بررسی تخصصی هواوی آنر 6X: یک میان‌‌رده پرافتخار!

هواوی با معرفی آنر 5X در سال 2015، توانست با هدف آوردن بیشترین قابلیت‌ها در کنار کم‌ترین قیمت، محبوبیتی حتی بیش‌تر از قبل را در بخش میان‌رده‌ها بدست بیاورد. این کمپانی چینی که حالا چندی است نامش در میان پرفروش‌ترین‌ها حضور دارد، سری موفق آنر را همچنان ادامه می‌دهد و در تلاش است تا کاربران بیشتری را به سمت خودش جذب کند.

و اما سال 2016، آنر 6X معرفی شد تا به جای نسل قبلی‌اش بنشیند و پرچم را بالا نگه دارد. خوشبختانه این میان‌رده چینی امروز در آزمایشگاه آی‌تی‌رسان حضور دارد و قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

مشخصات کلیدی هواوی آنر 6X به شرح زیر است:

  • جنس بدنه از فلز، ابعاد 150.9 در 76.2 در 8.2 میلی‌متر، وزن 162 گرم
  • صفحه نمایش 5.5 اینچی، رزولوشن فول‌اچ‌دی، پنل از نوع LTPS IPS، تراکم پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 71.8 درصد
  • دوربین دوگانه یکی با رزولوشن 12 و یکی با رزولوشن 2 مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم دوربین اصلی F/2.2، قابلیت فیلم‌برداری با دوربین اصلی تا رزولوشن فول‌اچ‌دی، همراه فلاش تک رنگ LED، دوربین سلفی با رزولوشن 8 مگاپیکسل، قابلیت فیلم‌برداری با دوربین سلفی تا رزولوشن فول‌اچ‌دی
  • پردازنده 8 هسته‌ای بر روی چیپست HiSilicon کایرین مدل 655، پردازنده گرافیکی Mali-T830MP2، موجود در دو حافظه رم 3 و 4 گیگابایت و دو حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایت، پشتیبانی از کارت حافظه تا ظرفیت 256 گیگابایت
  • باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 3340 میلی‌آمپر
  • اندروید نسخه 6، قابل آپدیت به اندروید 7، رابط کاربری Emotion UI 4.1، حسگر اثرانگشت، پشتیبانی از NFC، موجود در رنگ‌های خاکستری، طلایی و نقره‌ای، پشتیبانی از OTG، پشتیبانی از دو سیمکارت

طراحی

آنر 6X یک گوشی خوش استایل و زیباست که در نگاه اول اصلا شباهتی به یک میان‌رده ندارد. بدنه این گوشی تماما از فلز بوده و تنها در بخش جلویی آن شاهد استفاده از شیشه هستیم. بر روی بدنه پشتی دستگاه دوربین دوگانه، فلاش تک رنگ LED، حسگر اثر انگشت و نام برند آنر دیده می‌شود. طراحی این بخش از دستگاه با یک ناهماهنگی در دو بخش بالایی و پایینی که رنگش کمی کدر تر از سایر قسمت‌ها است، بسیار زیبا انجام شده. لبه‌های پشتی آنر 6X به صورت گرد و با انحنا ساخته شده که باعث می‌شود کاربر راحت‌تر گوشی را در دستش قرار دهد. دوربین دوگانه موجود در این گوشی کمی از قاب بیرون زده که البته میزان این بیرون زدگی به صورتی نیست که برای استفاده و یا قرارگیری دستگاه بر روی یک سطح صاف مشکلی پیش بیاید.

لبه‌های آنر 6X محل قرارگیری محفظه دو سیم‌کارت و کارت حافظه، دکمه‌های کنترل صدا و پاور، جک صوتی 3.5 میلی‌متری، اسپیکر، میکروفون و پورت USB است. نحوه قرارگیری دکمه‌ها همه به بهترین صورت ممکن بوده، اما به دلیل وجود حاشیه‌های زیاد در دو بخش بالایی و پایینی جلوی گوشی، رسیدن انگشت دست به دکمه پاور و کنترل صدا کمی دشوار است. اگرچه برای بازگشایی دستگاه با وجود حسگر اثر انگشتی که همیشه هم آماده است، نیازی به دکمه پاور ندارید؛ اما برای قفل کردن دوباره گوشی گذرتان به همین دکمه پاور خواهد افتاد.

خوشبختانه جنس بدنه آنر 6X به صورتی بوده که نه به راحتی از دست‌تان سر می‌خورد و نه اثر انگشت را جذب می‌کند. در کل ضخامت 8.2 میلی‌متری، لبه‌های گرد و جنس خاص بدنه عواملی هستند که آنر 6X را بسیار خوش دست می‌سازند. در بخش روبه‌رویی گوشی هیچ دکمه‌ای وجود نداشته و تنها شاهد لنز دوربین سلفی، اسپیکر گوشی و نام برند آنر هستیم. شیشه 2.5D این قسمت از آنر 6X را دل‌نواز‌ و زیباتر کرده و حس خوبی را حین کار کردن به شما القا می‌کند.


صفحه نمایش

این میان رده خوش دست و زیبا یک نمایشگر با اندازه 5.5 اینچ و رزولوشن فول‌اچ‌دی دارد که چگالی پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ را ارایه می‌دهد. این میزان از تراکم پیکسلی همراه با پنل IPS، ترکیب بسیار خوبی را برای یک میان‌ رده ایجاد می‌کند. کیفیت تصاویر به نمایش گذاشته شده در این نماشگر بسیار خوب و کاملا در حد انتظار است.

این نمایشگر به نسبت آن‌چه در آنر 5X دیدیم، روشنایی بیشتری دارد و می‌تواند در بالاترین حالت خودش به 579 نیت برسد، که برای استفاده در محیط‌های پور نور و زیر نور خورشید بسیار مناسب محسوب می‌شود. علاوه بر روشنایی، دقت رنگ‌ها در نمایشگر آنر 6X به نسبت نسل قبل بالاتر رفته است.

عملکرد صفحه نمایش در استفاده از گوشی با زوایای مختلف تقریبا خوب بوده و تغییرات رنگی آن‌چنان محسوسی در آن دیده نمی‌شود. به گفته هواوی پنل استفاده شده در آنر 6X عمق رنگ مشکی را بهتر از هم‌رده‌های خودش به نمایش می‌گذارد. در بخش نرم افزاری در منوی تنظیمات، بخش‌های خاصی برای تنظیم میزان گرمی و سردی رنگ‌ها و حالت خوانایی در زیر نور خورشید وجود دارد که شما را در رسیدن به بهترین خروجی در نمایشگر کمک می‌کند.

در تصویر زیر می‌توانید عملکرد نمایشگر آنر 6X را در کنار میان رده جدید سامسونگ گلکسی A3 2017 مشاهده کنید. (سمت راست آنر 6X و سمت چپ گلکسی A3 2017 قرار گرفته است.)


سخت افزار

هواوی طبق معمول از پردازنده اختصاصی خودش با مدل کایرین 655 استفاده کرده است. این پردازنده با 8 هسته فعال بر روی چیپست HiSilicon قرار گرفته است. سرعت پردازشی این پردازنده در چهار هسته 2.1 گیگاهرتز و در چهار هسته دیگر 1.7 گیگاهرتز است. Mali-T830MP2 هم در این بخش حضور داشته و مسولیت پردازش گرافیکی را برعهده دارد.

آنر 6X در دو مدل با حافظه رم 3 و 4 گیگابایت عرضه می‌شود. حافظه داخلی موجود هم در مدل رم 3 گیگابایتی، 32 و در مدل رم 4 گیگابایتی، 64 گیگابایت خواهد بود. خوشبختانه با وجود پشتیبانی از کارت حافظه خارجی Micro SD تا ظرفیت 256 گیگابایت، نگرانی خاصی در زمینه ذخیره و نگه‌داری اطلاعات نخواهید داشت.

در ادامه می‌توانید نتیجه بنچمارک‌های آنر 6X را در بخش پردازنده ببینید و آن را با سایر رقبا مقایسه کنید.

همان طور که مشاهده می‌کنید، عملکرد سخت افزاری این گوشی در کنار سایر هم‌رده‌ها خوب و کاملا راضی کننده است. در مدتی هم که با آنر 6X کار کردیم، هیچ لگ و کندی مشاهده نشد. اما با توجه به پردازنده و قدرت آن بهتر است انتظار اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی را از آن نداشته باشید.


نرم افزار

بخش نرم افزاری آنر 6X را اندروید نسخه 6 و رابط کاربری اختصاصی هواوی یعنی Emotion تشکیل داده است. البته هواوی به زودی اندروید نسخه 7 را برای این گوشی عرضه خواهد کرد. همچنین انتظار داریم تا آپدیتی هم برای رابط کاربری آنر 6X منتشر شود. در حال حاضر Emotion UI 4.1 در این میان رده قرار گرفته و این به آن معناست که فعلا هنوز خبری از انتخاب دلخواه اپ دراور در آنر 6X نیست.

اما Emotion UI 4.1 همچنان پرقدرت و زیبا است. تمام بخش‌ها با گرافیکی عالی حضور دارند و ظاهری زیبا و به‌روز در رابط برای شما ایجاد شده است. هنوز شما می‌توانید با هر بار باز کردن قفل دستگاه شاهد یک تصویر زمینه باشید، با زدن دوبار کلید کاهش صدا دوربین را فعال کنید و در کسری از ثانیه عکس‌برداری کنید. همچنین شما قادر خواهید بود تا ظاهر رابط را به راحتی با استفاده از تم‌های مختلف تغییر دهید.

قسمت خاصی هم در آنر 6X وجود داشته که به شما اجازه می‌دهد تا به سرعت به بخش‌های مهم گوشی در شرایط خاص دسترسی داشته باشید. این شرایط می‌تواند مثل زمانی که در حال رانندگی هستید و به سرعت نیاز دارید تا به منوی‌های مختلف دسترسی داشته باشید، پیش بیاید. منوی Smart assistance هم در بخش تنظیمات وجود داشته که امکانات بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. بعنوان مثال اعمال شخصی‌ سازی نوار هدایت و فعال کرن حالت کار با یک دست در این بخش موجود است. کنترل صوتی نیز در آنر 6X فعال بوده و به شما کمک می‌کند تا با دستورات صوتی تلفن‌همراه‌تان را کنترل کنید. حسگر اثرانگشت هم کاملا با بخش نرم‌‌افزاری خو گرفته و قابلیت‌های متعددی را ارایه می‌دهد که در بخش‌های بعدی به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


دوربین

هواوی در بخش دوربین خلاقیت به خرج داده و بر روی این میان رده از دوربین دوگانه استفاده کرده است. همان طور که می‌دانید استفاده از دوربین دوگانه می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد. در آنر 6X این دوربین دوم مانند آی‌فون 7 پلاس، برای اندازه‌گیری میزان عمق استفاده شده است و در فوکوس کاربر را کمک می‌کند. دوربین اصلی این گوشی 12 و دوربین دوم آن 2 مگاپیکسل رزولوشن دارد.

گشودگی دیافراگم F/2.2 برای یک میان رده کاملا مناسب بوده و در جذب نور می‌تواند عملکرد مناسب اما نه در حد عالی داشته باشد. هواوی مدعی است که آنر 6X می‌تواند در مدت 0.3 ثانیه بر روی سوژه فوکوس کند که البته با تمام تلاش نتوانستیم به این سرعت برسیم ولی به طور کل فوکوس در این گوشی با سرعت خوبی صورت می‌گیرد. فیلمبرداری با آنر 6X تا رزولوشن فو‌ل‌اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه صورت می‌گیرد. متاسفانه خبری از فیلمبرداری 4K و لرزش‌گیر در آنر 6X نیست. اما شما می‌توانید با رزولوشن 640 در 480 پیکسل به ضبط فیلم‌های صحنه آهسته بپردازید.

دوربین سلفی در آنر 6X رزولوشنی معادل 8 مگاپیکسل داشته که می‌تواند تصاویر زیبایی را به ثبت برساند. همچنین شما می‌توانید توسط این لنز به ضبط ویدیو تا رزولوشن فول‌اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه بپردازید.

رابط کاربری دوربین آنر 6X برای یک گوشی میان رده بسیار خوب و حرفه‌ای بوده و امکانات بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد. نتیجه ترکیب دو دوربین آنر 6X باهم، تصاویری با فوکوس عالی خواهد بود که شما را قادر می‌سازد تا سوژه را واضح‌تر و بقیه بخش‌ها را تارتر از حالت معمولی به ثبت برسانید. این قابلیت در تصاویر پرتره بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین شما می‌توانید حتی بعد از ثبت شدن عکس هم، بخش فوکوس و غیر فوکوس تصویر را تغییر دهید.

علاوه بر این‌ها عکاسی و فیلمبرداری با قابلیت زیبایی، تایم لپس، عکاسی پانوراما، عکاسی و فیلمبرداری دستی، حالت شب و عکاسی از غذا از دیگر امکاناتی هستند که در بخش دوربین این گوشی قرار دارند. دسترسی به این منو با سوایپ به سمت چپ امکان پذیر خواهد بود. بخش دیگری هم موجود بوده که به شما لیستی از افکت‌های جالب برای عکاسی را ارایه می‌دهد.

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آنر 6X تصاویری با روشنایی مناسبب را به ثبت می‌رساند. البته کمی نویز در عکس‌های دوربین سلفی دیده می‌شود. تنظیمات خاصی مانند حالت زیبایی، HDR و تعدادی دیگر نیز در این قسمت موجود است. فیلم‌برداری توسط این دوربین نیز با رزولوشن فول‌اچ‌دی صورت خواهد گرفت.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت شده با دوربین آنر 6X را مشاهده کنید.


پخش چندرسانه‌ای

آنر 6X در این قسمت با یک اسپیکر مونو حضور دارد. کیفیت صدای اسپیکر این گوشی به نسبت خوب بوده اما حجم و بلندی آن چندان تعریفی ندارد. خروجی صدا در هدفون که البته به صورت اورجینال در جعبه گوشی وجود ندارد، کیفیت خوبی داشته و کاملا راضی کننده است.

ویدیو پلیر‌‌ در کنار نمایشگر 5.5 اینچی همراه رزولوشن فول‌اچ‌دی با قدرت تمام حضور دارد تا از تمامی فرمت‌های ویدیویی رایج پشتیبانی کند و تجربه لذت بخشی را هنگام تماشای ویدیو برای شما به ارمغان بیاورد.


باتری

باتری موجود در آنر 6X از نوع غیرقابل تعویض با ظرفیت 3340 میلی‌آمپر است. این باتری در استفاده معمولی در طول یک روز کامل، با شارژ صد درصد به راحتی دوام می‌آورد. البته متاسفانه خبری از فناوری‌های شارژ سریع در آن نیست. در تصویر زیر می‌توانید مشخصات و تست باتری آنر 6X را مشاهده کنید.


سایر امکانات

حسگر اثرانگشت در آنر 6X تنها وظیفه محافظت دستگاه را به عهده ندارد و طبق معمول هواوی نهایت استفاده را از آن کرده است. این سنسور همیشه در حالت آماده بوده و بدین ترتیب نیازی نیست برای هر بار بازگشایی گوشی دکمه‌ای را فشار دهید و پس از آن از حسگر استفاده کنید.

با سوایپ کردن انگشت بر روی این سنسور شما می‌توانید به منوی اعلانات دسترسی داشته باشید و یا در برنامه گالری به تصویر بعد یا قبل بروید. تقریبا به هر طریقی که شده، هواوی از این حسگر اثر انگشت استفاده کرده و قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربر گذاشته است. آنر 6X از دو سیمکارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند؛ اما این پشتیبانی به صورتی است که سیمکارت دوم تنها می‌تواند از شبکه 2G استفاده کند و برای استفاده از شبکه‌های 3G و 4G می‌بایست از سیمکارت اول استفاده کنید.


قیمت گذاری

آنر 6X را می‌توانید با قیمتی حدود 900 هزار تا 1 میلیون تومان در بازار خریداری کنید. این قیمت گذاری شاید برای یک میان رده کمی زیاد باشد، اما با توجه به امکانات موجود می‌توان گفت کاملا ارزش این قیمت گذاری را دارد.


سخن پایانی

هواوی که اصلا با تولید میان‌ رده‌هایش در بازار جهانی تلفن‌های همراه مشهور شد، بار دیگر با یک میان‌ رده جدید از آنرها، ثابت کرد که هنوز هم حرف اول را در این حوزه می‌زند. با وجود رقبایی مثل سری A سامسونگ و دیزایر اچ‌تی‌سی تصمیم برای کاربران شاید کمی دشوار باشد و کمی بحث برند و اعتبار آن مطرح می‌شود. اما آنر 6X آن قدر توانایی و قابلیت دارد که با افتخار در دستان شما قرار بگیرد.

19 در مورد “بررسی تخصصی هواوی آنر 6X: یک میان‌‌رده پرافتخار!”

  1. سلام میشه بگید من چطور با بولوتوثش کار کنم وقتی کpair میکنم و می خوام ی آپ بفرستم گزینه share رو برام نمیاره نمیزاری share کنم لطفا کمک کنید

  2. گوشیش عالیه خیلی خوش دست 5ماهه دارم همه چیز عالیه اگه گوشی میخوایین بخرین همینو بخرین مطمئنم خوشتون میاد

  3. رسول قاسمی

    سلام من این گوشی رو یک ماه خریدم حس میکنم شارژش زود تموم میکنه میخواستم ببینم با کار کرد معمولی چند ساعت باید شارژ داشته باشه

  4. من که شیش ماهه دارم،فقط میگم فوق العادس ، کیفیت صفحه خیره کننده ای داره.خیلیم خوش دسته،درخریدش شک نکنید

  5. من این گوشی رو اول خرداد گرفتم اسفالت ۸ رو راحت اجرا میکنه دوربین دومش چندان تاثیر نداره شاید تو عکس مهم باشه و بالاخره که دوربین با کیفیتی داره باطری خوبی داره اپدیت نسخه جدید ۴۸۰ مگابایتی البته اندروید۶ رو بالا نیاره واسه دانلود قراره ۷ هم بیاد . اثر انگشتش خیلی دقیقه . کابل اون یکی هم میخوره داخل کارتن یک برچسب و محافظ هم بود البته شاید شرکتی که گارانتی کرده گذاشته بود که هیجده ماه گارانتی داره . چندنفری باکیفیت و سیم شارژر یک متری داره در آخر من که هوائی پسند میکنم ازش راضیم نسبت به قیمتش

  6. با حدود ۱۰۰ تومن کمتر می تونید شائومی redmi pro نسخه ۶۴ گیگ با چیپست x25 را خریداری کنید که از همه لحاظ از این گوشی بهتر هست.

  7. دوست عزیز گوشی شما تقلبی بوده به خاطر همین تو بازی های سنگین مشکل داشتین وگرنه با پردازنده ۴ هسته ای ۱.۲ گیگاهرتز هم بدون لگ میشه بازی های سنگین انجام داد.
    گوشی های هانر با ساخت چین اصل هستند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH