Yandex (یاندکس)، رقیب روسی گوگل را بشناسید!

google-yandex

امروز همه مردم گوگل را می‌شناسند؛ حتی کسانی که سر و کار چندانی با کامپیوتر و اینترنت هم ندارند نام گوگل را شنیده‌اند. این کمپانی که معروفیت اولیه آن به دلیل موتور جستجوی پیشرفته و کارآمدش بود به مرور زمان وارد عرصه‌های دیگر تکنولوژی و ارتباطات از جمله: سرویس ایمیل، نقشه‌ها، فضای ذخیره‌سازی ابری و حتی سخت‌افزار شد و در تمامی این زمینه‌ها هم موفق به نظر می‌رسد و اگر نگوییم بهترین است، به هیچ‌وجه نمی‌توانیم خلاف آن را ثابت کنیم. در این مقاله، گوگل موضوع صحبت ما نیست؛ بلکه می‌خواهیم یکی از رقیبانش را بشناسیم، صحبت از یاهو و هات‌میل هم نیست؛ این بار رقیبی را معرفی می‌کنیم که شاید برای کاربران ایرانی، البته برای کسانی که کمتر با اینترنت سر و کار دارند کمتر شناخته شده باشد؛ یک کمپانی از کشور روسیه به نام Yandex که تصمیم دارد به بزرگترین رقیب گوگل تبدیل شود! برای آشنایی با یاندکس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

یاندکس محبوب‌ترین وب‌سایت روسیه و بسیاری از کشورهای روسی زبان و همچنین بیستمین وب‌سایت پربازدید جهان است و سرویس‌های گوناگونی از جمله میزبانی رایگان ایمیل، موتور جستجوی قدرتمند، سرویس نقشه‌ها، مرورگر اختصاصی، فضای ذخیره سازی ابری (کلاود)، وب‌سایت خبری، مترجم آنلاین و… را پشتیبانی می‌کند. یکی از سرویس‌های جالب این کمپانی Yandex.taxi است که برای رزرو تاکسی در مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه خدمات ارایه می‌کند.

تاریخ تاسیس یاندکس به سال ۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی که Arkady Volozh و Arkady Borkovsky کمپانی Arkadia را تاسیس کردند که یک نرم‌افزار بر پایه MS-DOS به منظور ثبت و رده‌بندی پتنت‌ها و اختراعات را ارایه می‌داد، سپس در سال ۱۹۹۳، Arkady Volozh با همکاری Ilya Segalovich که از دوستان دوران مدرسه‌اش بود یک نرم‌افزار جستجو را ساخت و نام Yandex را برای آن انتخاب کرد. نام یاندکس از عبارات “Yet Another iNDEXer” به معنای ” حالا یک جستجوگر دیگر” انتخاب شده بود که ویژگی‌های این نرم افزار را بیان می‌کرد و سرانجام در سال ۱۹۹۷ موتور جستجوی یاندکس شکل گرفت. تحولات این کمپانی و سرویس‌های مختلفش در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده و در اینجا فرصت بیان کردن همه آنها نیست؛ فقط کافی است بدانید که موتور جستجو و سرویس ایمیل و فضای ذخیره سازی کلاود آن در نوع خود از بهترین‌ها به حساب می‌آیند.

لازم به یادآوری است که وب‌سایت انگلیسی این کمپانی با دامنه com. فعلا در کشور ما فیلتر شده، اما دامنه ru. به زبان روسی در دسترس است که در مقاله‌ای دیگر روش کار با وب‌سایت روسی زبان و ساخت اکانت با تنظیمات انگلیسی را به شما آموزش خواهیم داد. البته بحث‌هایی هم در زمینه رفع فیلتر دامنه انگلیسی و گشایش دفتر رسمی کمپانی یاندکس در تهران در جریان است که درستی یا نادرستی آن هنوز مشخص نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH