براساس مطالعات جدید میزان آب موجود در مریخ بیشتر از پیش‌بینی‌های قدیم است

براساس تحقیقات جدید، میزان آب موجود در مریخ بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی است. پایه این مطالعه بر روی کانی‌شانسی مریخ است. بعد از ایجاد یک نسخه مصنوعی از whitlockit (یک ماده معدنی غنی از هیدروژن) دانشمندان دانشگاه لاس وگاس در نوادا، این ماده معدنی را در شرایط سختی قرار دادند. بعد از قرار گرفتن در این شرایط، این ماده تغییر هویت داده و تبدیل به ماده‌ای دیگر شد. این ماده معدنی جدید Merrillite نام داشته که در سطح سیاره سرخ مریخ رایج است.

آقای Oliver Tschauner، پروفسور پژوهش در علوم زمین در UNLV که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشت در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد:

حتی اگر بخش کوچکی از merrillite موجود در مریخ قبلا whitlockite بوده‌اند، باید در دیدگاه خود مربوط به میزان آب موجود در این سیاره تجدیدنظر کنیم.

در طول این آزمایش فرآیند تغییر ماهیت whilockite به merrillite شبیه‌سازی شد و دانشمندان قادر به بازسازی فشارها و دماهای قابل مقایسه با زمان برخورد شهاب سنگ به زمین در کمتر از 100 میلیاردم ثانیه شدند. براساس گفته‌های محققان، درک این تغییر ماهیت در این زمان کوتاه امیدوارکننده است.

اگر اتفاقی که در این تحقیق رخ داده، در مریخ نیز انجام شود، ما شاهد میزان بیشتری آب نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته در سطح مریخ خواهیم بود. این مطالعه می‌تواند مدارک دیگری نیز در دسترس ما قرار دهد، whitlockite می‌تواند در آب حل شده و شامل فسفر نیز باشد، عنصری که برای زندگی در زمین حیاتی است.

این یافته در کنار افشاگری‌های اخیر در رابطه با میزان آب موجود در مریخ قرار می‌گیرد. مریخ‌‌نورد کنجکاوی (Curiosity) در کاوش‌های خود به باقی مانده گل و لای دست پیدا کرده است. براساس برنامه موجود برای این مریخ‌نورد، کنجکاوی باید نمونه‌هایی از آب‌های زیرزمینی این سیاره را جمع‌آوری کند. بااین‌حال تنها چیزی که می‌تواند این تئوری‌ها را ثابت کند، بخشی از خود مریخ است.

Tschauner می‌گوید:

تنها حلقه گمشده برای اثبات این تحقیق، وجود whitlockite قبل از merrillite در مریخ است. ما برای چنین کاری باید به سراغ شهاب سنگ‌ها رفته و دنبال آثاری از آب باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH