فیسبوک و توسعه اپلیکیشن اختصاصی دوربین!

BN-NS153_facebo_M_20160425124820فیسبوک در حال طراحی اپلیکیشنی خود اتکا برای دوربین است تا 1.6 میلیارد کاربر آن بتوانند عکس‌ها و ویدئوهای بیشتری بسازند و به اشتراک بگذارند.

از ویژگی‌های این اپلیکیشن، وجود عکس‌های خودنابودشونده است، که به اسنپ‌چت شباهت دارد. ویژگی دیگر امکان، ضبط ویدئو برای پخش مستقیم است. این اپلیکیشن در مراحل اول توسعه است و ممکن است هیچ‌گاه عرضه عمومی نشود.

این حرکت، نشانی از نگرانی فیسبوک از عملکرد انفعالی روزافزون کاربران است. بسیاری از کاربران هر روزه و یا حتی روزی چند بار به فیسبوک سر می‌زنند، اما عکس، ویدئو و استاتوس‌های کمی به اشتراک می‌گذارند. بر عکس کردن این روند، اولویت مهمی برای فیسبوک است.

یکی از سخنگویان فیسبوک از اظهارنظر در این باره خودداری کرده و به این گفته که فیسبوک هنوز قدرتمند است و به اشتراک‌گذاری در آن همانند سال‌های قبل است، اکتفا کرده است. تحلیلگران هدف این اپلیکیشن را ایجاد انگیزه برای کاربران دانسته‌اند.

این اولین باری نیست که فیسبوک، در فکر ساختن چنین اپلیکیشنی است. در سال 2014 نیز اپلیکیشن Slingshot ارایه شد، که فورا و پس از 24 ساعت ناپدید شد. اپلیکیشین دیگر، دوربین بود که یک اپلکیشن، ویرایش و اشتراک عکس بود. هیچ کدام از این دو نتوانستند کاربران زیادی به خود جلب کنند. البته اپلیکیشن جدید، با امکان پخش مستقیم از این اپلیکیشن‌ها متمایز است.

افول اشتراک‌گذاری برای فیسبوک مشکل ایجاد کرده است. بر اساس آمار، اشتراک مطالب اورجینال، در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن، 21 درصد کاهش داشته است. در سه‌ ماهه اول سال 2016، 33 درصد از کاربران گفته‌اند که استاتوس خود را آپدیت کرد‌ه‌اند و 37 درصد نیز گفته‌اند که عکس خود را آپلود یا به اشتراک گذاشته‌اند. این آمار برای سال قبل، به ترتیب 44 و 47 درصد بوده است.

اپلیکیشن دوربین، تنها یکی از راه‌هایی است که فیسبوک برای این مشکل اندیشده است. این کمپانی قبلا نیز شروع با انتشار یادآورهایی در بالای صفحات کاربران کرد که برخی محتوایی بر حسب علاقه و مکان کاربران داشت. برخی نیز دارای محتوایی مانند روز طبیعت، روز پدر، بازی فوتبال یا شوهای تلویزیونی بودند.

یکی دیگر از این راه‌ها، ویژگی «در این روز» است که به کاربران اجازه می‌دهد که پست‌های گذشته را دوباره به اشتراک بگذارند. این کار باعث شده است که میزان کاربرانی که در سه‌ ماهه اول 2016، یک پست را like کرده‌اند، به 83 درصد کاربران برسد، که نسبت به سال قبل از آن، که 77 درصد بوده است، رشد خوبی را نشان می‌دهد.

جدیدا نیز، فیسبوک به کاربران این اجازه را می‌دهد تا کلاژی ار عکس‌هایی که اخیرا گرفته‌اند، بسازند. این شرکت، ماه گذشته اپلیکیشن اشتراک عکس MSQRD را خرید که به کاربران اجازه اعمال فیلترهای مختلف روی تصاویر را می‌دهد و همچنین قابلیت تعویض صورت را هم دارد.

اما هر اپلیکیشنی باید با این چالش کاربران که دیگر مایل به دانلود اپلیکیشن جدید نیستند، مبارزه کند. فیسبوک نیز این استدلال را هنگام معرفی چت‌بات‌ها برای اپلیکیشن مسنجر خود ارایه داد. سال گذشته، فیسبوک انکوباتور اپلیکیشن خود را تعطیل کرد و سه اپلیکیشن نامحبوب آن را از اپ استور و گوگل پلی،‌ بیرون کشید. البته فیسبوک تاکید کرده است که همچنان به توسعه اپلیکیشن‌های مستقل ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH