ترفندهایی برای عکاسی بهتر با نور طبیعی در محیط‌های داخلی

عکاسی با نور طبیعی و در محیط‌های داخلی می‌تواند کمی دشوار باشد. محیط‌های داخلی طبیعتا به خاطر سرپوشیده بودن، کم نور‌تر هستند و برای داشتن عکس‌های خوب نیاز به منابع نوری مناسب است، اما با نور طبیعی و با رعایت چند نکته ساده هم می‌توان عکس‌های خوب داشت.

1-لوکیشن فقط کنار در و پنجره

indoor-natural-light-photography-tips-2

نوری که از پنجره یا در به داخل تابیده می‌شود نرم و ملایم است و همین نور ملایم می‌تواند جلوه خاصی به عکس‌تان بدهد. البته نوع نوری که وارد می‌شود بسته به زمان روز دارد. نور می‌تواند بسته به تابش خورشید سخت هم باشد و به عکس ظاهر دراماتیک یا خشن بدهد.

گرمی و رنگ نور هم در طول روز تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید عکس‌ها تم گرم‌تری داشته باشند، بهتر است از دو زمان طلوع و غروب خورشید استفاده کنید و عکس‌های سردتر و یا خنثی را در وسط روز بگیرید. با استفاده از نورهای مختلف تم عکس‌های خود را تغییر خواهید داد.

2-لامپ‌ها را خاموش کنید

نور طبیعی از رقیب خوشش نمی‌آید. می‌دانید که نور لامپ می‌تواند روی تعادل سفیدی تاثیر بگذارد. وقتی منبع نور تغییر می‌کند، رنگ‌ها، تون، تعادل سفیدی و دیگر موارد هم تغییر می‌کنند. مثلا رنگ پوست با نور لامپ، مصنوعی می‌شود؛ پس بهتر است تمام لامپ‌ها را خاموش کنید.

3-انتخاب مود اولویت دیافراگم، Aperture Priority

در این مود می‌توانید دیافراگم را تغییر دهید و اجازه دهید تا آنجایی که ممکن است نور وارد شود. برای انجام این کار نیاز به دیافراگم بسیار باز دارید. هر چه شماره دیافراگم کوچک‌تر باشد، دیافراگم بازتر خواهد بود.

حالا هر چه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کمتر می‌شود و سوژه در فوکوس قرار می‌گیرد و پس زمینه تار خواهد شد. اینکار به عکس‌های پرتره زیبایی خاصی می‌بخشد.

indoor-natural-light-photography

برای عکس‌های پرتره f/5 یا f/6 مناسب خواهد بود و صورت را در فوکوس قرار می‌دهد. حالا اگر فوکوس را روی چشم‌ها بی‌اندازید که محشر می‌شود.

نکته: برای عکاسی در محیط‌های بسته، فرمت خام بهتر است، زیرا پس از انداختن عکس، دست و بالتان را در ویرایش باز می‌گذارد.

مود Aperture Priority در دوربین‌های کانن اغلب با AV و در نیکون با A به نمایش در می‌آید.

4-مقدار سفیدی را انتخاب کنید

برای اینکه میزان سفیدی را خودتان انتخاب کنید، دوربین را از حالت (Auto White Balance (AWB در بی‌آورید. معمولا دکمه‌ای که برای تنظیم میزان سفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد با WB علامت گذاری می‌شود.

برای اینکه رنگ پوست را به طبیعی‌ترین شکل ممکن داشته باشید، بهتر است مود Daylight را انتخاب کنید، اما اگر می‌خواهید کمی تم را گرم‌تر کنید، مود Cloudy را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه عکس کمی زردتر می‌شود. می‌توانید با هر یک از این مودها یک عکس بی‌اندازید و ببیند کدام یک بهتر شده است.

البته می‌توانید پس از عکس انداختن هم میزان سفیدی را تغییر دهید، ولی اگر عکس را با فرمت خام گرفته باشید.

5-از یک پوشش نورگیر در پشت سوژه استفاده کنید

light-catching-backdrop-for-natural-light-photography

قراردادن یک پشت صحنه می‌تواند نور را به خوبی گرفته و آن را به سوژه بتاباند. مثلا در عکس می‌بینید که یک پارچه سفید چطور نور سفید را در اطراف گلدان پخش کرده است.

6-محفظه نوری ایجاد کنید

use-a-natural-light-light-box-for-indoor-photos

محفظه نوری هم می‌تواند همان تاثیر پشت صحنه را ایجاد کند، البته به مراتب و به دلیل بسته بودن اطراف، این تاثیر بهتر خواهد بود.

tips-for-natural-light-photos-429x600

7-از رفلکتور استفاده کنید

use-a-reflector-for-natural-light-photography-429x600

با رفلکتور می‌توانید نور طبیعی را به صورت سوژه از سمتی که منبع نوری وجود ندارد، بتابانید. در عکس زیر می‌توانید تفاوت را ببینید.

tips-for-indoor-natural-light-photography

8- از آینه استفاده کنید

indoor-natural-light-photography-tips

یک راه دیگر برای کنترل نور، آویزان کردن آینه روی پنجره است. از سوژه بخواهید به آینه نگاه کند و بگذارید نور لازم از طریق پنجره بر صورت سوژه تابیده شود. فقط حواستان باشد که در آینه معلوم نباشید.

9-صحنه ایجاد کنید

ایجاد صحنه و پرده پشت صحنه هم می‌تواند تابش نور را بهبود بخشد و هم صحنه مرتبی برای عکس انداختن ایجاد کند. مثلا می‌توانید پرده‌ای روی پنجره انداخته و آنجا از سوژه عکس بی‌اندازید.

10-سوژه را از منبع نور دورتر کنید

سوژه را چند قدمی از پنجره دور کنید. با اینکار از تابش خشن نور و ایجاد کنتراست بیش از حد جلوگیری می‌کنید.

11-از پرده استفاده کنید

اگر نور از پنجره به صورت مستقیم به داخل می‌تابد می‌توانید از پرده برای ملایم‌تر کردن نور استفاده کنید.

12-از اشیا بازتاب دهنده، عکاسی کنید

natural-light-on-glass-objects

می‌توانید برای ثبت تصاویر فوق‌العاده با نور طبیعی، از اشیا بازتاب‌دهنده استفاده و تصاویر زیبایی خلق کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH