Vantablack ماده‌ای که 100 درصد نور را به خود جذب می‌کند

ITRESAN-12-94 (4)هنگامی که شرکت Surrey NanoSystems به معرفی نخستین مدل Vantablack دست زد، مدعی شده بود که این نانولوله کربنی دارای قابلیت جذب 99.96 درصد از نوری است که به آن برخورد می‌کند. این سطح به‌قدری سیاه است که موجب می‌شود تا چشمان شما فریب‌تان بدهد و حس کنید که به یک سطح بسیار لطیف چشم دوخته‌اید. بااین‌وجود این نانولوله‌ها بر روی یک سطح آلومینیومی رشد داده شده‌اند.

به‌تازگی نسخه جدیدی از این ماده که Vantablack نام دارد نیز تولید شده است که حتی از نسخه قبلی خود تاریک‌تر است. در حقیقت شرکت Surrey نمی‌تواند میزان دقیق جذب نور این ماده را عنوان کند زیرا نورسنج‌ها قابلیت اندازه‌گیری این میزان را ندارند.

در انتهای این متن می‌توانید ویدیوی مربوط به این ماده را مشاهده کنید و ببینید که چگونه لیزر تابانده شده در هنگام عبور از روی این ماده به‌صورت کامل جذب می‌شود.

باید بدانید که Vantablack دارای پتانسیل‌های عملیاتی بسیار زیادی است که بخش ویژه آن به فناوری‌های نظامی و هوافضا بازمی‌گردد. برای نمونه می‌توان گفت که امکان استفاده از Vantablack برای ایجاد یک پوشش برای ماهواره‌هایی که نیاز به مخفی بودن دارند، وجود دارد.

البته یک گروه از متخصصان فعال در دانشگاه یوتا موفق به یافتن یک راهکار نوین جهت استفاده از Vantablack شده‌اند. آن‌ها از این ماده برای ساخت یک سیستم جذب ادرار استفاده کرده‌اند که می‌تواند بدون مشکل دافعات مایع انسانی را به خود جذب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH