پاسخ کوالکام به نگرانی‌ها درباره USB Type-C و Quick Charge 3.0

LG-G5-USB-Type-C-portUSB Type-C برای این طراحی شد که زندگی را برای کاربران گوشی راحت‌تر کند، اما بعضی موضوعات ناراحت‌کننده در مورد آن بوجود آمده است. یکی از این موارد ناراحت‌کننده در مورد دو پرچمدار جدید یعنی اچ‌تی‌سی 10 و ال‌جی G5 است. گرچه تا بحال فقط همین دو مورد گزارش شده است، اما شاید این مشکل برای طیف گسترده‌ای از گوشی‌ها، صادق باشد.

ماجرا از این قرار است که تکنولوژی Quick Charge 3.0 که در این دو پرچمدار قرار دارد، با USB Type-C 3.1 ناسازگار است. USB Type-C 3.1 تاکید دارد که پورت Vbus باید بین 4.45 و 5.25 ولت نگه داشته شود. ولی Quick Charge کوالکام ولتاژ را بین 9 و 12 نگه می‌دارد، که آشکارا حدود گفته شده را نقض می‌کند.

کوالکام در جواب به سوال درباره این وضعیت پاسخ داده است:‌ «Quick Charge کوالکام بگونه‌ای طراحی شده است که از کانکتور مستقل باشد. این تکنولوژی می‌تواند در دستگاه‌های مختلف با کانکتورهای مختلف از جمله USB Type-A، میکرو USB و USB Type-C کار کند. زمانی که یک سازنده تصمیم می‌گیرد که از Quick Charge استفاده کند، این اختیار را دارد که ولتاژ را بسته به نوع کانکتور انتخاب یا تنظیم کند. ما تا به حال هیچ گزارشی از عملکرد بد این تکنولوژی، چه با USB Type-C و چه بدون آن، نداشته‌ایم. در کوالکام ما همیشه بدنبال بهترین راه‌حل‌ها برای مشتریان و مصرف‌کنندگان خود هستیم. کوالکام Quick Charge یکی از بهترین تکنولوژی‌ها برای شارژ سریع است و نزدیک به 70 سازنده آن را در 200 نوع دستگاه بکار گرفته‌اند و تعداد زیادی نیز در حال توسعه هستند.»

این بیانیه در ظاهر این اطمینان را می‌دهد که هیچ مشکل ایمنی وجود ندارد و تا بحال نیز هیچ مشکلی به کوالکام گزارش نشده است. اما در باطن جواب خاصی به نگرانی‌ها درباره مورد خاص USB Type-C نداده است.

Screen-Shot-2015-03-11-at-2.59.52-PMدر حالیکه روابط عمومی کوالکام سعی بر آن دارد که نگرانی‌ها را کاهش دهد، تعداد کمی محصول در بازار وجود دارد که از دو تکنولوژی USB Type-C و Quick Charge استفاده کنند. اگرچه تا بحال هیچ گزارشی درباره این مشکل وجود نداشته است اما این بدین معنا نیست که در آینده نیز وجود نخواهد داشت. این مشکل ممکن است در صورت استفاده از کابل‌های طرف سوم حادتر نیز شود.

البته این مشکل شاید فعلا چندان حاد نشود، چون سامسونگ در پرچمداران خود، گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge از USB Type-C استفاده نکرده است. از طزف دیگر تبلتی مثل گلکسی تب پرو اس که ویندوز 10 دارد، از این پورت استفاده می‌کند، ولی فقط یک پورت دارد و این به این معناست که مشتریان باید آداپتور USB Type-C بخرند. تا زمانی هم که سازندگان بیشتری از این پورت استفاده نکنند، مشکل غیر قابل استفاده بودن آن باقی می‌ماند.

USB-Type-C-cable-closeup-840x472تکنولوژی کوالکام همیشه به جای اینکه بخشی از USB باشد، آن را بسط داده است. شارژ کردن گوشی‌های Type-C با رابط USB پنج ولتی مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون این دو، دو تکنولوژی مختلف برای شارژ سریع هستند. اما اگر فرض کنیم که مشکلی هم وجود ندارد، باز هم شاید این اخبار برای وجهه کوالکام چندان خوب نباشد. اگر به یاد داشته باشید، سال گذشته نیز خبر رسید که اسنپدراگون 810 بیش از اندازه گرم می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH