با مرورگر خود به بخشی از کیهان سفر کنید!

landscape-1454350208-screen-shot-2016-02-01-at-10834-pmچندی پیش در خبرها از پروژه عکاسی صحبت شد که در آن با استفاده از عکسی ۵۲۰ مگاپیکسلی، منجمان به نقشه برداری از قسمتی از فضا مشغول شدند. این پروژه Dark Energy Camera Legacy Survey نام گرفته و در این تصویر ستاره‌های نزدیک و کهکشان‌های دور به خوبی نشان داده شدند.

حال به لطف اینترنت و با استفاده از مرورگر خود و رفتن به این وب‌سایت، شما می‌توانید به جستجو در این داده‌های تصویری بپردازید و در عین حال به تیمی که این پروژه را مطالعه می‌کنند، در کشف و شناسایی اجسام جدید، تغییرات ناگهانی ایجاد شده و کهکشان‌های ناشناخته کمک کنید. بخشی که شما در آن به گشت و گذار خواهید پرداخت به وسیله آزمایشگاه ملی Lawrence Berkeley هدایت می‌شود و تنها قسمت کوچکی از حجم عظیم داده‌های تولید شده از Legacy Survey است.  به عنوان مثال، آخرین داده‌های ثبت شده از این پروژه ۳۳ ترابایت است که فقط به تصویر اصلی مربوط است و هنوز به سایر دیتابیس‌ها که اطلاعات ویژه هر کهکشان، مختصات آن‌ها با سایر اجرام آسمانی و … در آن‌ها ثبت شده، اشاره نشده است. این داده‌ها برای دانلود در اختیار عموم قرار گرفته‌اند، ولی مسلما برای ذخیره سازی این حجم اطلاعات نیاز به فضای زیادی خواهید داشت.Sky-Viewer-Screenshot-Dustin-Lang

ایده استفاده از کمک مردمی از پروژه Galaxy Zoo الگو برداری شده است. در Galaxy Zoo سعی شده با تکیه بر کمک هزاران کاربر اینترنت در سراسر دنیا، کهکشان‌های ناشناخته را شناسایی کنند.

بنابراین، اگر شما هم به سیر و سیاحت در آسمان و ستاره شناسی علاقه مند هستید، با حمایت از Legacy Survey هم دانش خود را بالا ببرید و هم به پیشرفت این علم کمک کنید.

1 در مورد “با مرورگر خود به بخشی از کیهان سفر کنید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH