سامسونگ و تولید چیپ‌های 10 نانومتری تا پایان سال 2016

gsmarena_001گرچه سامسونگ بیشتر به خاطر برند الکترونیک خود مشهور است، اما این شرکت بخش ساخت چیپ نیز دارد که به طور روزافزون به دنبال مشتریان بیشتر است و اپل و کوالکام را توانسته مشتری خود کند. این هفته، سامسونگ مراسمی در دفتر سن خوزه خود داشت که  به مشتریان فعلی و احتمالی خود این اطمینان را داد که پیشتاز ساخت نسل بعدی چیپ‌ها خواهد بود، همانطور که الان پیشتاز ساخت چیپ‌های 14 نانومتری است. کوین لو مدیر ارشد بخش نیمه‌هادی سامسونگ می‌گوید:

ما فکر می‌کنیم که دوباره پیشتاز هستیم. این، یک موفقیت یکباره نیست.

لو همچنین می‌گوید که تکنولوژی چیپ‌سازی 10 نانومتری تا پایان امسال به تولید می‌رسد. در این مراسم، سامسونگ طرح‌هایی برای ساخت چیپ‌های 14 نانومتری با هزینه کمتر و ساخت نسل دوم چیپ‌های 10 نانومتری که 10 درصد عملکرد بهتر دارد را ارایه داد.

البته این فقط سامسونگ نیست که ادعا می‌کند که پیشتاز نسل بعدی چیپ‌ها است. پاتریک مورهد، تحلیلگر Moor Insights & Strategy می‌گوید:

همه (سامسونگ، TSMC و اینتل) ادعا می‌کنند که پیشتاز ساخت چیپ‌های 10 نانومتری هستند. بر اساس اینکه چه آماری را قبول داشته باشید، هر کدام شاید راست بگویند. اما در اینجا، فقط بحث اینکه چه کسی اول اینکار را انجام دهد، نیست. علاوه بر تکنولوژی، هزینه و سود نیز بسیار مهم است.

اندازه کوچکتر، عمر باتری بیشتر و عملکرد بهتر را برای گوشی‌های هوشمند به ارمغان می‌آورد. البته مصرف بهینه انرژی برای موبایل‌ها، سرورها و قطعاتی که در ساخت مرکزداده‌ها بکار می‌رود نیز مهم  هستند. البته اگر تولید زیاد باشد، قطعات کوچکتر هزینه‌های کمتری نیز برای سازنده خواهند داشت.

برای سال‌ها این ترس وجود داشته است که با کوچکتر شدن چیپ‌ها، قانون مور به خطر بیفتد. دان هاچسون، متخصص چیپ و مدیرعامل VLSI Research می‌گوید که به جای اینکه عمر این قانون کاهش یابد، در حال افزایش است. سامسونگ بخصوص در سالهای اخیر نشاند داده است که توانایی بهبود فرایند تولید خود را دارد.

پیشتازی سامسونگ در تکنولوژی 14 نانومتری، عملکرد بهتری را برای این شرکت به بار آورده است و باعث شده که از چیپ‌های خودش در تولید پرچمدارانی مانند گلکسی S6 و سری نوت‌ استفاده کند. کوالکام نیز تولید اسنپدراگون 820 را از TSMC به کارخانه‌های سامسونگ انتقال داده است.

هاچسون می‌گوید که در گذشته، سامسونگ تعداد کمی مشتری برای بخش چیپ‌سازی خود داشت، اما الان به فکر رقابت مستقیم با سازندگان چیپ است. هاچسون می‌گوید:

آنها در این جلسه می‌خواستند بگویند که اگر از دیگر چیپ‌سازها، بهتر نباشند، حداقل کمتر نیستند و توانایی رقابت با آنها را دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH