جت مافوق صوت ناسا یک گام دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد

سازمان فضایی ناسا یک گام دیگر به رویای خود مبنی بر تولید جتی مافوق‌ صوت که از سروصدای بسیار پایینی برخوردار باشد، نزدیک‌تر شد. این سازمان در گفت‌وگویی با وب‌سایت بلومبرگ عنوان کرد که نمونه اولیه این جت اخیرا آزمایش تونل خود را پشت سر گذاشته و به زودی تولید مدل بزرگ‌تر (94 فوتی) آن آغاز می‌گردد.

طراحی این جت پیشرفته به‌گونه‌ای بوده که قادر است سروصدای تولید شده را به کمتر از 65 دسی‌بل کاهش دهد که برای یک جت، دستاوردی فوق‌العاده به‌حساب می‌آید. کمپانی لاکهید مارتین که در طراحی و ساخت این جت با ناسا همکاری داشته، در این خصوص عنوان می‌کند که صدای این جت بسیار پایین است به‌طوری‌که می‌توان آن را با صدایی که درون یک خودرو به گوش می‌رسد، مقایسه کرد. این ویژگی امکان استفاده از این جت را در تمامی مناطق فراهم می‌کند.

بد نیست بدانید که صدای حاصل از پرواز جت مافوق صوت کنکورد (Concorde)، برابر با 90 دسی‌بل عنوان شده که این میزان برای گوش انسان‌ها آزاردهنده است و از این رو، بیشتر از این جت برای پرواز بر فراز دریاها و اقیانوس ها استفاده می‌شود.

ناسا

ناسا در ادامه افزود که نمونه نهایی جت مافوق صوتی که به‌زودی تولید خواهد شد، در ارتفاع ۵۵ هزار پایی به پرواز درخواهد آمد. در این آزمایش، تنها یک موتور از دو موتور این جت روشن خواهد شد. گفته می‌شود که این جت مسافت بین دو شهر نیویورک تا لس آنجلس را ظرف ۳ ساعت طی خواهد کرد.

ناسا پیش‌تر اعلام کرده بود که مراحل طراحی و ساخت این جت در سال 2020 به پایان خواهد رسید. ناگفته نماند که این جت کاربرد مسافربری ندارد اما این سازمان عنوان کرده است که تجربیات و اطلاعات مورد نیاز در این رابطه را در اختیار سایر شرکت‌های خصوصی قرار خواهد داد تا بتوانند از آن‌ها در جهت تولید هواپیماهای فوق سریع مسافربری استفاده کنند. البته چند سالی طول خواهد کشید که انسان‌ها بتوانند لذت سفر با چنین هواپیماهایی را تجربه کنند، بنابراین باید منتظر ماند و دید که آینده حمل‌ونقل هوایی دستخوش چه تغییراتی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH