چگونه آی‌کیو خود را افزایش دهیم؟

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که ضریب هوشی‌ یک معیار ثابت است و شما تنها با توجه به آزمونی که می‌دهید، میزان هوش خود را می‌سنجید و از این موضوع آگاه می‌شوید. خب معلوم است که این تفکر اشتباه است. علم عصب‌شناسی نشان می‌دهد که کارکرد مغر از آنچه که قبلا به آن معتقد بودند، روان‌تر است.

برای مثال، پژوهش‌های انجام شده از دانشگاه زوریخ نشان می‌دهد که انجام یک کار ساده می‌تواند ضریب هوشی شخص را افزایش دهد. توجه کنید که صحبت ما درباره کودکان نیست، چرا که ذهن آن‌ها معمولا نسبت به بزرگسالان از انعطاف بیشتری برخوردار است.

بنابراین این موضوع مربوط به تمرکز یا حل مکعب روبیک نمی‌شود،‌ بلکه بحث ما مربوط به یادگیری نواختن یک آلت موسیقی است.

درست است. نواختن موسیقی به طور قابل توجهی کارکرد مغز را بهبود می‌بخشد و می‌تواند آی‌کیو را تا ۷ شماره یا بیشتر افزایش دهد.

به گفته پزشک روانشناس Lutz Jäncke، حتی در افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند، پس از ۴ یا ۵ ماه از نواختن ساز به مدت یک ساعت در هفته، تغییرات بزرگی در مغز آن‌ها ایجاد شده‌است. این پزشک در ادامه به بخش‌هایی از حافظه، حس شنوایی، و عملکردهای حرکتی (به خصوص حرکات مربوط به دست) به عنوان قسمت‌هایی از مغز که فعال‌تر می‌شوند، یاد کرد. بنابراین طبق صحبت‌های او معماری مغز دست خوش تغییرات می‌شود.

بنابراین نه تنها تصور ما درباره ثابت بودن هوش اشتباه است، بلکه قدرت این را داریم که بتوانیم ذهن بهتری داشته‌ باشیم و نواختن موسیقی یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار است.

در ادامه به ۳ مزیت یادگیری موسیقی اشاره می‌کنیم:

۱. حفظ ماده خاکستری مغز

ماده خاکستری به حفظ یکپارچگی ساختار مغز، به خصوص در اجرای عمکرد (کنترل ذهن و تصمیم‌گیری) و همچنین به عنوان بخش حافظه،‌ احساسات، تکلم، کنترل عضلات و دیدن و شنیدن به ما کمک می‌کند.

۱Gottfried Schlaug از متخصصین مغر و اعصاب هاروارد بیان می‌کند که ذهن موزیسین‌ها دارای ماده خاکستری بیشتری نسبت به آن‌هایی است که به نواختن موسیقی نمی‌پردازند. او همچنین ثابت کرد افرادی که چند ساعت در هفته به مقدار کمی تمرین موسیقی می‌کنند پس از گذشت ۴ ماه به میزان چشم‌گیری حافظه آن‌ها افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر، شما می‌توانید در پایان تابستان به سادگی با تمرین یک ساز طی چند ساعت در هفته ذهن خود را تقویت کنید.

۲. کاهش استرس۲

بر کسی پوشیده نیست که استرس موضوع خطرناکی برای ماست. در بین موارد دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که  اضطراب خطر افزایش فشار خون، بیماری قلبی، سرطان و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

پخش مو‌سیقی ذهن و جسم انسان را آرام می‌کند و موجب می‌شود که با تمرکز روی یک مورد خاص، نیم‌کره راست مغز فعال گردد. همچنین با پخش موسیقی ماده دوپامین در مغز ترشح می‌گردد، مانند هنگامی که ممکن است از مواد مخدر استفاده نمایید یا غذای خوشمزه‌ای را میل کنید.

تصور کنید که پس از یک روز کاری پر استرس به خانه برگشتید و در عوض گشت و گذار در فضای مجازی، کاری را انجام دهید که علاوه بر سرگرمی و خلاقیت بدون هیچ دردسری سیستم عصبی و مغر خود را تقویت کنید.

۳. بهبود توانایی آموختن زبان

زمانی که مشغول ساز زدن هستید، توانایی خود را در “حفظ ریتم موسیقی” افزایش می‌دهید، که موجب می‌شود تا ظرفیت خود را برای پردازش اطلاعات شنوایی تقویت کنید. به همین دلیل است که کسانی که دروس موسیقی را یاد‌ گرفته‌اند در یادگیری زبان‌های خارجی موفق‌تر عمل می‌کنند.

۳در این مورد باز هم تحقیقات نشان می‌دهند که نتایج بدست آمده مستقل از سن و سال افراد است. پژوهش Jennifer Bugos از محققین دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که پس از ۶ ماه یادگیری پیانو، افرادی که سنی بین ۶۰ تا ۸۵ سال داشته‌اند پیشرفت قابل توجهی را در اجرای فرآیندهایی مانند برنامه‌ریزی و پردازش اطلاعات، بازیابی حافظه و دقت کلامی (که جز مهارت‌های یادگیری زبان هستند) کسب نموده‌اند.

اکثر افراد بر این باورند که در بخش چپ مغز، مواردی ذخیره می‌شوند که شامل یادگیری، رشد و افزایش هوش آکادمیک هستند. با این حال علوم اعصاب موضوع متناقضی را بیان می‌کند: چیزی که ما نیاز بیشتری به آن داریم اشتغال نیست، بلکه تفریح کردن است. پس آماده شوید و سازی را بخرید که سال‌ها منتظرش بود‌ید.

در صورتی که نزدیکان‌تان از خلاقیت شما در نواختن طبل شاکی و ناراضی هستند، کافی است به آن‌ها بگویید که “مشغول تمرین ذهنی هستم”.

به گفته یکی از خوانندگان مشهور، “موسیقی می‌تواند دنیا را عوض کند چرا که قادر است تا مردم را تغییر دهد.”

1 در مورد “چگونه آی‌کیو خود را افزایش دهیم؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH