آیا واقعیت مجازی آینده فناوری را رقم می‌زند؟!

ITRESAN-11-1394 (16) واقعیت مجازی به یکی از مهم‌ترین موارد تشکیل‌دهنده تیتر اخبار در جهان امروزی ما تبدیل شده است و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد، بدون چون‌ و چرا آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده فناوری‌های آینده به‌حساب می‌آورند ولی پیش‌ از این اثبات شده است که فناوری‌های همه‌گیر، می‌توانند مانند بادکنکی باشند که تنها با یک‌سر سوزن، منفجر شده و چیزی از آن‌ها باقی نخواهد ماند. در ادامه به چند دلیل برای موفقیت یا عدم موفقیت واقعیت مجازی در آینده جهان اشاره می‌کنیم.

دلایلی برای موفقیت واقعیت مجازی:

  1. سرمایه‌گذاری سنگین غول‌های فناوری

ITRESAN-11-1394 (16)-6شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این فناوری را سرمایه‌گذاری بسیار سنگین شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک دانست. وقتی که یک غول فناوری هزینه‌های میلیارد دلاری برای یک فناوری متحمل می‌شود، به هر ترتیب ممکن، این فناوری را به خورد مخاطبان خواهد داد. نمونه بارز این امر نیز برتری یافتن بلوری بر HD DVD بود که علی‌رغم برتری فناوری HD DVD، این بلوری بود که با حمایت مالی سنگین سونی موفق به کسب توفیق در بازار شد.

2. مرزهای ناشناخته

ITRESAN-11-1394 (16)-5هنوز مشخص نیست که آینده این فناوری تا چه اندازه پیشرفت خواهد داشت و به همین دلیل نیز شرکت‌هایی از صنایع مختلف به سراغ آن خواهند رفت. این امر به معنای افزایش اختراع‌ها و کاربری‌ها برای این فناوری خواهد بود که به‌صورت بدیهی، امکان استفاده از آن را بهبود خواهد بخشید و در نهایت می‌تواند به موفقیت آن منتهی گردد.

3. قابلیت‌هایی فراتر از سرگرمی

ITRESAN-11-1394 (16)-3واقعیت مجازی می‌تواند علاوه بر سرگرمی، برای مواردی مانند علوم پزشکی، آموزش مشاغل پرمخاطره و غیره به کار گرفته شود و به همین دلیل نیز می‌توان انتظار داشت که حتی در صورت عدم پذیرش عمومی، این فناوری به‌صورت حرفه‌ای موردقبول واقع‌شده و به کار گرفته شود.

دلایلی برای عدم موفقیت:

  1. عدم قابلیت استفاده همزمان

سیستم‌های واقعیت مجازی به نحوی طراحی‌ شده‌اند که در هنگام استفاده از آن‌ها نمی‌توان هیچ کار دیگری انجام داد. محبوبیت تلفن‌های همراه هوشمند به این دلیل است که در همه‌جا و در همه حال، قابل استفاده هستند ولی استفاده از واقعیت مجازی به معنی کنار گذاشتن همه‌چیز در طول دوران استفاده از این فناوری است و این امر بسیاری را از این فناوری دور خواهد کرد.

ITRESAN-11-1394 (16)-22. هزینه بالای تولید و عرضه محتوا

در این زمینه نیاز به توضیح فراوان وجود ندارد؛ هزینه بالای تولید محتوا به معنی هزینه بالای فروش محصولات خواهد بود و هرچقدر که هزینه خرید محتوا بالاتر برود، شانس توفیق در بازار نیز به‌واسطه محدودتر شدن مخاطبین، کاهش خواهد یافت.

3. رویکرد و تفسیر نادرست در اذهان عمومی

ITRESAN-11-1394 (16)-4واقعیت مجازی هنوز در میان مردم عادی تفسیر درستی ندارد، برخی فکر می‌کنند که با واقعیت مجازی می‌توانند خود را از زندگی واقعی نجات داده و به‌نوعی وارد فضایی ماتریکس مانند (اشاره به فیلمی با همین نام در سال 1999 که به زندگی انسان‌ها در دنیای مجازی یک نرم‌افزار کامپیوتری اشاره می‌کرد) شوند. برخی نیز از آن سواستفاده کرده و به تولید محتوای مستهجن پرداخته‌اند و چندین و چند نمونه دیگر را می‌توان نام برد که از واقعیت مجازی استفاده نادرست کرده‌اند. این موضوع موجب می‌شود تا یک پس‌زدگی عمومی از این فناوری به وجود بیاید که در صورت وقوع آن می‌توان انتظار عواقبی وخیم برای این فناوری را داشت.

یک مثال بارز در این زمینه را می‌توان در انتهای دهه پیش و ابتدای دهه فعلی میلادی جستجو کرد، جایی که فناوری سه‌بعدی شدن تصاویر، همه را تحت تاثیر قرار داده بود. این فرایند حتی به حدی بزرگ شده بود که کنسول‌های بازی نیز از آن پشتیبانی می‌کردند ولی نتیجه به‌دست‌آمده برای گیمرها، 10 دقیقه تجربه‌ای ویژه و 2 ساعت سردرد و حالت تهوع بود. به‌این‌ترتیب این فناوری به همان سرعتی که محبوب شده بود، فرایند سقوط را نیز تجربه کرد تا این‌که درک درستی از سه‌بعدی سازی به‌دست‌آمده و مشخص شد که این فناوری تنها برای ارابه برخی از محتوا مناسب خواهد بود یا این‌که حداقل زمان عرضه محتوای دیگر برای آن فرانرسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH