آلفابت لقب با ارزش‌ترین کمپانی دنیا را از اپل ربود!

در خبری که چندی پیش منتشر کردیم، اعلام شد که اپل با ارزش‌ترین کمپانی دنیا لقب گرفته، اما در این جایگاه زیاد دوام نیاورد و حال جای خود را به آلفابت، هلدینگ تازه تاسیس موسسان گوگل داده که خود گوگل هم زیر مجموعه آن است! آلفابت جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده و سرمایه‌ای ۵۵۸ میلیارد دلاری دارد. قبل از این بیشترین سرمایه متعلق به اپل و به ارزش ۵۳۵ میلیارد دلار بود. پیش از این هم کارشناسان برآورد کرده بودند زمانی که سرمایه آلفابت ارزش گذاری شود، رتبه نخست با ارزش‌ترین کمپانی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

دلیل موفقیت آلفابت درآمد به دست آمده در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۵ است. در این مدت هلدینگ نوپای برین و پیج توانست مبلغ ۲۱.۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند و این در حالی بود که بورس وال استریت میزان درآمد این شرکت را ۲۰.۸ میلیارد دلار تخمین می‌زد. همچنین آلفابت برای هر سهم ۸.۶۷ دلار درآمد کسب کرد که باز هم از انتظار ۸.۰۹ دلاری وال استریت بیشتر بود.alpha 2_thumb[7]

در سال ۲۰۱۵، گوگل ۷۴.۵ میلیارد دلار سوددهی داشت که درآمد تولید عملیاتی آن ۲۳.۴ میلیارد دلار است. این تولید عملیاتی شامل تبلیغات و اندروید می‌شود. سایر کسب وکارهای گوگل گروهی دیگر را تشکیل دادند که در آن پروژهای گوگل X، گوگل Fiber، ماشین‌های خودران و… حضور داشتند. این گروه هم سودی بالغ بر ۴۴۸ میلیون دلار برای آلفابت به همراه داشت. بیشتر این ۴۴۸ میلیون از پروژه‌های Nest، گوگل Fiber و Verily است که مورد آخر قبلا با نام علوم زندگی گوگل (Google Life Sciences) شناخته می‌شد. شبکه مخابراتی Fiber و پروژه سخت افزاری خانه هوشمند شرکت Nest ایده‌های بلند پروازانه گوگل هستند که ممکن است در آینده شاهدشان باشیم.

مدیر مالی آلفابت، Ruth Porat می‌گوید:

سود بسیار زیاد حاصل از سه ماهه پایانی سال گذشته بر نوسانات تجارت ما و تمامی زمینه‌هایی که ما در آن فعال هستیم،‌از جمله جستجو به وسیله موبایل، یوتیوب و تبلیغات، بازتاب داشت. ما از فرصت‌های به وجود آمده توسط گوگل و سایر شرکت‌های زیر مجموعه برای به کارگیری فناوری در بهبود زندگی میلیاردها نفر، بسیار هیجان زده هستیم.

دسته‌ای هم به نام “درآمدهای دیگر” وجود دارد که از طریق پلی استور گوگل نصیب آلفابت شده است. این دسته در سه ماه آخر ۲۰۱۵ سودی حدود ۲.۱ میلیارد دلار داشته که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشت. همچنین جستجوهایی که از طریق موتور جستجوی این شرکت انجام شده و کاربران برای آن هزینه پرداخته‌اند هم در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل و ۲۲ درصد نسبت به سه ماهه سوم این سال افزایش داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH