کشف مواد تشکیل دهنده حیات زمینی در سطح یک دنباله‌دار توسط کاوشگر رزتا

fvfa0jhz3dj4zrlzy7ig

مدت‌هاست که دانش‌مندان از احتمال این که دنباله‌ دارها و سیارک‌ها برخی از عوامل کلیدی فراهم کننده حیات بر روی زمین را با خود به سیاره ما آورده‌اند، بحث می‌کنند. به تازگی کشف جدیدی در اتمسفر تیره دنباله‌دار رزتا (Rosetta) تا حدی این نظریه را تایید کرده است.

سازمان فضایی اروپا در روز جمعه اعلام کرد که کاوشگر رزتا برخی از عوامل اولیه به وجود آورنده حیات را در دنباله‌دار ۶۷p پیدا کرده که شامل فسفر و آمینو اسید گلیسین است. بنابراین، براساس پاسخی که در Science Advances منتشر شده است، امکان برخورد اجرام کوچک به زمین در حال تکامل وجود دارد.

پیش از این و در سال ۲۰۰۶ هم گلیسین نمونه‌ای که از دنباله‌دار Wild-2 گرفته شده بود، کشف شد اما خلوص آن به میزان خلوصی که در زمین یافت می‌شود نبود. اما حالا کشف جدید باعث خوش‌حالی و برانگیختن تحسین دانشمندان شده، زیرا نمونه کشف شده توسط رزتا مشابه همان است که در زمین یافت می‌شود.

Kathrin Aliwegg، محقق ارشد این کشف را این‌طور توصیف می‌کند:

این اولین اکتشاف واضح گلیسین از سطح یک دنباله‌دار است

گلیسین که به طور عمده در پروتئین‌ها یافت می‌شود و همچنین فسفر، از مواد اصلی تشکیل دهنده DNA هستند. محققین بیان کرده‌اند که ترکیبات ارگانیک دیگری مانند هیدروژن سولفید و هیدروژن سیانید هم پیدا کرده‌اند. اکتشافات اخیر رزتا به دلیل ماهیت تغییر ناپذیر اجرام آسمانی اهمیت بسیاری دارند. این در حالی است که زمین در طول عمر چند میلیارد ساله خود تغییرات عمده‌ای را تجربه کرده است.

Herve Cottin که یکی از نویسندگان گزارش منتشر شده است، می‌گوید:

نکته مهم این است که دنباله‌دارها در طول ۴.۵ میلیارد سال گذشته تغییری نداشته‌اند. آن‌ها ما را در دسترسی به موادی که قبل از پیدایش حیات به زمین آمده و باعث شکل گیری حیات در زمین شده‌اند، یاری می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH