TrendForce: کاهش 43.8 درصدی فروش آیفون‌های اپل!

samsung-logo-mwc-2015-3شرکت تحقیقات بازار TrendForce در تازه‌ترین گزارش خود، فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال 2016 را 292 میلیون واحد اعلام کرده است که این میزان نسبت به سه‌ماه قبل از آن 18.6 درصد و نسبت به سال قبل 1.3 درصد کاهش نشان می‌دهد. این کاهش بیشتر به اشباع بازار ارتباط داده شده است. برندهای پیشتاز مانند سامسونگ و اپل، دیگر مانند سابق نیستند و فروش کلی بیشتر به سازندگان چینی و رشد بازار هند و دیگر کشورهای در حال توسعه ارتباط دارد.

آوریل وو، تحلیلگر گوشی‌های هوشمند TrendForce می‌گوید که مجموع فروش گوشی‌های هوشمند چینی در سه‌ماهه اول امسال به 125 میلیون رسیده است که اولین بار است که این میزان بیشتر از مجموع فروش سامسونگ و اپل است. برندهای چینی سهمی 42.9 درصدی از بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند که این نسبت در سال گذشته 41.5 درصد بوده است. برندهای چینی در خانه خود،‌ از افزایش سوبسیدها برای گوشی‌های 4G سود برده‌اند. در عین حال، آنها در حال افزایش سهم خود در بازارهای خارجی نیز هستند. بنابراین، برندهای چینی آسیب کمتری از کاهش فروش گوشی‌های هوشمند دیدند. در مجموع برندهای چینی، 16 درصد کاش فروش داشته‌اند. البته رقابت در بازارهای بین‌المللی در حال افزایش است چون برندهای دیگر سعی در حفظ بازار خود دارند و این فشار زیادی بر حاشیه سود شرکت‌های چینی وارد می‌کند.

298545001460969671اپل بیشترین کاهش سه‌ماهه خود را گزارش داده است. فروش این شرکت با 43.8 درصد کاهش، از 75 میلیون واحد در سه‌ماهه آخر سال 2015 به 42 میلیون واحد در سه‌ماهه اول سال 2016 رسیده است. به دلیل اینکه آیفون 6s ویژگی‌های بارزی نداشت، فروش این مدل نیز چندان خوب نبوده است. TrendForce پیش‌بینی کرده که فروش آیفون در سال 2016 به 213 میلیون واحد برسد که 10 درصد نسبت به سال گذشته، کاهش دارد. آقای وو می‌گوید:

آیفون SE به فروش اپل پیش از رونمایی مدل‌های جدید کمک خواهد کرد. اما با رقابت شدید برندهای چینی روبرو خواهد شد. احتمالا فروش آیفون SE کمتر از 15 میلیون واحد در سال باشد و کمک چندانی به فروش سالانه اپل نخواهد کرد.

فروش سامسونگ از انتظارها فراتر رفت و به 81 میلیون واحد رسید که رشدی 2.5 درصدی نسبت به سه‌ماهه قبل از آن دارد. عرضه گلکسی S7 و S7 Edge یکی از عوامل اصلی فروش سامسونگ بوده است. عامل دیگر گوشی‌های سری J هستند که با عملکرد و قیمت مناسب، در چین و سایر نقاط دنیا فروش خوبی داشته‌اند. TrendForce فروش سامسونگ در سال 2016 را 316 میلیون واحد پیش‌بینی کرده است. این تخمین نشان می‌دهد که سامسونگ برای اینکه سهم خود را در بازار حفظ کند، حاشیه سود خود را کم می‌کند. بنابراین سود بخش موبایل سامسونگ در چند ماه آینده کاهش می‌یابد.

در مقایسه با دیگر شرکت‌ها، ال‌جی تلاش بیشتری در توسعه ویژگی‌ها و طراحی‌های محصولات خود داشته است. G3 اولین گوشی با نمایشگر QHD و V10 نیز اولین گوشی با دو نمایشگر بود. اما برخلاف این نوآوری‌ها، فروش ال‌جی کاهش بسیار کمی نسبت به سه‌ ماهه پیشین دارد و علت آن نیز رقابت شدید در بازار است. ال‌جی در فروش گوشی، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

088427001460969692فروش هواوی با 20 درصد کاهش نسبت به سه‌ ماهه قبل، به 27 میلیون واحد رسیده است. با این حال، این کمپانی کماکان رتبه اول را در بازار چین و رتبه سوم در دنیا را به خود اختصاص داده است. هواوی همچنان در تکنولوژی، میزان فروش و زنجیره تامین بالاتر از رقبای چینی است. پردازنده Kirin که توسط بخش نیمه‌هادی هواوی یعنی HiSilicon ساخته می‌شود، عملکردی تقریبا برابر با پردازنده‌های کوالکام و مدیاتک دارد. آقای وو می‌گوید:

هواوی قادر نخواهد بود که اپل را پست سر بگذارد و رتبه 2 فروش گوشی هوشمند را به خود اختصاص دهد. اما انتظار می‌رود که با گذشت هر سال، فاصله بین هواوی و اپل کمتر شود.

فروش گوشی‌های لنوو در سه‌ ماهه اول 2016 به 17 میلیون واحد رسیده که این به معنای کاهش 5.6 درصدی نسبت به سه‌ ماهه قبل است. لنوو امسال تمرکز خود را روی بازارهای جهانی قرار داده است و برای اینکار سهم 80 درصد از محصولات خود را اختصاص داده است. انتظار می‌رود که سهم لنوو در بازار اندونزی و هند در پایان سال به بیشتر از 10 درصد برسد. البته سهم جهانی لنوو، به دلیل نبود تمایز کافی بین محصولات این شرکت و دیگر تولیدکنندگان، در حال کاهش است. پرچمدار لنوو نیز به دلیل نداشتن ویژگی‌های جذاب، نمی‌تواند مشتریان زیادی جلب کند.

شیائومی با فروش 16 میلیون واحدی در حال رقابت با لنوو برای کسب رتبه دوم در بازار چین است. آقای وو می‌گوید که شیائومی با ارتقای سخت‌افزاری برای محصولاتش توانسته است که سروصدای بیشتری نسبت به لنوو برای محصولات خود ایجاد کند. شیائومی متعهد است که گوشی‌های هوشمند خود را به پلتفرمی قدرتمند برای اینترنت اشیا تبدیل کند و با محصولات جانبی، اکوسیستمی برای آن بسازد. TrendForce پیش‌بینی سودآوری بیشتر برای شیائومی دارد و البته می‌گوید که این سودآوری بیشتر از جانب محصولات جانبی خواهد بود.

اوپو و Vivo در مجموع 20 درصد از فروش گوشی‌های چینی را به خود اختصاص داده‌اند. البته Vivo در حال توسعه حضور خود در بازارهای بین‌آلمللی نیز هست. در حال حاضر، 10 درصد از فروش Vivo در بازارهای جهانی است. اوپو از معدود برندهای چینی است که از ابتدای کار بازارهای بین‌آلمللی را هدف قرار داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH