محققان به ساخت باتری با زمان شارژشدن چند ثانیه نزدیک شدند

تیمی از محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی پروسه‌ای برای ساخت ابرخازن‌هایی توسعه داده‌اند که می‌تواند انرژی بیشتری ذخیره کند و بدون  مشکل، ۳۰ هزار بار شارژ شود.

این روش که در مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی دانشگاه فلوریدای جنوبی توسعه داده شده، قادر است که تکنولوژی باتری‌ها را به صورت بنیادین تغییر دهد. نیتین چودهری محقق ارشد این تحقیق می‌گوید:‌‌‌

اگر شما باتری‌ها را با این سوپرخازن‌ها جایگزین کنید، می‌توانید باتری اسمارت‌فون خود را ظرف چند ثانیه شارژ کرده و یک هفته از آن استفاده کنید.

هر کسی که اسمارت‌فون داشته باشد، با این مشکل مواجه است: باتری پس از ۱۸ ماه، شارژ کمتری نگه می‌دارد. محققان مدت‌هاست که به دنبال یافتن راه‌هایی برای استفاده از نانو وایرها در سوپرخازن‌ها هستند تا بتوانند آنها را جایگزین باتری‌های فعلی کنند. اما این مسئله دشواری است، چون سوپرخازن‌هایی که بتوانند به اندازه باتری‌های لیتیوم-یونی انرژی ذخیره کنند، بسیار بزرگتر خواهند بود.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی از مواد دو بعدی استفاده کرده‌اند که تنها چند اتم ضخامت دارند. دیگر محققان از گرافین و دیگر مواد استفاده کرده‌اند که تاکنون موفقیت چندانی داشته است. محققان این دانشگاه از سوپرخازن‌هایی استفاده کرده‌اند که دارای سیم‌هایی نانومتری است که با یک ماده دو بعدی پوشانده می‌شوند.

پایداری چرخه‌ای تعیین می‌کند که یک باتری می‌تواند چند بار شارژ شده، خالی شده و دوباره شارژ شود. به عنوان مثال، باتری‌های لیتیوم-یون را می‌توان تا ۱۵۰۰ بار شارژ کرد. در مقام مقایسه، سوپرخازن محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی می‌تواند ۳۰ هزار مرتبه شارژ شود. این سوپرخازن‌ها را می‌توان در اسمارت‌فون‌ها و دیگر وسایل الکترونیکی استفاده کرد و حتی می‌توان از آن در خودروهای الکتریکی بهره برد. همچنین به دلیل اینکه سوپرخازن‌ها منعطف هستند، می‌تواند از آنها در گجت‌های پوشیدنی نیز استفاده کرد. یونگ از محققان پروزه می‌گوید:

این سوپرخازن‌ها هنوز قابلیت تجاری‌سازی ندارند. اما این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان این کار را انجام داد که در آینده تاثیر زیادی بر بسیاری از تکنولوژی‌ها خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH