با بزرگ‌ترین سازه متحرک ساخته شده توسط انسان آشنا شوید!

با وجود افت شدید قیمت نفت که باعث نگرانی‌های بسیاری در بازارهای جهانی است، تقاضا برای کاوش‌گران نفت با سنسورهای جدیدتر، بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر همچنان وجود دارد. همین تقاضا در بازار موجب ساخت بزرگ‌ترین جسم متحرک ساخت دست بشر تا به امروز شده است که توسط کمپانی Polarcus ساخته شده و در سواحل میانمار روی آب قرار دارد. این سازه یک ابزار سنجش و بررسی عظیم است که به وسیله یک شناور تحقیقاتی حمل می‌شود.

Polarcus یک شرکت است که به مطلعات ژئوفیزیکی دریا مشغول بوده که در حال حاضر قرادادی را با Shell برای بررسی قسمتی از بستر دریا در میانمار منعقد کرده است. برای هر چه سریع‌تر انجام دادن این کار، این شرکت Polarcus Amani را توسعه داده که یک شناور تحقیقاتی فوق پیشرفته و مجهز به لرزه نگار است. طول این کشتی ۳۰۰۰ پا (تقریبا ۹۱۴ متر) و وزن آن ۸ هزار تن است. قدرت چهار پروانه این کشتی برابر با ۳۰۰۰ اسب بخار است که امکان ثبت ارتعاشاتی با طول ۱۱ مایل و عرض یک مایل را می‌دهد (هر مایل ۱.۶ کیلومتر است). به طور کلی این شناور مساحتی حدود ۶.۸ مایل مربع را در یک زمان محاسبه می‌کند.gallery-1453478688-860x600-seismic-survey

streamerها، بخش‌های حساس این سیستم هستند که بیرون از ردیاب صوتی زیر دریایی قرار گرفته اند. مکانیسم کاری این سیستم مشابه همان استقاده از انعکاس صداست. این شناور پالس‌های فراصوت به همراه هوای پر فشار در زیر آب تولید می‌کند. این فشار ممکن است هر ۲۰ ثانیه یک بار یا به طور مداوم در هنگام ارزیابی شلیک شود. امواج صدای بازتابیده از کف دریا توسط سنسورها دریافت و برای بررسی به لرزه نگار فرستاده می‌شوند.

این سنسورها و میکروفون‌ها به نام Streamer شناخته می‌شوند. کشتی‌های تحقیقاتی قدیمی فقط یک Streamer داشتند اما مدل‌های جدید مانند Polarcus به دو Streamer جندگانه مجهز هستند که می‌تواند نمایی سه بعدی از کف دریا ارایه دهد. آن‌ها می‌توانند حتی تصاویر 4D هم نامیده شوند زیرا در حین انجام بررسی، چند بار از یک منطقه نقشه برداری و در پایان نمایی با جزئیات بیشتر ارائه می‌دهد.

مزیت استفاده از این دستگاه بزرگ این است که Polarcus Amani قادر است نقشه‌ای از بستر دریا را قبل و بعد از شروع فرایند سنجش و با سرعت بالا در اختیارمان بگذارد. شرکت ذکر شده قصد دارد تا در هر روز ۷۰ مایل را بررسی کند که به گفته خودشان “یک نرخ تولید بی‌رقیب در این صنعت است.”

علاوه بر میانمار، شرکت Polarcus قصد دارد در برزیل و استرالیا هم به اکتشاف پبردازد. همان‌طور که دیدیم، گرچه بازار نفت روزهای سیاهی را پشت سر می‌گذارد، اما اکتشافات نفتی هنوز هم بدون وقفه ادامه دارد که نشان از وابستگی شدید بشر امروزی به این طلای سیاه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH