در سال جاری رقابت میان نمایشگر‌های AMOLED و LCD داغ‌تر می‌شود

Nexus-6P-vs-Samsung-Galaxy-S7-Edge ITResan Hamed Feshki

این روز‌ها فناوری صفحه‌نمایش‌های AMOLED همچنان مورد توجه تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند قرار دارد. طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی IHS این صفحه‌نمایش به تدریج فاصله خود با صفحه‌نمایش پر‌کاربرد LCD را کم خواهد کرد و بزودی بسیاری از موانع تولید این نمایشگر برطرف خواهد شد. اگرچه هنوز LCD رایج‌ترین نوع نمایشگر در محصولات الکترونیکی محسوب می‌شود اما پیش‌بینی شده است که در سال جاری استفاده از AMOLED‌ها 40 درصد افزایش یافته و به تعداد 395 میلیون واحد برسد. از طرف دیگر انتظار می‌رود که درآمد کسب شده از طریق فروش این نوع صفحه‌نمایش‌ها نیز تا ۲۵ درصد رشد کرده و ارزش کلی داد و ستد این محصول به ۱۵ میلیارد دلار رسد.

پیش از این هزینه سنگین تولید و کارخانههای محدود تولید‌کننده این تکنولوژی، باعث شده بود، این نوع فناوری صرفا در گوشی‌های پرچمدار و برخی گجت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال به نظر می‌رسد در سال 2015 مشکلات یاد شده تا حد زیادی رفع شده است و نمایشگر‌های OLED به عنوان فناوری منتخب در بازار مورد استقبال قرار گرفته است.

AMOLED-Display-Forecast-IHS ITResan Hamed Feshki

گوشی‌های هوشمند همچنان محبوب‌ترین استفاده‌کنندگان نمایشگر‌های AMOLED هستند، چراکه ساختار تولید آن‌ها ساده، باریک و سبک‌تر بوده و از اشباع رنگ بهتری برخوردارند. همچنین ساختار یکپارچه‌تر این صفحه‌نمایش موجب شده تا AMOLED ارتباط بهتری با مدارهای تاچ پیدا کرده و واکنش آن‌ها نسبت به LCD‌ سریع‌تر باشد.

در حال حاضر چند سالی است که سامسونگ این تکنولوژی را تحت عنوان Super AMOLED به‌فروش می‌رساند در حالی که سال گذشته، شرکت‌هایی نظیر بلک‌بری، میزو، هوآوی، اچ‌تی‌سی، اوپو و ZTE به استفاده از AMOLED در محصولات خود روی آورده‌اند. حتی طبق اخبار رسیده اپل هم تصمیم دارد در سال ۲۰۱۷ با LCD‌های LTPS خداحافظی کرده و از پنل‌های AMOLED در آیفون بهره گیرد. انتظار می‌رود در سال 2016 نفوذ AMOLED در بازار گوشی‌ها از 17 درصد به 21 درصد افزایش یابد.

تکنولوژی AMOLED در خارج از بازار تلفن‌های هوشمند نیز در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود که تلویزیون‌ها با پنل OLED رشدی ۱۲۵ درصدی را دوباره تجربه کرده و به رقم بیش از ۹۰۰‌هزار دستگاه برسند. علاوه‌بر‌این گفته می‌شود در نسل‌های بعدی هدست‌های واقعیت مجازی نیز از همین فناوری استفاده خواهد شد، چراکه این هدست‌ها احتیاج به سرعت واکنش بالا و توان مصرف پایین‌ دارند. IHS پیش‌بینی کرده که این نمایشگر‌ها نیز با 119 درصد رشد به 3.6 میلیون در سال جاری خواهند رسید. تعداد کامپیوتر‌های مجهز به پنل AMOLED نیز طبق پیش‌بینی‌ها به 8.6 میلیون دستگاه خواهد رسید.

به طور خلاصه بهبود در تولید این محصول و کاهش هزینه ساخت آن باعث خواهد شد که تولید‌کنندگان بیشتری به AMOLED روی آورند. در سال 2016 منتظر محصولات بیشتری با این نوع صفحه نمایش‌ باشید.

1 در مورد “در سال جاری رقابت میان نمایشگر‌های AMOLED و LCD داغ‌تر می‌شود”

  1. نمایشگر های اولد کیفیت بالایی دارند ولی عمر کوتاهی دارند، حدود یک پنجم یک نمایشگر ال ای دی
    به خصوص در تلویزیون های گران قیمیت اولد که عمر نمایشگر مهم میباشد، هزینهء بالا در برابر عمر کم ۲۰۰۰۰ ساعته ارزش خرید دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH