8 توصیه ساده برای داشتن بهترین فوکوس در عکس‌برداری هنگام شب

فوکوس خودکار یکی از آن ویژگی‌هایی است که عکاسان دیجیتال از آن بسیار کمک می‌گیرند و هیچگاه هم ناامید نمی‌شوند. اما تصور کنید که شب هنگام است و می‌خواهید عکس بی‌اندازید. موقعیت مورد نظرتان را یافته‌ و سه پایه را آماده کرده‌اید و از فوکوس خودکار دوربین می‌خواهید که نقطه مورد نظر را بی‌یابد، اما می‌بینید که دوربین در تلاش است و جایی برای فوکوس پیدا نمی‌کند.

پس باید چکار کرد؟

این مشکل فقط در شب اتفاق نمی‌افتد و دوربین‌ها در موقعیت‌های بسیار تاریک دچار چنین مشکلی می‌شوند.

در آموزش زیر می‌آموزید که چطور در چنین موقعیت‌هایی روی بهترین نقطه ممکن فوکوس کنید.

1. دنبال نقطه روشن باشید

GreenPark

با اینکه موقعیت شما تاریک و شب هنگام است، حتما می‌توانید یک نقطه روشن بی‌یابید. این نقطه روشن می‌تواند لامپ‌های خیابان یا یک پنجره و حتی ماه باشد که به عنوان نقطه فوکوس خودکار انتخاب شود.

نقطه روشن را در نزدیکترین فاصله به صفحه فوکوس دلخواهتان بی‌یابید. سپس رویش فوکوس کنید. اینگونه دوربین روی چیزی که در فاصله یکسان با سوژه شما قرار گرفته فوکوس می‌کند. بنابراین می‌توانید عکس خود را با فوکوس مناسب بگیرید.

2. روی مرزها فوکوس کنید

CaCoast

بیشتر دوربین‌ها در هنگام فوکوس از چیزی به نام تشخیص کنتراست استفاده می‌کنند. این یعنی دوربین بهترین شانس را برای پیدا کردن چیزی برای فوکوس، زمانی که ناحیه‌ای با بیشترین کنتراست بین روشنی و تاریکی را می‌یابد خواهد داشت، پس به یاد داشته باشید که فوکوس خودتان را در جایی بین مکان روشن قرار ندهید و به جای آن دقیقا روی مرز بین نقطه روشن و تاریک فوکوس کنید. دوربین در این حالت از تون بین مکان خیلی روشن و خیلی تاریک برای فوکوس استفاده می‌کند.

3. از چراغ قوه استفاده کنید

اگر می‌خواهید از سوژه‌ای از نزدیک عکس بگیرید، می‌توانید از چراغ قوه برای کمک به عمل فوکوس بهره ببرید. این یکی از دلایلی است که همیشه باید یک چراغ قوه در کیف عکاسی همراه داشته باشید.

چراغ قوه را روی سوژه خود بگیرید و آن را روشن کنید تا دروبین بتواند روی آن فوکوس کند. سپس آن را خاموش کنید و عکس بی‌اندازید.

4. پس از فوکوس ترکیب بندی کنید

BigBendNight

تصور کنید در موقعیتی هستید که نقطه فوکوس خود را مشخص کرده‌اید، اما مجبورید که دوربین را حرکت داده و دوباره به موقعیت اولیه باز گردید. در این حالت فوکوس را دست کاری نکنید و بگذاریدروی همان  نقطه‌ای که بوده بماند. برای قفل فوکوس می‌توانید دست خود را روی شاتر نگه دارید یا اینکه پس از فوکوس، فوکوس خودکار را خاموش کنید یا اینکه از روش شماره 5 استفاده کنید.

5. از فوکوس پشتی استفاده کنید

زمانهایی پیش می‌آید که می‌خواهید بدون دوباره فوکوس کردن، عکسی بی‌اندازید. برای اینکار به منو رفته و فوکوس را به گونه‌ای تنظیم کنید که فقط با فشردن دکمه‌ای در قسمت پشتی دوربین فعال شود. با اینکار زمانی که دکمه شاتر را می‌فشارید، دوربین دوباره عمل فوکوس را انجام نمی‌دهد.

6. از نمایش زنده استفاده کنید

StPaul

اگر می‌توانید همه چیز را به صورت زنده و با کمک Live View روی صفحه نمایش دوربین ببینید، پس  می‌توانید از این ویژگی برای فوکوس دستی استفاده کنید. این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد که روی سوژه خود فوکوس کند و فوکوس مناسب را بی‌یابد.

7. از مقیاس‌های روی لنز برای فوکوس استفاده کنید

TopOfLens-300x186

اگر هیچ چیزی برای استفاده از فوکوس خودکار نمی‌یابید، می‌توانید از مقیاسهای روی لنز برای فوکوس دستی استفاده کنید. نگران نباشید فوکوس دستی در تاریکی خیلی راحت‌تر از پیدا کردن چیزی برای فوکوس خودکار است.

در دوربین‌های پیشرفته مقیاس‌هایی را در اطراف لنز می‌بینید که فاصله فوکوس را به متر و فوت نشان می‌دهند. برای تنظیمات لازم دوباره به چراغ قوه نیاز دارید. این هم یک دلیل دیگر برای حمل چراغ قوه.

8. به خاطر داشته باشید، همیشه فرصت جبران وجود دارد

یکی از بهترین ویژگی‌های عکاسی دیجیتال فقط در صورتی که سوژه شما در حرکت نباشد، امکان دوباره عکس برداری است. هر چقدر دلتان می‌خواهد عکس بی‌اندازید و اگر از آن راضی نبودید، دوباره این کار را انجام دهید.

16 در مورد “8 توصیه ساده برای داشتن بهترین فوکوس در عکس‌برداری هنگام شب”

  1. رضا غفوریان

    مورد یازدهم: با بالا بردن دیاف ، عمق میدان را زیادتر کنیدتا خطای فوکوس کم شود . ولی در این حالت حتما مقداری ایزو را بالا ببرید تا کمبود نوردهی در اثر بسته تر شدن دیاف جبران شود و یا از سرعت پایین تر همراه با ایزوی پایین روی سه پایه استفاده کنید تا نوردهی به مقدار کافی انجام شود.

  2. رضا غفوریان

    مورد دهم: از فاصله سنج دیجیتال برای تعیین فاصله دقیق و تنظیم روی لنز بهره بگیرید. خیلی دقیق و کاربردیه . ولی برد محدودی داره

  3. رضا غفوریان

    مورد نهم : با بالا بردن iso در دوربین میتونید تصویر روشنتر و مناسبتر در شب داشته باشید ولی فراموش نکنید کیفیت تصویر در ایزوهای بالا پایینتره ولی گاها لازمه

  4. سپهر (وینفونی)

    شیفته نکته هشت شدم ‎;)‎
    این استفاده از چراغ قوه مثل همون پیشفلاش گوشی میمونه یا داستانش فرق داره؟؟
    + مگه تو دوربین های پیشرفته، امکان تنظیم فکوس رو حالت بینهایت نیست؟؟؟
    مطالبی که درباره عکاسی مینویسید، عالین! ‎:D

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH