کشف سنگی عجیب و متفاوت در مریخ توسط مریخ‌نورد ناسا!

ناسا که در مریخ به طور فعالی حضور دارد و مردم زمین را در جریان هرگونه آزمایشاتی که انجام می‌‎شود، قرار می‌دهد، این‌بار از یافتن سنگ عجیبی خبر داده است. دو مریخ‌نورد ناسا که Perseverance و Curiosity نام دارند، اکنون روی سطح مریخ در جستجوی چیزهای جالب در حرکت هستند.

اشلی استروپ، یکی از مهندسان پروژه ناسا است، ماه گذشته اعلام کرده بود که مریخ‌نورد Curiosity سنگ عجیبی یافته است. او که بر ماموریت این مریخ‌نورد نظارت دارد، اینچنین ادامه داد که کاملا مشخص است که این سنگ متعلق به مریخ نیست و گمان می‌کنیم از جایی دیگر به مریخ آماده باشد.

او اینچنین بیان کرد که باید آزمایشات زیادی انجام شود تا متوجه بشویم که این سنگ واقعا به مریخ تعلق دارد یا خیر. برای مثال، ممکن است آن نمونه یک شهاب سنگ باشد که به این سیاره برخورد کرده است و یا اینکه یک تخت سنگی مریخی باشد که تنها تحت تاثیر آب و هوای مریخ دچار تغییراتی شد. در هر صورت، نیاز به تحقیقات بسیاری داریم.

تحقیقات این گروه یک هفته به طول انجامید! سرانجام با پیام توییتری همین مریخ‌نورد در توییتر مشخص شد که این سنگ، یک تکه از شهاب سنگی است که چندی‌پیش روی این سیاره فرود آمده بود. دو نکته عجیب در برخورد شهاب سنگ‌ها به مریخ وجود دارد: یکی اینکه اصلا چیز عادی نیست و دو اینکه این سنگ تقریبا یک فوتی، از جنس نیکل آهن است.

کارشناسان اعلام کردند که این سنگ اولین شهاب سنگی نیست که در این سیاره یافت شده است. مثلا یک نمونه از آن در سال 2016 کشف شد که در قسمت پایین تصاویر آن را مشاهده می‌کنید:

در تصویر پایین نیز می‌توانید نمونه دیگری از سنگ‌هایی که از برخورد شهاب سنگ به این سیاره تشکیل شده‌اند را مشاهده کنید. این نمونه، 7 فوت عرض داشته و با نام مستعار The Beast شناخته می‌شود که در سال 2014 کشف شد:

تنها چیزی که از وجود آن مطلع هستیم، این است که بزرگترین برخورد شهاب سنگ در مریخ این‌بار رخ داده است. چرا که مریخ‌نورد InSight ناسا در دسامبر 2021 امواج لرزه‌ای بزرگی را ثبت کرده بود. طبق بررسی‌ها، مشخص شد که در آن زمان سنگ بزرگی به مریخ برخورد کرده بود.

سپس کمی بعد تصاویری از میزان بزرگی این برخورد در فضای مجازی منتشر شد. طبق بررسی‌ها، این شهاب سنگ اندازه‌ای برابر با 16 تا 39 فوت عرض داشته و با برخورد خود موفق شد روی سطح مریخ دهانه‌ای به عرض 500 فوت و عمقی برابر با 70 فوت درست کند. دانشمندان نیز در این‌باره اینچنین گفتند که اطلاعاتی که از چنین برخوردهایی بدست می‌آوردند، نه تنها می‌توانند بسیار مفید باشند بلکه راهی برای بهتر شناختن سطح سیاره سرخ است.

1 در مورد “کشف سنگی عجیب و متفاوت در مریخ توسط مریخ‌نورد ناسا!”

  1. باسلام بنده در سال 1399 در منطقه طالش قطعه سنگی دقیقا با همین مشخصات پیدا کردم و در اختیار دارم در صورت نیاز عکس آن را میفرستم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH