست پس از معرفی آیفون ۶، Digione شکایت خود را تقدیم مجاری قضایی کرد و حتی بسیاری معتقدند که Digione از محصولات اپل کپی کرده است. Digione امید داشته که این دعوای حقوقی فروش گوشی‌هایش را بیشتر کند، اما شهرت این کمپانی در ساخت محصولات بدون کیفیت بوده است! در هر حال، حقه بازاریابی این شرکت،‌ چندان سودی برایش نداشته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH