فیلترینگ تلگرام

آیا مسئولین در حال بررسی فیلترینگ تلگرام در سال 97 هستند؟

زمان زیادی از فراگیر شدن تلگرام در کشور نمی‌گذرد و دو سه سالی است که مردم ایران روزانه ساعتهای زیادی را در این اپلیکیشن صرف می‌کنند و نوسان‌های زیادی را هم تجربه کرده‌اند. صحبت‌های زیادی در مورد آینده این برنامه پیام‌رسان انجام شده و می‌شود ولی قطعی‌های اخیر این اپلیکیشن سوالات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است که طبق بعضی از شنیده‌ها، طرحی در حال بررسی‌است که در صورت اجرا شدن، فیلترینگ تلگرام در سال 97 امری دور از ذهن نخواهد بود.

به گزارش آی‌تی رسان، در سه ماه اخیر تلگرام دچار قطعی‌های فراوانی شده که دلیل این قطعی اغلب مشکلات مربوط به سرورهای اصلی تلگرام بوده است و مشکلات داخلی در آن بی‌تاثیر بوده ولی قطعی حدود 10 روزه این پیام‌رسان پرحاشیه در اتفاقات دی ماه سال جاری، نشان داد که تصمیم‌گیری برای ایجاد محدودیت در این پیام‌رسان، به راحتی انجام می‌شود و صحبتهایی که در مورد اتفاقات عجیب در پی فیلترینگ این پیام‌رسان صورت می‌گیرد، درست نبوده و تاثیری ندارد.

تلگرام

شاید بهترین نکته و اتفاق در زمینه تصمیمات مربوط به محدودیت تلگرام، تناقضی بود که در آذر و دی سال جاری رخ داد. رئیس جمهور در 28 آذر ماه سال جاری و در مراسم رونمایی از حقوق شهروندی به موضوع فیلترینگ تلگرام اشاره کرد و گفت:

وزیر ارتباطات به مردم قول می‌دهد که دستش به سمت دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

اما این موضوع به سرعت نقض شد و چند هفته بعد به دلایلی که می‌دانیم و می‌دانید تلگرام فیلتر شد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از پروکسی‌ها به این پیام‌رسان دسترسی داشتند و عملا در روزهای آخر مسدود بودن تلگرام، بسیاری از فعالیت‌های این شبکه پیام‌رسان، به حالت عادی بازگشته بود و آمار انتشار مطالب و همچنین بازدید پیام‌ها، فیلترینگ را کم اثر کرده بود.

پس از مذاکرات مختلف وزیر و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و همچنین درخواست‌های مکرر کاربران اینترنتی، این شبکه پیام‌رسان از محدودیت خارج شد و در دسترس کاربران قرار گرفت. اما نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره کردند این بود که آیا وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ تلگرام در یک عمل انجام شده قرار گرفت؟

تلگرام
تلگرام

از طرفی مسئولین کشوری و نهادهای مختلف با ارایه تسهیلات مالی و غیر مالی مختلف به پیام رسان‌های داخلی، از لزوم خارج کردن انحصار ترافیک کشور از تلگرام سخن به میان می‌آورند و از ضروری بودن انتقال کاربران ایرانی به پیام رسان‌های داخلی صحبت می‌کنند ولی مشکلات فنی و زیرساختی موجود در کشور، همچنین ضعف پیام رسان‌های داخلی و مهم‌تر از همه این موارد، عدم امکان فیلترکردن تلگرام با فناوری جدیدی که در تلگرام ایکس ارایه کرده است، دست به دست هم داده تا فعلا وزارت ارتباطات و نهادهای مرتبط مانند شورای عالی امنیت ملی نتوانند تصمیم قطعی برای فیلترینگ تلگرام بگیرند.

برخی شنیده نشان می‌دهد که عزم جدی برای یافتن راهکاری مناسب در نهادهای مرتبط با این ماجرا وجود دارد تا هنگامیکه تصمیم بر قطعی کامل و فیلترینگ تلگرام در کشور گرفته شد، راههای دسترسی کاربران ایرانی به این اپلیکیشن بسته شود و تهدیدات پاول دوروف اجرایی نشود.

همچنین طبق شنیده‌ها پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه رخ داده است و راههایی نیز برای مصون ماندن شبکه داخلی از نفوذهای احتمالی برای جلوگیری از مسدودیت این پیام‌رسان، ارایه شده است و در نیمه اول سال آتی این راه‌ها به صورت عملی و پایلوت در بعضی از شهرها اجرا خواهد شد. طبق برخی پیش بینی‌ها، راهکار نهایی در نیمه دوم سال آینده عملیاتی می‌شود و عملا تلگرام به طور کامل و برای همیشه از دسترس کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

البته گفتنی است که تمامی موارد گفته شده در بالا صرفا از طریق شنیده‌ها و همچنین گمانه زنی‌هایی است که با توجه به اتفاقات و رویدادهای مختلف انجام شده است و به زودی اطلاعات تکمیلی از طریق این رسانه منتشر خواهد شد.

8 در مورد “آیا مسئولین در حال بررسی فیلترینگ تلگرام در سال 97 هستند؟”

  1. باسلام”
    به نظر من این کار کاملا غلط است، شما وقتی تلگرام را فیلتر کنید نیمی از مردم کشور بیکار میشوند و نیمی دیگر با فیلترشکن برنامه های هکری و… وارد تلگرام میشن این کار تا آخر اگر ادامه یابد ممکن است، مردم دوباره اعتراض کنن و امنیت کشور به خطر بیفتد.

  2. تا کی باید از این نرم افزار به اون نرم افزار کوچ کنیم ؟
    نمیدونم ایا دولت برای اینک این رو فیلتر کنه جایگزین خوب و قوی در نظر گرفته یا نه؟
    اصلا نرم افزارهای ایرانی میتوننن مثل تلگرام باشن …..

  3. یه پرسشی الان: فکر کنم همه مون می تونیم اینجا توافق کنیم که خیلی آشکارا الان تلگرام محبوبترین اپ اجتماعی بین مردمه و مردم می خوان که به راحتی در دسترسشون بمونه … و می خوان روی مردم ببندنش … اونوقت با داشتن این معادله در ذهن، چرا اصلا صفحه هایی که این خبر رو دارن به مردم می دن قسمت “نظرات” یا “کامنت” دارن . . . ؟؟؟!

  4. دارم باتی مینویسم رو تلگرام که میتونه زندگیم رو عوض کنه و برم سر خونه زندگیم اگه خدا بخواد…
    من همه چیز رو به شکل سوال میبینم پس
    باید به فکر یه UI اqافه هم باشم فکر کنم D: |:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH