روبات؛ همکلاسی جدید کودکان استرالیایی

دکتر کریستینا چالمِرز (Dr. Christina Chalmers)، پژوهشگر آموزشی دانشگاه صنعتی کوئینزلند (QUT (Queensland University of Technology، طرحی ارایه کرده است که کودکان از سن ۴ سالگی و همین‌طور دانش‌آموزان، می‌توانند برنامه‌نویس روبات (robot) بشوند.
به گفته دکترچالمرز، جایگاه برنامه‌نویسی روبات در سطح وسیعی از صنایع گوناگون همچون پزشکی، تولید و کشاورزی قابل توجه است. بنابراین آموزش در این زمینه برای دانش‌آموزان و حتی از سنین پایین، بسیار مهم به نظر می‌آید. برای این کار باید از روش‌های سرگرمی و خلاقانه در مدارس استفاده شود.
وی افزود: تحقیقات حاکی از این است که ربات انسان‌نمای Nao، پیش از مدرسه هم وسیله بازی دانش‌آموزان است. این در حالی است که آن‌ها عکس‌هایی از روبات رسم می‌کنند و حتی قادر هستند درباره‌ چگونگی دریافت پیام که از طریق برنامه‌نویسی بی‌سیم انجام می‌شود، توضیح دهند.
گفتنی است در سال ٢٠١۶، برنامه‌نویسی روبات در مدارس ابتدایی کوئینزلند (Queensland)، اجرا شده است.
چالمرز می‌گوید: برنامه‌نویسی مجموعه‌ای از دستوراتی است که قدم به قدم از طریق کامپیوتر قابل اجراست.
تحقیقات نشان می‌دهد که اگر کودکان رویکرد مثبتی نسبت به علوم مانند ریاضی و تکنولوژی نشان ندهند، در آینده آن‌ها به سختی می‌توانند با آن‌ها کنار بیایند.
این پژوهشگر ادامه می‌دهد: از تاثیرات مثبت کار با روبات‌ها می‌توان به همکاری معلم‌ها، دانش‌آموزان و برانگیختن حس کنجکاوی برای حل مساله در آن‌ها اشاره کرد.
در این راه ممکن است چندین بار شکست بخورند و اما در کنار آن می‌توانند تجربه‌هایی ارزشمندی به‌دست بیاورند که می‌توانند با دیگر دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند و در این راه ایده‌هایشان را نیز توسعه دهند.
دکتر چالمرز استاد تکنولوژی و ریاضیات، از افراد تاثیرگذار در پروژه ادغام روبات در کلاس‌های درس به‌شمار می‌رود. او این کار را با اجرای پروژه روباتیکس‌‌اَدساین‌کیوتی (Robotics@QUT) در ۵٠ مدارس کوئیزلند که در مناطق سطح پایین اقتصادی و اجتماعی استرالیا بودند، آغار کرد.
همچنین او با انجمن مدارس غیرانتفاعی جنوب استرالیا و ٣ دانشگاه استرالیا در زمینه چگونگی ادغام روبات انسان‌نما در برنامه درسی مدارس استرالیا، همکاری می‌کند.
دکترچالمرز،‌ همچنین پروژه‌هایی برای توسعه باشگاه‌های اجتماعی رباتیک در چند مکان آموزشی از جمله کاتالیک اِجوکی‌شن (Catholic Education)، آئوتیسم‌سی‌ار‌سی (AutismCRC)، انجام داده است.
به باور او، این روش به  فهمیدن علومی همچون تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات کمک می‌کند.
دکتر چالمرز به عنوان سخنران اصلی، در کنفرانس (EPPC)، در مرکز تحقیقاتی آموزشی در ملبورن استرالیا، مقاله تحقیقاتی را با نام «همکاری با روبات» را ارایه کرده است.

1 در مورد “روبات؛ همکلاسی جدید کودکان استرالیایی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH