آیا سیستم عامل کروم می‌تواند با پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی جایگزین اندروید در تبلت‌ها شود؟!

سیستم عامل کروم گوگل دوران خوشی را سپری می‌کند، از پشت سر گذاشتن مک بوک در فروش تا اضافه شدن پشتیبانی از پلی استور و اپلیکیشن‌های اندرویدی به این پلتفرم. عملکرد این اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل کروم بسیار شبیه به آن چیزی است که در رایانه‌های شخصی خود تجربه کرده‌ایم، امکان تغییر سایز پنجره‌ها، باز کردن همزمان چندین پنجره در کنار هم که نه تنها گوشی‌ها بلکه حتی تبلت‌های فعلی هم از پس آن بر نمی‌آیند. حال این پرسش در ذهن ما ایجاد شده که با توسعه سیستم عامل کروم چه بر سر بازار تبلت‌ها می‌آید و آیا این سیستم عامل می‌تواند جایگزین اندروید در دنیای تبلت‌ها شود؟!

با توجه به قابلیت‌های جدیدی که در این سیستم عامل دیدیم، در نهایت شرکای گوگل می‌توانند تبلت‌های مناسب کسب و کارها و یا حداقل محصولات کاربردی‌تری نسبت به تبلت‌های فعلی تولید کنند. مزیت اصلی کروم نسبت به اندروید، مولتی تسکینگ است؛ قابلیتی که کمبود آن به وضوح در اندروید حس می‌شود. کاربرانی که تبلت‌های اندرویدی ارزان قیمت را انتخاب می‌کنند از مولتی تسکینگ بی‌بهره‌اند و برای استفاده همزمان از اپلیکیشن‌ها باید بین آن‌ها سوییچ کنند. استفاده آسان از اپلیکیشن‌های مختلف در کنار یکدیگر و باز کردن چند پنجره به طور همزمان، سیستم عامل کروم را به ابزاری کاربردی‌تر از اندروید در تمامی زمینه‌ها، از تحقیق و نگارس تا تولید اسناد و حتی ویرایش تصاویر، تبدیل کرده است. البته آن طور که در نسخه پیش نمایش اندروید N شاهد بودیم، قرار است قابلیت مولتی ویندوز در این نسخه عرضه شود، اما باید منتظر ماند و دید اولین تجربه اندروید چگونه خواهد بود.

مدیریت فایل یکی دیگر از نقاط قوت سیستم عامل کروم است که قطعا تجربه بهتری از اندروید را در اختیار کاربران می‌گذارد. حتی بهترین برنامه‌های مدیریت فایل در اندروید هم خسته کننده هستند و شما مجبورید دایم لیست پوشه‌ها و فایل‌ها را بالا و پایین کنید و بین منوها جابه‌جا شوید تا بتوانید فایل‌های مورد نظر خود را جابجا، کپی و… نمایید. گوگل اعلام کرده که حافظه موجود بین اپلیکیشن‌های کروم و اندروید تقسیم خواهد شد، بنابراین کاربران می‌توانند از فایل منیجر کروم بوک که به مراتب از اپ‌های اندرویدی مشابه بهتر است، بهره ببرند و حتی فایل‌های اندرویدی خود را هم مدیریت کنند. به علاوه اپلیکیشن‌های هر دو اکوسیستم می‌توانند فایل‌های خود را بدون مشکل با یکدیگر به اشتراک بگذارند. گوگل با استفاده از یک کروم بوک اجرای نوتیفیکیشن‌ها، اجرای بازی‌های مخصوص صفحات لمسی اندروید و حتی مسنجر فیس‌بوک را هم که بدون هیچ مشکلی اجرا شدند، به نمایش گذاشت.

در بخش سخت افزار، گاهی تبلت‌های بزرگ هم برای بسیاری از افرادی که زیاد از محتوای رسانه‌ای استفاده می‌کنند کافی نیست، اما همیشه برای هر مشکلی چاره‌ای هم هست. در حال حاضر لپ‌تاپ‌‌ها و تبلت‌های هیبریدی و همچنین لپ‌تاپ‌های لمسی بسیار خوبی در بازار موجودند. در دنیای کروم بوک‌ها هم ایسوس کروم بوک Flip را معرفی کرده که تاشو است و می‌تواند کارایی سیستم عامل کروم را بیشتر کند. در حال حاضر بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار از ویندوز به عنوان سیستم عامل استفاده می‌کنند، اما بدون شک هر جا که امکان پیشرفت وجود داشته باشد، گوگل هم آن‌جا حضور دارد.

تغییرات دنیای کروم بوک‌ها دیگر مثل سابق جزئی نیست و در حال حاضر این پلتفرم پیشرفت بسیار خوبی را تجربه می‌کند. در هر فصل دو میلیون کروم بوک فروخته شده و همان طور که پیش‌تر هم در خبرها اعلام کردیم، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ کروم بوک‌ها حتی مک بوک‌های اپل را هم در آمار فروش پشت سر گذاشتند، همه این‌ها در حالی است که بازار تبلت‌ها روزهای خوشی را سپری نمی‌کند. در واقع تعداد کمی از سازندگان در بازار تبلت‌ها هنوز تمایل به تولید تبلت دارند و می‌توان گفت که میزان رشد این بازار تقریبا متوقف شده و تا چند سال دیگر رشد منفی خواهد داشت.

Chromebook-vs-Tablet-sales-and-growth-768x424

با این اوصاف گوگل برای ورود کروم بوک‌هایش به بازارهای جدید انگیزه بیشتری پیدا کرده است، تا به حال با وجود تمام موفقیت‌ها این رده از محصولات بازار محدودی را در اختیار داشته‌اند و می‌توان این رشد را بیشتر مدیون بخش آموزشی ایالات متحده دانست. بنابراین گوگل باید تلاش خود برای ترغیب مصرف کنندگان عادی و کسب و کارها را بیشتر نماید. انتخاب نرم افزار مناسب در کنار خط تولید و سخت افزار قابل رقابت با محصولات مبتنی بر ویندوز و مک، می‌تواند یاری کننده گوگل در راه موفقیت کروم بوک‌ها باشد. افزودن پشتیبانی از اپ‌های اندروید به سیستم عامل کروم یکی از تصمیمات هوشمندانه گوگل برای بهبود نرم افزاری لپ‌تاپ‌های اقتصادی و ارزان قیمتش است که می‌تواند به‌راحتی تبلت‌ها را از میدان بیرون کند.

با نگاهی به برخی محصولات موجود در بازار خواهید فهمید که این اتفاق خیلی هم بعید به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر کروم بوک‌ها محصولات ارزان قیمتی هستند که سخت افزار قابل قبولی هم دارند و می‌توانند پا به پای تبلت‌های موجود یا حتی بالاتر از آن‌ها پیش بروند. به عنوان نمونه، شما می‌توانید تنها با پرداخت ۱۶۹ دلار، صاحب یک کروم‌ بوک C201 ایسوس شوید که از پردازنده چهار هسته‌ای، رم ۲ گیگابایت و حافظه ۱۶ گیگابایتی بهره می‌برد. همچنین با ۲۷۹ دلار یک کروم بوک R11 ایسر را بخرید که با تا شدن تبدیل به یک تبلت شده و پردازنده ساخت اینتل، ۲ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی وظیفه پردازش آن را بر عهده دارند. خبر خوش این که هر دو دستگاه از اپلیکیشن‌‌های اندروید هم پشتیبانی می‌کنند.

در مقایسه با این دو دستگاه، تبلت پیکسل C گوگل را می‌بینیم که با قیمت ۴۹۹ دلار قرار بود تا سیستم عامل کروم را اجرا کند اما سر انجام تبدیل به یک تبلت اندرویدی شد، یا رقیب قدرتمندتر آن که سری گلکسی تب سامسونگ هستند و قیمت آن‌ها از حدود ۴۰۰ دلار شروع می‌شود. مطمئنا عقل حکم می‌کند تا سمت دستگاهی برویم که علاوه بر اپ‌های اندرویدی و مشخصات تقریبا برابر، قیمت پایین‌تر و تجربه کار با سیستم عامل کروم را هم برای‌مان به همراه داشته باشد. اگر به دنبال بهترین کروم بوک حال حاضر باشید، کروم بوک پیکسل (۲۰۱۵) با قیمت ۱۳۰۰ دلار پیشنهاد ما به شماست که اپ‌های اندرویدی را هم پشتیبانی می‌کند. البته مدل‌های قدرتمند دیگری هم در بازه ۳۵۰ تا ۶۰۰ دلار وجود دارند.

Pixel-C-13-768x512

مزیت دیگر جایگزین کردن سیستم عامل کروم با اندروید در تبلت‌ها، حل مشکل به‌روزرسانی یک‌پارچه اندروید است که به یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در بازار امروز تبدیل شده است. گوگل به طور خودکار و در پس زمینه سیستم عامل کروم را اپدیت کرده و وصله‌های امنیتی را برای کروم بوک‌هایش عرضه می‌کند در حالی که تبلت‌ها در این مورد به سازندگان خود وابسته‌‌اند و هر کدام در زمان مختلفی به‌روزرسانی می‌شوند.

اجرای اپ‌های اندروید در پلتفرم کروم علاوه بر جان بخشیدن به این سیستم عامل، دنیای تبلت‌ها و حتی خود اندروید را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ممکن است از این پس اندروید تبدیل به پلتفرم اختصاصی گوگل برای گوشی‌های هوشمند شود، اما در صورت تمایل سازندگان تبلت‌های اندرویدی، مطمئنا باز هم این تغییر به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

همنطور که در آمار هم دیدیم در حال حاضر کروم بوک‌ها در حال پیشی گرفتن از تبلت‌ها در بازار هستند، اما باید دید قابلیت مولتی ویندو در اندروید می‌تواند ورق را به نفع اندوربد برگرداند یا خیر. از طرفی شاید کروم بوک‌ها مورد استقبال قرار نگیرند و همچنان پلتفرم محبوب برای دانش آموزان و دانشجویان باقی بمانند. باید صبر کرد و دید با گذر زمان چه بر سر رقابت دو عضو خانواده گوگل خواهد آمد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH