چگونه یک اپلیکیشن اندرویدی موفق بسازیم؟!

حتما شما هم تا به حال کنجکاو شدید که بدانید اپلیکیشن‌های اندرویدی چگونه به موفقیت می‌رسند؟! البته نمی‌توان برای این سوال جواب ساده‌ای یافت و دستور العمل این برتری، گاه پیچیده و گسترده است. بحث بر سر نقش هوشیاری سازنده یا ویژگی‌های خاص و زیبا نیست! بر اساس تحلیل‌های جدیدی که از ۱۲۵ میلیون گوشی اندرویدی و گوگل پلی انجام شده می‌فهمیم که الگوها و نکات مهم‌تری  هستند که در روزهای اول حیات یک اپلیکیشن نقشی بسیار مهم‌تر از آن چه فکر می‌کنیم، دارند.

اندرو چن با همکاری انکیت جیت تحلیل‌گرانی هستند که این نتایج را اعلام کرده‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به یافته‌های آن‌ها، احتمال این که یک اپ اندرویدی در زمان یک ماه پس از نصب حدود ۸۰ درصد از کاربران خود را از دست دهد، بسیار زیاد است. اکثر کاربران اندروید برای پیدا کردن اپ مورد نیاز خود، تعدادی اپلیکیشن را امتحان می‌کنند و پس از مدت کوتاهی از تست کردن هر یک، سراغ بعدی می‌روند تا بالاخره به اپ دلخواه خود برسند. با توجه به آماری که از نمودار زیر بدست می‌آید، حدود ۷۵ درصد کاربران به همین دلیل، در همان روز یا حداکثر تا یک هفته بعد از نصب اپلیکیشن، دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.gsmarena_0022

حال می‌توان گفت که در واقع موفقیت اپلیکیشن‌ها در قلمرو اندروید، بیش از هر چیز تحت تاثیر اپلیکیشن‌های بد است. یعنی هر چه اپ‌هایی که شما تست کرده‌‌اید، بیشتر شما را ناامید کنند، در نهایت وقتی به اپ دلخواه خود برسید نه تنها زمان بیشتری آن را در دستگاه خود نگه خواهید داشت، بلکه با معرفی آن به دیگران به عنوان برترین در حوزه خود،‌ باعث پیشرفت این اپلیکیشن نیز می‌شوید.

زمانی که چن و جین اپلیکیشن‌های برتر را بررسی می‌کردند، به نتیجه‌ای مشابه رسیدند. آن طور که به نظر می‌رسد، زمان کلی استفاده از یک برنامه متناسب با افت کاربران است، تنها تفاوت این است که اپلیکیشن‌های برتر که حرفی برای گفتن دارند، با مدیریت مناسب از میزان افت کاربر خود می‌کاهند.gsmarena_003

تمام این موارد ما را به این نتیجه می‌رساند که اپلیکیشن‌ها برای موفقیت باید سریع کاربران را به خود جذب کرده و در نگاه اول نظر آن‌ها را جلب کنند، در غیر این‌ صورت اتفاقی که ذکر کردیم خواهد افتاد و کاربران خود را از دست می‌دهند. انکیت جین در این رابطه می‌گوید:

کاربران اپ‌های بسیاری را تست می‌کنند اما پس از ۳ الی ۷ روز اول تصمیم به حذف بسیاری از این اپ‌ها می‌گیرند. در ارتباط با اپ‌های محبوب، اگر کاربر در هفته اول جذب آن‌ها شود، مدت بیشتری از آن برنامه استفاده خواهد کرد. کلید موفقیت این است که در ۳ تا ۷ روز اول پس از نصب، اپلیکیشن نظر کاربران را به خود جلب کند.

این سخنان به این معنی است که در نگاه اول اپ مفید و سرگرم کننده به نظر برسد. به عنوان مثال، در مراحل ابتدایی یک بازی با دادن پاداش زیاد به کاربر، برای کسب امتیاز بیشتر او را به استفاده دوباره از بازی تشویق کنیم. یا در یک برنامه اجتماعی به افراد آزادی و امکانات بیشتری بدهیم. راه‌های بسیار دیگری هم برای جذب کاربر وجود دارد، اما اگر تا به امروز به دنبال دلیل عدم موفقیت اپلیکیشن اندرویدی خود و استقبال کم کاربران از آن، با وجود تلاش‌های فراوان، امکانات جدید، تبلیغات و … بوده‌اید، باید طبق گفته اندرو چن و انکیت جین راهی برای جذب کاربران در نگاه اول و ترقیب آن‌ها به استفاده دوباره از اپ در چند روز اول بیابید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH