مایکروسافت و آزمایش یک دیتاسنتر ویژه در زیر آب!

ITRESAN-11-1394 (39)پس از مدت‌ها تلاش و فعالیت در ساخت دیتاسنترها در طول سال‌های گذشته و در دسترس قرار دادن حجم عظیمی از داده‌ها، مایکروسافت معتقد است که آینده دیتاسنترها به‌جای روی زمین، در کف اقیانوس‌ها خواهد بود. مایکروسافت در پروژه جدید خود که با نام ناتیک (Natick) شناخته می‌شود، آزمایش‌هایی مربوط به بررسی وضعیت یک دیتاسنتر خودکار در عمق چند ده متری آب اقیانوس را در دستور کار خود قرار داده است.

لری اسمار (Larry Smarr) به‌عنوان یک متخصص فیزیک و انرژی سبز درباره مزایای این محیط خاص برای دیتاسنترها می‌گوید:

برای سال‌ها تامین کنندگان خدمات ابری به دنبال سایت‌های فیزیکی مناسب در سراسر جهان بودند. در این کار نه‌تنها بهره‌گیری از انرژی پاک، بلکه برای بهره‌گیری از ساختار محیطی نیز به‌عنوان مولفه‌ای مهم محسوب می‌شد.

شایان‌ذکر است که اسمار، یکی از متخصصان محاسبات علمی به‌حساب می‌آید و موسسه ارتباطات و فناوری اطلاعات ویژه دانشگاه کالیفرنیا را در شهر سن دیگوی ایالات متحده آمریکا، مدیریت می‌کند.

ساختن دیتاسنترها در زیر آب برای غول‌های فناوری مزایای بسیاری را مهیا می‌سازد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان موهبت خنک نگاه داشتن دیتاسنتر دانست. بیشتر دیتاسنترها شامل هزاران سرور کامپیوتری هستند که حجم بالایی از حرارت را تولید می‌کنند و برای ادامه دادن فعالیت عادی خود، نیاز به ساختار خنک‌کننده بسیار ویژه‌ای دارند. بهره‌گیری از این دیتاسنترها در اعماق اقیانوس می‌تواند موجب شود تا خنک بودن ذاتی آب، عمل خنک کردن محیط دیتاسنتر را به‌سادگی انجام بدهد.

ITRESAN-11-1394 (39)-2علاوه بر این نیز مایکروسافت به دنبال این است تا با استفاده از توربین‌های خاص و پیشرفته، انرژی موجود در امواج را جذب کرده و برای دیتاسنترهای خود به کار بگیرد. این دو گزینه موجب می‌شوند تا شرکت‌های بزرگ بتوانند صرفه‌جویی بسیاری را در زمینه هزینه تجربه کنند که تنها به‌واسطه استفاده از پدیده‌های طبیعی برای به کار انداختن دیتاسنتر، ممکن شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبتی که این پروژه را بسیار مناسب می‌سازد نیز، عدم نیاز به ساخت‌وساز فیزیکی برای این دیتاسنترها است. در شهرها و محیط‌های عادی زندگی بشر، استفاده از محیط برای استقرار دیتاسنتر، به ساخت بناهایی ویژه نیاز خواهد داشت که ساخته شدن این بناها می‌تواند مدت‌زمانی نسبتا زیاد به طول بینجامد ولی برخلاف ساخت‌وساز بر روی زمین، این دیتاسنترها پس از اقدام برای ساخت، تنها در 90 روز آماده استفاده خواهند بود.

با تمامی این تفاسیر باید بدانید که این پروژه همچنان در مرحله آزمون قرار دارد و حتی مایکروسافت از قابلیت عملیاتی شدن آن مطمئن نیست. با این وجود راه‌اندازی آن می‌تواند دردسرهای فراوانی را از مسیر کارهای آینده غول‌های فناوری، خارج کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH