با هواپیمای عمودپروازی که آینده پرواز را رقم خواهد زد آشنا شوید

ITRESAN-12-94 (3)پروژه هواپیمای VTOL X شرکت دارپا در حقیقت ماجراجویی ویژه‌ای برای ایجاد یک هواپیما با قابلیت پرواز عمودی مدرن و غیر کند است. این پروژه به دنبال این است تا طرحی را بیابد که بتوان به کمک آن به‌سرعت 460 مایل بر ساعت (736 کیلومتر بر ساعت) دست پیدا کرده و به‌صورت بهینه‌ای در هوا شناور مانده و بارهایی به‌اندازه نیمی از وزن اصلی خود را حمل کند.

فاز نخست این پروژه که شامل ارایه طراح‌های اولیه توسط شرکت‌های مختلف است، از سال 2013 میلادی کلید خورده است. حال طرحی با نام هواپیمای LightningStrike که یک پرنده 24 پره‌ای و دارای قابلیت تغییر شکل ظاهری است، به‌عنوان برنده این رقابت شناخته شده و شرکت طراح آن برای انجام فاز پخته‌تر پروژه یا همان فاز دوم، با دارپا قرارداد امضا کرده است.

توان هواپیمای LightningStrike از همان موتور توربوشفت که بر روی نسخه V22 مدل Osprey یافت می‌شود، تامین می‌شود ولی در این مورد، به‌جای دو پره، تعداد 24 پره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از میان این تعداد پره، دوازده عدد در هر سمت هواپیما قرار دارند که از این دوازده مورد، 9 عدد از آن‌ها بسیار بزرگ بوده و بر روی بال قرار گرفته‌اند و سه عدد در کناره دماغه هستند. این موتور از نوع الکتریکی بوده و توان آن برابر با 4 هزار اسب بخار است. هنگامی‌که LightningStrike آماده پرواز می‌شود، تمامی پره‌های یاد شده به‌سوی زمین می‌چرخند که این امر موجب ایجاد نیروی معکوس با جاذبه زمین می‌شود. این طرح شبیه به طرح سازمان ناسا به نظر می‌رسد، اگرچه تفاوت‌هایی محافظه‌کارانه در طراحی این دو مدل به چشم می‌خورد.

مرحله بعدی از این پروژه، ساخت یک نسخه فیزیکی از این محصول است. طرحی که عکس آن را مشاهده می‌کنید، یک نمونه بدون سرنشین است ولی دارپا به دنبال طرح‌هایی است که بتوان در آن‌ها سرنشینانی را نیز جای داد. برای مشاهده پرواز LightningStrike باید مدتی در انتظار باقی بمانید زیرا برنامه نخستین پرواز این هواپیما برای سال 2018 تنظیم شده است. البته ممکن است حتی تا آن زمان طرحی جدید با 48 تیغه ارائه شده و جایگزین این طرح شود.

1 در مورد “با هواپیمای عمودپروازی که آینده پرواز را رقم خواهد زد آشنا شوید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH