چند نکته برای تنظیمات اولیه و ضروری ویندوز 10

بسیاری از کاربران ویندوز، در سال 2015 سیستم‌عامل دستگاه‌های کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود را به ویندوز 10 مجهز کرده‌اند. این نسخه از ویندوز که با تغییرات زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی همراه بود، دارای امکانات و اختیارات جدیدی نیز است. در ادامه با تعدادی تنظیمات اولیه ویندوز 10 که پس از نصب به نوعی ضروری هستند، آشنا می‌شویم.

1- ریستارت‌ها را زمان‌بندی کنید

ویندوز 10 هنوز در مراحل آزمایش نهایی قرار دارد و مایکروسافت هر از‌ چند گاهی به‌روزرسانی‌هایی برای این نسخه از سیستم‌عامل خود ارایه می‌کند. به صورت پیشفرض، پس از هر بار به‌روزرسانی، سیستم به طور خودکار ریستارت می‌شود، برای جلوگیری از این عمل، می‌توانید تنظیمات زمان‌بندی ریستارت را طبق مسیر زیر تغییر دهید.

Settings > Update & recovery > Windows Update > Advanced options. در قسمت Choose how updates are installed, عبارت Notify to schedule restart را انتخاب کنید.

بدین‌ترتیب پس از هربار به‌روزرسانی، ویندوز از شما می‌پرسد که چه زمانی را برای ریستارت کردن سیستم انتخاب می‌کنید.

2- اعلان‌ها را مدیریت کنید

بخش اعلانات ویندوز 10 بسیار هوشمند است و اعلانات و پیام‌های برنامه‌های مورد نظر را با گرافیک زیبایی به نمایش می‌گذارد، برای مدیریت اعلان‌ها و نحوه نمایش یا عدم نمایش اعلانات برخی نرم‌افزارها از مسیر زیر این تنظیمات را انجام دهید. می‌توانید مشخص کنید که اعلانات کدام برنامه‌ها نشان داده شود.

Settings > System > Notifications & actions

3- کورتانا را بیدار کنید

دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا، از این نسخه ویندوز در دسکتاپ‌ها نیز قابل دسترسی است. این دستیار می‌تواند به دستورات صوتی شما گوش دهد و پاسخ‌های هوشمندانه‌ای مانند جستجو، پیشنهاد مسیر، یافتن نام و خواننده آهنگ و غیره را برای شما نمایش دهد. کورتانا به طور پیش‌فرض تنها دستورات متنی را درک می‌کند. برای فعال کردن حالت دستورات صوتی، این مطلب آی‌تی‌رسان را مطالعه کنید.

راه‌اندازی اولیه کورتانا

4- برنامه‌های پیش‌فرض را تنظیم کنید

بسیاری از کاربران برای اجرای فایل‌های مختلف یا مرور وب، از نرم‌افزارهایی به جز نرم‌افزارهای پیش‌فرض ویندوز استفاده می‌کنند. می‌توانید با تنطیمات برنامه‌های پیش‌فرض در ویندوز 10، برنامه مورد نظر خود را برای اجرای فایل‌های مشخص تنظیم کنید. مسیر این تنظیمات از آدرس زیر است.

Settings > System > Default apps

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH