بررسی هواوی P9 Lite: شمشیرزن یک دست!

از زمانی که هوآوی محصولات خود را با دستی لرزان وارد بازارهای جهانی کرد، مدت زمان زیادی می‌گذرد، حال این دست لرزان تبدیل به یک برند پر قدرت شده و روز به روز در حال پیشرفت است.

با قدرتمندتر شدن هواوی و البته اطمینان کاربران سرتاسر دنیا به محصولات تولید شده توسط این کمپانی رده اول چینی، هواوی نیز دست خود را برای تولید انواع محصولات باز دید و روز به روز بر تولید اسمارت فون‌های گوناگونش افزود. یکی از ایده‌های این کمپانی که البته سال‌هاست توسط تولیدکنندگان رقیب در حال انجام است، عرضه نسخه‌های ضعیف شده پرچم‌داران گران قیمت و تاپ خود است. سری P با عرضه محصولاتی خاص و البته شیک، هر بار در عرضه یک پرچم‌دار نسبتا موفق بوده است؛ هوآوی از این موفقیت بهترین استفاده را برده و در کنار آن نیز نسخه‌های ضعیف شده‌ای را عرضه کرده است.

P9 به عنوان جدیدترین عضو خانواده سری P نیز از این قانون مستثنی نبوده و دارای برادرانی است. هواوی P9 Lite محصولی است که می‌خواهیم کمی در مورد آن با شما صحبت کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

دیگر بحث بر سر کیفیت اسمارت فون‌های هوآوی و خوبی و بدی آن امری کاملا بیهوده است. همه کاربران طی این سال‌ها به کیفیت بالای ساخت این برند چینی اذعان داشته‌اند. حال وقتی نام یک گوشی پرچم‌دار در میان باشد که دیگر کوچک‌ترین شکی باقی نمی‌ماند.

تولید محصولات فلزی دیگر برای هواوی تبدیل به یک عادت شده است و همین باعث گردیده تا روز به روز بر کیفیت اسمارت فون‌های فلزی این برند چینی افزوده شود. P9 Lite همانند برادر بزرگ‌تر خود از یک بدنه تمام فلزی بهره می‌برد. این محصول با یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با ابعاد ۱۴۶.۸ و ۷۲.۶ و ضخامت ۷.۵ میلی‌متر عرضه شده است. وزن این اسمارت فون فلزی تنها ۱۴۷ گرم بوده که قطعا شما را راضی نگه می‌دارد (البته وزن این نسخه در قیاس با P9 اصلی حدود ۳ گرم بیشتر است).

اما بگذارید تاکمی ظاهر گوشی را برانداز کنیم.

در قسمت جلویی، صفحه نمایش تمام مشکی با حاشیه هایی نسبتا زیاد در بالا و پایین و البته بسیار کم در طرفین دیده می‌شود. همانند همیشه در قسمت بالا اسپیکر مخصوص مکالمه و لنز دوربین حضور دارد.

full-front

قسمت پایین نمایشگر نیز تنها میزبان لوگوی سفید رنگ هوآوی است.

front-logo

به سمت راست این بدنه فلزی می‌رویم، دکمه‌های ولوم و پاور از بالا به ترتیب در کنار هم قرار دارند. خطوط سیاه رنگی که مانند همیشه احتمالا مربوط به آنتن‌های قرار گرفته شده در بدنه پی ۹ لایت مربوط می‌شود نیز به زیبایی با بدنه ست شده‌اند.

key

سمت چپ، پورت نانو سیم کارت قرار دارد. مثل همیشه این پورت هیبریدی است! یعنی یا دو سیم کارت یا یک سیم و یک کارت میکرو اس دی! (مرغ هوآوی یک پا بیشتر ندارد)

left-side

در قسمت فوقانی جک ۳.۵ میلی‌متری و یک میکروفون تعبیه شده است.

front-up

نهایتا در قسمت زیرین نیز، همانند اکثر تولیدات این روزهای بازار، سوراخ‌های مربوط به اسپیکر و پورت میکرو یواس‌بی حضور دارد.

speaker

اما سری به پشت این محصول می‌زنیم؛ خب اگر بخواهیم با نسخه پی ۹ مقایسه کنیم، اولین تفاوت شگرف به وضوح دیده می‌شود. پی ۹ اصلی با تمرکز بر روی دوربین دوگانه فوق العاده‌اش که با همکاری کمپانی LEICA ساخته شده بود، عرضه گردید، اما در این جا خبری نیست، خب البته طبیعی است، ما با نسخه ضعیف شده آن محصول طرف هستیم.

در قسمت بالا نوار سیاه رنگی وجود دارد که با نسخه اصلی یکی است، اما محتویات آن زمین تا آسمان فرق دارد. وجود تک لنز یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در کنار یک فلش ساده LED خود گویای مهم‌ترین تفاوت‌هاست.

back-camera

کمی پایین‌تر البته حسگر اثر انگشت از این محصول حذف نشده است.

به طور کلی، دیزاین کلی پی۹ لایت همانند یک پرچم‌دار بوده و با حفظ این شرایط که ما در حال خرید محصولی هستیم که از نام یک پرچم‌دار مشتق شده است و قیمتی تقریبا نصف آن دارد، طراحی و کیفیت ساخت آن مناسب و در حد بسیار بالایی ارزیابی می‌شود.

back-down

نمایشگر

در حوزه نمایشگر هوآوی هنوز مسیر خود را ادامه می‌دهد و بعید است به مشکلی نیز بر بخورد. خوشبختانه در این قسمت این کمپانی چینی جز یک فرق کوچک، تفاوتی بین نسخه لایت و اصلی قائل نشده است و شما می‌توانید از این بابت خوشحال باشید.

display

پی ۹ لایت با نمایشگری ۵.۲ اینچی از نوع IPS عرضه شده است. نسخه اصلی P9 نمایشگری از نوع IPS-NEO دارد.

وضوح در نظر گرفته شده برای این نمایشگر فول اچ‌دی است؛ انتخابی هوشمندانه از سوی هوآوی که می‌تواند فروش آن را تضمین کند.

نسبت نمایشگر به بدنه در پی ۹ لایت برابر ۶۹.۹ درصد است (این عدد برای نسخه اصلی برابر ۷۲.۹ درصد است که تفاوت نسبتا قابل توجهی است).

با توجه به روشنایی قابل قبول این نمایشگر، کار با این محصول زیر نور آفتاب به هیچ وجه شما را خسته نکرده و می‌توانید به راحتی با گوشی خود کار کنید.

هوآوی برای حفاظت نمایشگر در مقابل خط و خش‌های عادی از محافظ Scratch-Proof Glass بهره برده است. اگر دوست دارید بدانید، نسخه اصلی P9 مجهز به Gorilla Glass 4 است!

اما بگذارید تاکمی تصاویر این نمایشگر را در کنار گوشی شیائومی می۵ (محصول سمت چپ) ببینیم:

comparison1 comparison-2 comparison-3 comparison4

 سخت‌افزار

یکی از راه‌هایی که می‌توان هزینه یک پرچم‌دار را کم کرده و آن را با قیمت مناسب‌تری وارد بازار کرد، تغییر سخت‌افزار است.

خب نسخه اصلی P9 با چیپستی قدرتمند HiSilicon Kirin 955 عرضه شد؛ اما این برادر کوچک‌تر به سراغ پردازنده HiSilicon Kirin 650 رفته است. چیپستی ۶۴ بیتی و ۸ هسته‌ای که از ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی Cortex-A53 و ۴ هسته ۱.۷ گیگاهرتزی Cortex-A53 بهره می‌برد.

رابط گرافیکی در نظر گرفته شده برای این محصول Mali-T830MP2 است که نسبت به Mali-T880MP4 نسخه اصلی، ضعیف‌تر به شمار می‌رود.

رم انتخابی هوآوی برای این میان رده Lite برابر ۲ گیگابایت است که نسبت به رم نسخه اصلی ۱ گیگابایت کمتر است. البته در این حوزه لازم به ذکر است که P9 با رم ۴ گیگابایتی نیز عرضه شده است و P9 Lite نیز در برخی مناطق دارای رم ۳ گیگابایتی خواهد بود؛ به طور کلی رم این محصول یک گیگ از نسخه اصلی پایین‌تر خواهد بود.

حافظه داخلی پیش فرض پی ۹ لایت نیز ۱۶ گیگابایت است که با بهره گیری از رم میکرو اس‌دی می‌توانید آن را تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر افزایش دهید.

اما طبق معمول خوب است سری نیز به بنچمارک‌های معتبر آزمایشگاه آی‌تی‌رسان بزنیم. باید ببینم که این محصول برای ما چه در چنته دارد!

کار را با GeekBench شروع می‌کنیم؛ نتیجه را می‌توانید ببینید:

benchmark-1-p9-lite-w782

به سراغ انتوتو می‌رویم؛ این بنچمارک درست و حسابی از خجالت پردازنده در می‌آید. خب نتیجه کمی قابل پیش بینی بود. امتیاز ۵۲۹۳۴ گویای بحث است.

به طور کلی، پردازنده این میان رده، در نوع خود مناسب بوده و دست شما را در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های مختلف باز می‌گذارد. با توجه به معماری چیپست و رم در نظر گرفته شده، هیچ لگ یا هنگی در هنگام کار با گوشی مشاهده نشد و بعید به نظر می‌رسد که این موضوع پس از مدتی شما را دچار مشکل کند.

دوربین

همان‌طور که در ابتدا گفتیم؛ فلسفه P9 و تولید آن، با بهره گیری از یک دوربین قدرتمند و تمرکز بر روی عکاسی آغاز شد. جایی که حتی هوآوی نیز برای تبلیغات خود دست به دامان آن شد.

اما کاش این کمپانی به جای بهره گیری از یک نمایشگر شبیه به نسخه اصلی، دوربین این محصول را مشابه نسخه اصلی انتخاب می‌کرد. در واقع در نسخه لایت خبری از آن دو لنز قدرتمند LEICA نیست.

این کمپانی از یک دوربین با لنز ۱۳ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.0 بهره برده است. این دوربین با سنسور ۱.۳ اینچی آن‌چنان آش دهان سوزی در این حوزه به شمار نمی‌رود. عدم بهره گیری از سیستم فوکوس لیزری و حتی فلش دو رنگ دوگانه، ضعف این حوزه را چند برابر می‌کند.

این دوربین از امکاناتی همچون Touch Focus، سیستم شناسایی چهره، عکس برداری پانوراما و HDR برخوردار است.

در قسمت فیلم برداری نیز دوربین پی۹ لایت می‌تواند با وضوح ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند که از این نظر مناسب به نظر می‌رسد. در این بخش خوش بختانه هوآوی همانند قبل قابلیت‌های جذابی چون Slow-Motion و Time-Lapse را در رابط کاربری خود قرار داده است.

پیش از آنکه بخواهیم نمونه تصاویر ثبت شده با این دوربین را ببینیم، باید اشاره کنیم که دوربین دوم این محصول نیز ۸ مگا پیکسل قدرت داشته و دیافراگم آن نیز برابر f/2.0 است.

به طور کلی دوربین در نظر گرفته شده برای پی۹ لایت، یک نمونه ساده و میان رده است. پس اگر هدف شما از خرید پی۹ لایت، بهره گیری از یک دوربین قدرتمند همانند نسخه اصلی است، باید کمی در انتخاب خود تامل کنید.

camera-1 camera-2 camera-3 camera-4 camera-5

سیستم عامل و رابط کاربری

هوآوی پی ۹ لایت با سیستم عامل اندروید نسخه ۶.۰ عرضه شده و از این جهت هیچ فرقی با نسخه اصلی ندارد؛ اما یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات هوآوی رابط کاربری جذاب آن است؛ البته این جذابیت به مرور زمان ایجاد شد و از اول این Emotion UI معروف، این‌قدرها خوب نبود!

رابط کاربری P9 Lite با نسخه ۴.۱ عرضه شده که دارای انبوهی از امکانات است. رابط کاربری هوآوی تاکنون چند باری مورد بررسی ما در اسمارت فون‌های گذشته قرار گرفته است. برای همین شما می‌توانید به بررسی محصولاتی چون میت ۸ مراجعه نمایید! (تنبل بازی از نوع شیرازی)

android

در مورد احتمال آپدیت سیستم عامل این محصول به اندروید نوقا نیز هنوز اطلاع دقیقی در دسترس نیست! با سیستم خاص هوآوی در عرضه آپدیت برای محصولاتش، شاید خیلی نباید برای آپدیت بین المللی این محصول امید داشت. البته انسان‌ها به امید زنده هستند و هوآوی نیز چون دوست دارد ما همیشه زنده باشیم؛ آپدیت را عرضه نمی‌کند!

ui

پخش چندرسانه‌ای و سرگرمی

خب انقدر گفتم که برای لذت بردن از یک اسمارت فون به دنبال چه چیزهایی هستید، دیگر خسته شده‌ام!

P9 Lite به لطف نمایشگر مناسب و وضوح خوبش، تقریبا در این حوزه نقصی ندارد. شاید این روزها که گوشی‌های تلفن همراه روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند، یک محصول ۵.۲ اینچی کمی برای شما کوچک باشد؛ اما واقعا هم این‌طور نیست.

multimedia

با این محصول به راحتی می‌توانید به دیدن فیلم و سریال مورد علاقه خود پرداخته و با توجه به وجود اسپیکر قدرتمند، به موزیک مورد علاقه‌تان نیز گوش فرا دهید. اگر اهل گوش دادن به موسیقی با هدفون یا هندزفری هم باشید باز فرق نمی‌کند، در این حوزه نیز پی۹ لایت به اندازه کافی قدرتمند بوده و شما را راضی نگاه می‌دارد.

اگر اهل بازی بوده و به کلش آو کلنز معتاد هستید، خب مشکلی نیست، این محصول به عنوان مرهمی برای اعتیاد شما بوده و اجازه ترک را نمی‌دهد. اگر هم به تلگرام و این فضاهای مجازی اعتیاد دارید؛ بازهم نگران نباشید! (البته برای ترک اعتیاد باید فکرهای دیگری کرد)

باتری

خوشبختانه هوآوی باتری هر دو نسخه P9 و P9 Lite را از یک نوع انتخاب کرده است. در زیر بدنه فلزی این اسمارت فون یک باتری غیر قابل تعویض ۳ هزار میلی آمپری آرمیده است و وظیفه روشن نگاه داشتن گوشی شما را بر عهده دارد. چون این روزها باتری‌ها بهتر نشده و البته بدتر هم نمی‌شوند، شما می‌توانید برای حدود ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه مکالمه در شبکه ۳G، یازده ساعت و ۵۱ دقیقه وبگردی و نهایتا ۱۰ ساعت و ۵۸ دقیقه نیز فیلم دیدن بر روی پی ۹ لایت حساب کنید.

design

سایر امکانات

بهره گیری از حسگر اثر انگشت این روزها دیگر عادی شده و نمی‌توان برای آن یک بخش جداگانه در نظر گرفت! گذشت روزگاری که وجود حسگر اثر انگشت یک قابلیت خاص و نوآوری جذاب به شمار می‌رفت. شما با بهره گیری از حسگر اثر انگشت می‌توانید علاوه بر باز کردن قفل گوشی، عکس‌برداری کنید، به تماس‌ها پاسخ دهید، آلارم گوشی را متوقف کنید، پنل اعلانات را کنترل نموده و نهایتا در گالری تصاویر به دلخواه بگردید!

finger

اما پی۹ لایت از قابلیت‌هایی چون وای فای، بلوتوث نسخه ۴.۱، جی‌پی‌اس و فناوری NFC برخوردار است. البته لازم به ذکر است که در این نسخه خبری از پورت یواس‌بی Type-C نبوده و هواوی به همان میکرو یواس‌بی محبوب بسنده کرده است.

کلام آخر

هوآوی پی ۹ لایت به عنوان نسخه‌ای شبیه به آخرین پرچم‌دار سری P می‌تواند انتخاب خوب و مناسبی باشد، این محصول با قیمت تقریبی بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که در قیاس با نسخه اصلی حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است.

اگر به گوشی‌های هواوی آنر علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

25 در مورد “بررسی هواوی P9 Lite: شمشیرزن یک دست!”

  1. منم p9lite گرفتم عالیه گوشی شیائومی ک بررسی شده نخرید درسته قیمت مناسب دارن ولی ایراد زیاد دارن قطعاتشون گیر نمیاد خراب شد باید بندازینش دور ولی p9liteنسبت ب قیمتش بهترین گوشیه

  2. سلام و خسته نباشید
    من هم پی نه لایت دارم و کاملا راضیم
    لحاظ قیمتی از گوشی های همرده خودش بالاتره
    یک مقدار از لحاظ گرافیکی از دو گوشه پایین راست و بالا چپ ضعیفه ک اون هم زمانی که صفحه سیاه باشه دیده میشه در کل سوا ازین گرافیک خیلی خوب و خودسته سرعت عالی آپ اندرویدش اومد و ارتقا دادم
    با تشکر
    امیدوارم در انتخابتون تونسته باشم کمکی کرده باشم

  3. سلام.من بین این موبایل و موبایل هایhonor6x,shotex,honor8liteگیر کرده بودم اما بعد تحقیقام فهمیدم که این موبایل هم از نظر قیمت خوبه هم از نظر کارایی،الانم p9liteرو گرفتم و خیلی راضیم . یه قابلیت هایی داره که به عقل جن نمیرسه باتریش و دوربینش هم عالیه

  4. با سلام . می خواستم علت قطع شبکه دیتا در حین مکالمه رو جویا بشم . آیا این گوشی با این قابلیت می باشد یا تنظیماتی دارد؟ با تشکر

  5. سلام آقای بهمنی خسته نباشید میگم به شما و بروبچه های آی تی رسان. طبق معمول چسبید خیلی خوب بود. فقط یه نکته بگم آقای بهمنی و اون اینکه به جان مادرم این گوشی تمام فلزی نیست!!! و همونطور که پویا هم تو کامنت بالا گفت فقط فریمش فلزی هستش و بدنه از جنس پلی کربنات هست و صد البته بسیار با کیفیته و خیلی راحت نمیشه تشخیص داد که گوشی فلزی نیست البته با این اطمینان صحبت میکنم به این دلیله که یکی از نزدیکان همین گوشی و خریده و من کاملا زیرو روش کردم! بازم تشکر

  6. با سلام اقای بهمنی. بی زحمت منو راهنمایی کنید. ایا لپتاپ ASUS X550L-CORE i5 لپتاپ خوبی برای خرید است و به نسبت قیمتش ارزش خرید دارد؟ با تشکر.

  7. چرا اشتباه مینویسید این گوشی فلزی نیست از جنس پلی کربنات هستش و فقط فریم این گوشی فلزی هستش.

  8. با سلام و عرض خسته نباشی خدمت اعضای محترم سایت، چرا در قسمت نمایشگر مشخص نشده با چه گوشی مقایسه شده؟

    1. نکسوس بگیر دوست عزیز خیلی بهتره البته شیائومی این گوشی رو با خاک یکسان میکنه و هم قیمت اینه

  9. اقای بهمنی من بین این مدل و نکسوس ۵ ایکس موندم از بس بررسی هردوتارو خوندم واقعا نمیتونم تصمیم بگیرم شما کدام را پیشنهاد میدید.خواهشا واضح بگید.سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH