آیا گوگل در ارزش کلی بازار از اپل پیشی خواهد گرفت؟!

ITRESAN-11-1394 (23)-2برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که اپل از نظر فروش محصولات، در شرایط مساعدی قرار ندارد و همراه‌های نسل جدید آیفون به‌اندازه اجداد خود در فروش موفق نبوده‌اند. البته این موضوع چندان پیچیده هم به نظر نمی‌رسد زیرا سهام شرکت اپل در روز سه‌شنبه گذشته در بازار بورس ایالات‌متحده آمریکا با قیمت 96 دلار معامله می‌شد که این رقم نسبت به رقم 120 دلاری که پیش از آن برای این سهام تعیین شده بود، تفاوتی چشمگیر داشته و افت فاحشی را نشان می‌دهد.
شرایط به نحوی است که در ماه دسامبر سال 2015، خبر از 230 میلیارد دلار ضرر در زمینه ارزش بازار برای اپل به ثبت رسیده است و به همین دلیل نیز نمی‌توان این موقعیت را چندان مطلوب دانست. عمق فاجعه زمانی مشخص خواهد شد که بدانید در ماه جولای سال 2015 میلادی، ارزش سهام این شرکت برابر با 132 دلار و 7 سنت بوده است.
البته نمی‌توان تنها اپل و سیاست‌های این شرکت را مقصر این افت دانست زیرا به‌صورت کلی، بازار تلفن‌های همراه هوشمند در وضعیت اشباع رسیده است و بازار چین را می‌توان تنها استثنای موجود در این شرایط به‌حساب آورد. بازار تلفن‌های همراه هوشمند به‌قدری بی‌رحم است که اپل، شرکتی که تا چند ماه پیش بدون ذره‌ای لرزش و مانند یک بت به نظر می‌رسید، در طول این مدت‌زمان کوتاه با ترس روبرو شده است.
البته نباید شرایط کنونی اپل را فاجعه‌بار دانست و شرایط اپل تنها به این دلیل بد به نظر می‌رسد که نسبت به سال‌های گذشته، به‌هیچ‌عنوان رشدی در فرایند کاری این شرکت به چشم نمی‌خورد. ارزش فعلی اپل در بازار را می‌توان برابر با 542.5 میلیارد دلار به‌حساب آورد ولی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها را می‌توان در این امر دانست که گوگل، شانس رسیدن به اپل را پیدا کرده است.

ITRESAN-11-1394 (23)در حال حاضر در میان غول‌های سیلیکون ولی می‌توان شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک را در شرایطی مشاهده کرد که تفاوت مابین آن‌ها، بسیار اندک است. شرایط گوگل به نحوی است که می‌توان انتظار داشت که این شرکت در ارزش بازار از اپل پیشی بگیرد و دلیل اصلی این امر نیز این است که اپل، تنها در زمینه سخت‌افزاری فعالیت ویژه دارد ولی گوگل در زمینه نرم‌افزار و خدمات نیز بسیار نیرومند است. البته شاید با خود بگویید که اپل، نرم‌افزارهایی مانند iOS را در اختیار دارد ولی برای این‌که یک نرم‌افزار بتواند برای شرکت درآمدی مجزا داشته باشد، باید بتوان آن را در سطح عمومی و به‌صورت مجزا به فروش رساند درحالی‌که نرم‌افزارهای اپل، تنها در انحصار این شرکت هستند و بر روی پلتفرم‌های دیگر عرضه نمی‌شوند.
البته اپل در حال تلاش برای بهبود شرایط خود به سر می‌برد و بر روی سامانه‌هایی مانند اپل موزیک و آی‌تونز، تمرکز بیشتری داشته ولی بازهم این موارد در مقایسه با پشتوانه غیر سخت‌افزاری گوگل، عملا هیچ به نظر می‌رسد. در این میان گوگل در زمینه‌های مختلفی پیشرفت کرده است ولی در طول این مدت، اپل در باد موفقیت محصولات خود باقی مانده بود و به دنبال ایجاد بازارهای جدید نبود.
حال متخصصان تحلیل معتقدند که اپل بازهم به سقوط ادامه خواهد داد و در نقطه مقابل، فرایند رو به رشد گوگل تداوم خواهد داشت. این امر به این معنی است که به‌زودی ممکن است شاهد این باشیم که اپل، جایگاه خود در زمینه ارزش بازار را به گوگل واگذار می‌کند. البته مسولان اپل از این موضوع آگاه هستند و نمی‌توان انتظار داشت که برنامه‌ای برای بهبود شرایط فعلی نداشته باشند. به‌این‌ترتیب شرایط فعلی نشان خواهد داد که هنر مدیریت تیم کوک تا چه اندازه بالا است و آیا او خواهد توانست اپل را دوباره به مسیر پیشرفت بکشاند یا این‌که در این ماموریت خطیر، ناکام باقی خواهد ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH