داستان یک پیش‌بینی احمقانه؛ وقتی قرار بود ویندوزفون در سال 2016 از iOS جلو بزند!

ITRESAN-11-1394 (30)درست مانند هر پیش‌بینی دیگری، پیش‌بینی کردن آینده فناوری می‌تواند به نتایج احمقانه و بسیار ضعیفی منتهی شود. این پیش‌بینی‌ها در برخی از موارد حتی به حدی نادرست از کار درمی‌آیند که فرد تحلیل‌کننده، به‌واسطه آن‌ها تحقیر می‌شود و به همین دلیل نیز امروزه بسیاری از تحلیل گران، از انجام پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه، پرهیز می‌کنند. در ادامه درباره یکی از افتضاح‌ترین پیش‌بینی‌های تاریخ فناوری صحبت خواهیم کرد.

شاید شما درباره سازمان IDC شنیده باشید و شاید هم این نام برای شما آشنا نباشد؛ درهرحال این شرکت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تحلیلی در سراسر جهان شناخته می‌شود و همراه به تجزیه‌ و تحلیل صنایع مشغول است. با این‌ وجود این سازمان در سال 2012 میلادی اقدام به یک پیش‌بینی عجیب کرد که عملا می‌توان آن را به‌عنوان بدترین پیش‌بینی تاریخ فناوری به‌حساب آورد. این پیش‌بینی شامل پیشی گرفتن ویندوزفون از iOS در سال 2016 میلادی بود و IDC معتقد بود که میزان مالکیت ویندوزفون بر بازار همراه، در سال جاری میلادی از اپل بیشتر خواهد بود.

این ادعا، بسیار جسورانه به نظر می‌رسید زیرا در شرایطی که این تحلیل توسط IDC منتشر شده بود، ویندوزفون تنها 5.2 درصد از بازار را در اختیار داشت ولی iOS بیش از 19 درصد بازار را تصاحب کرده بود و اندروید نیز 61 درصد مالکیت بازار را در اختیار داشت. حال با در نظر گرفتن آمار امروزی باید گفت که در حال حاضر آمار مالکیت ویندوزفون به 2.6 درصد کاهش یافته است و اپل نزدیک به 14 درصد بازار را در اختیار دارد. به‌ این‌ ترتیب می‌توان دریافت که میزان مالکیت ویندوزفون بر بازار مصرف، عملا نصف شده است. البته اندروید نیز به‌شدت جایگاه خود را در بازار مصرف، مستحکم ساخته است و بعید به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از شرکت‌ها بتوانند به جایگاه فعلی گوگل، لطمه‌ای وارد سازند.

با این‌ وجود نمی‌توان از افت اپل نیز چشم‌پوشی کرد ولی در هر صورت، افت سیستم عامل مایکروسافت به‌اندازه‌ای بوده است که هنوز بعیدبه نظر می‌رسد که تا سال‌ها بتواند به جایگاه اپل نزدیک شود.

1 در مورد “داستان یک پیش‌بینی احمقانه؛ وقتی قرار بود ویندوزفون در سال 2016 از iOS جلو بزند!”

  1. از این پیش بینی ها و البته پیش گویی ها کم نبوده!
    مثل پیش گوییِ استیو جابز در مورد سایز گوشی ها که بعد از عرضه فبلت ها گفته بود مردم دنیا هیچ وقت سمت گوشیهای بزرگ نمیرن ولی نبود که ببینه شرکت اپل هم بالاخره نتونست در موج تکنولوژی مقاومت کنه و بالاخره یه فبلت عرضه کرد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH