آشنایی با گوشی‌های زیبا و خاص Infobar

صحبت درباره زیباترین گوشی که تاکنون ساخته‌‌شده بستگی به عقیده شخصی هرکسی دارد. برای بسیاری از افراد آیفون ۴ با طراحی مینیمالیستی خود مناسب‌ترین گزینه است. یا برای عده دیگر گوشی لوکس و پلاستیکی Nokia N9 می‌تواند پاسخ‌گوی سلیقه آن‌ها باشد. اما در این بین گوشی‌های منحصر به فرد ساخت ژاپن قرار می‌گیرند که توانستند بیش از یک دهه طرفداران خود را راضی نگه دارند.
Infobar به وسیله Naoto Fukasawa طراحی شده‌ است، که یکی از مشهورترین و با نفوذترین طراحان صنعتی در ژاپن محسوب می‌شود. Fukasawa اولین گوشی خود را به عنوان یک محصول ژاپنی متمایز نسبت به مدل‌های تاشو در دهه ابتدایی ۲۰۰۰ معرفی کرد.
با توجه به واکنش‌هایی که در برابر این جنس از گوشی‌ها صورت گرفته‌ بود، Fukasawa گوشی را ساخت که طراحی ساده‌ای داشت و برخلاف سایر مدل‌ها بود. Infobar طراحی زاویه‌‌دار فوق‌العاده‌ای دارد که دکمه‌های رنگارنگ آن مانند یک پازل در کنار هم قرار گرفته‌ است. اگرچه این گوشی در رنگ‌های متنوعی مانند قرمز، سفید و آبی عرضه شده‌‌ بود اما می‌بینیم که این مدل به یک طراحی کلاسیک تبدیل شد و پس از آن سایر برندها از آن پیروی کردند.
طراحی محصول و نام‌گذاری آن پیشتازی در مسیری را نشان می‌دهد که گوشی‌های ژاپنی با ارایه بسیاری از قابلیت‌هایی که ما امروزه از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم، در این راه قدم برمی‌دارند. Fukasawa در این رابطه می‌گوید:

با توجه به مسیر پیش‌رو، عملکرد گوشی به جایی رسید که بتواند اطلاعات را ذخیره نماید و ویژگی‌هایی همچون ارسال ایمیل، دسترسی به اینترنت، دانلود موسیقی و استفاده از عکس‌های دیجیتال را درخود داشته‌ باشد و تصمیم بر آن شد نام مناسبی که قرار است برای آن انتخاب شود Infobar (خط اطلاعات) باشد.

با این حال معرفی این گوشی نتوانست مانعی برای گسترش تولید گوشی‌های تاشو در دهه ۲۰۰۰ باشد. ۳ سال پس از عرضه اولین گوشی Infobar، شرکت مخابراتی KDDI و Fukasawa همکاری خود را برای ساخت گوشی‌ دیگری ادامه دادند.۲
طراحی Infobar 2 شگفت‌انگیز بود. در این مدل نمایشگر گوشی در برابر کلیدهایی که درکنار پردازنده قرار گرفته‌ بودند گسترده شده‌ بود و لبه‌های زیبا و منحنی آن در هر دو سمت صاف و صیقل‌خورده ‌بودند. Fukasawa طراحی آن را این‌گونه توصیف می‌کند:

این گوشی به شکل آبنبات مربعی شکلی است که در دهان شما آب شده‌ است.

این گوشی بسیار خوش‌دست بوده و از فضای موجود به خوبی استفاده کرده‌ است.۳
با وجود برخی ایستادگی‌های اولیه، در نهایت ژاپن در گردباد عرضه گوشی‌های هوشمند قرار گرفت و نسخه بعدی Infobar عرضه شد. به این ترتیب، در سال ۲۰۱۱ مدل A01 که مجهز به سیستم‌عامل اندروید شده‌ بود همچنان از طراحی ثابتی پیروی می‌کرد. این گوشی مانند مدل‌های پیشین شامل ۳ دکمه فیزیکی در پایین صفحه می‌شد، اما عملکرد آن به ناچار تمایز کمتری نسبت به مدل‌های قبلی خود داشت. در سال ۲۰۱۳ با معرفی مدل A02 ساخته‌ شده توسط HTC، دکمه‌های قبلی حذف شد، تا اینکه مدل A03 که در سال گذشته عرضه شد نشان داد که این گوشی به درجه خاصی از طراحی دست‌ یافته‌ است.

در این بین یک گوشی‌ هوشمند اندرویدی Infobar قرار دارد که به طور کامل میراث‌دار طراحی‌های قبلی است. C01 فوف‌العاده در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این مدل دکمه‌های ۱۰تایی کلاسیک را در کنار نمایشگر ۳.۲ اینچی خود تطبیق داده‌ بود و سرانجام آن یکی از دل‌چسب‌ترین گوشی‌هایی بود که تا به حال ساخته شده‌بود.۴
از بسیاری از جهات گوشی‌ هوشمند امروزی آن طراحی ساده‌ای را به خود گرفته‌ است. بنابراین درحالی که سری‌های Infobar کمی از تمایز خود را با توجه به ضرورت مطابقت با مدل مستطیلی شکل از دست داده‌اند، اما الگوی گوشی هوشمند امروزی Fukasawa از همان انگیزه اولیه او پیروی می‌کند.۶ ۷ ۵

3 در مورد “آشنایی با گوشی‌های زیبا و خاص Infobar”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH