hot jupiter

ستاره‌شناسان دانشگاه پرینستون: ژوپیتر داغ، سرعت میزبانش را سریع‌تر کرده است!

ژوپیتر داغ (hot Jupiter) یا مشتری‌های داغ، (یک کلاس از سیارات فراخورشیدی که از نظر فیزیکی شبیه به سیاره مشتری هستند اما مداری بسیار کوتاهتر از آن دارند.) به اندازه کافی بزرگ و به اندازه کافی نزدیک به گرانش ستاره میزبان شده‌اند که باعث شده تا آن را را تحت تاثیر قرار دهند.
یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان به سرپرستی کالویان پنیو (Kaloyan Penev)، از دانشگاه پرینستون به تازگی کشف کردند که سیاره ژووپیتر داغ، سرعت چرخش ستاره میزبان را بالا برده است.
این سیاره‌ با نام HATS-18b حدود ٢١٠٠ سال نوری دورتر قرار دارد و آن چنان نزدیک به ستاره میزبان است که با گرانش خود روی چرخش ستاره میزبان تاثیر گذاشته است.
مشتری داغ یکی از رایج‌ترین سیاره‌های کشف شده‌ای است که با توجه به اندازه بزرگ و نزدیکی‌اش به ستاره میزبان، اغلب مشاهده شده که دور ستاره خودشان در یک زمان کوتاه می‌چرخد.
خورشید HATS-18b، از نظر اندازه و جرم شبیه خورشید منظومه ماست بنابراین این سیستم مانند این است که ژووپیتر در داخل مدار عطارد قرار گیرد.
براساس پیش‌نویس مقاله ٧ ژوئن که روی سایت علمی arXiv قرار گرفت، جرم سیاره بالا، از دوره تناوب مداری کوتاه که سبب نیروی کشنده قوی میان چرخش مدار سیاره‌ای و ستاره میزبان می‌شود، تشکیل شده است.
با توجه به زمان استنباط ستاره HATS-18، شواهد نشان از نیروی کشنده قابل توجه می‌دهد. هنوز ژوپیتر داغ بیشتری پیدا نشده تا در این راه به ستاره شناسان کمک کند تا به نتیجه قطعی دست یابند.
HATS-18b، می‌تواند یک موضوع جالب برای مطالعه و یادگیری بیشتر در مورد فعل و انفعالات ستاره و سیاره و همچنین فرآیندهای شکل گیری سیاره باشد.
آزمایشگاه فوق‌العاده‌ای برای آزمایش مجموعه‌ای از فعل و انفعالات میان سیاره و ستارگان در یک دوره بسیار کوتاه سیاره‌ها همچون HATS-18 فراهم شده است از این‌رو، گسترش این نمونه مطالعه سیارات فراخورشیدی بسیار ارزشمند به‌نظر می‌آید.

1 در مورد “ستاره‌شناسان دانشگاه پرینستون: ژوپیتر داغ، سرعت میزبانش را سریع‌تر کرده است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH