آینده کروم‌بوک‌ها: امنیت همچنان در اولویت است

برای بسیاری، بزرگترین و شاید مهمترین خبر کنفرانس سالانه گوگل، امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندروید بر روی کروم‌بوک‌ها بود. این خبر به اندازه آینده خود کروم‌بوک‌ها، مهم است. ولی سوال اینجاست این کار چه تاثیری بر روی کروم‌بوک‌ها دارد؟

برای پاسخ به این پرسش اول باید ببینیم که اپلیکیشن‌های اندروید چگونه بر روی سیستم عامل کروم اجرا می‌شوند؟ اندروید به‌صورت یک جعبه جدا بر روی کروم اجرا می‌شود. این بدین معنا نیست که اندروید به‌صورت کامل بر روی کروم پیاده می‌شود، بلکه تا حدی که برای اجرای اپلیکیشن‌های اندروید کافی باشد، سرویس‌های گوگل پلی را پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌های استاندارد اندروید اجرا می‌شود. برخی از اپلیکیشن‌ها،‌ مانند لانچرها، نمی‌توانند از این ویژگی‌ استفاده کنند، اما اکثر اپلیکیشن‌ها را می‌توان روی کروم‌بوک‌ها اجرا کرد. تا اینجا همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود و کسی ناراحت نیست.

اپلیکیشن‌های اندرویدی و سرویس‌های مرتبط با اندروید به‌طور کامل از سیستم عامل کروم مجزا هستند. این جدایی به گونه‌ای است که هیچ فایل سیستم مشترکی بین آنها وجود ندارد. تیم اندروید و کروم با هم همکاری کرده‌اند و یک Hardware Abstraction Layer یا لایه سخت‌افزاری مجازی برای اندروید ساخته‌اند که سرویس‌هایی مانند خروجی/ورودی و وا‌ی‌فای را فراهم می‌کند.

این موضوع مهمی است. این به این دلیل نیست که اندروید ناامن است، بلکه به این دلیل است که کروم بسیار امن است و کسی خواهان تغییر این وضعیت نیست. اضافه کردن یک بسته نرم‌افزاری که دسترسی مستقیم به سخت‌افزار دارد، حرکتی پرریسک و مخاطره‌آمیز است، هر چند که بسته نرم‌افزاری امن باشد و به‌خوبی نوشته شده باشد. این کار به احتمال زیاد، شانس ایجاد باگ‌های ناخواسته را دو برابر می‌کند و راه‌های بسیاری برای بدافزارها و دسترسی‌های غیرقانونی ایجاد می‌کند. چه کسی همچنین چیزی را طالب است؟!

در بخش آموزش و تجاری که کروم‌بوک‌ها فروش بالایی دارند، مدیران شبکه قادر خواهند بود که نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی را غیر فعال کنند.

شاید شما هم موافق باشید که کروم برای گوگل بسیار مهم است و حتی برخی معتقدند که کروم، مهمترین و آینده‌دارترین محصول گوگل است و این کمپانی حاضر است مبالغ زیادی را برای توسعه آن خرج کند. کروم یکی از بهترین و سریعترین راه‌ها برای اتصال به دنیای کامپیوتر و اینترنت است و خلل احتمالی در آن هر چند کوچک باشد، ممکن است آینده آن را به خطر بیندازد. اسمارت‌‌فون نیز که همیشه همراه‌مان است و همیشه می‌توانیم به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشیم. بسیاری از اپلیکیشن‌ها، نسخه وب نیز دارند و می‌توان از آنها نیز استفاده کرد. اما چیزی که همه جا وجود ندارد، امنیت است و گوگل نباید شمار اپلیکیشن‌ها را بر امنیت مقدم بشمارد.

1 در مورد “آینده کروم‌بوک‌ها: امنیت همچنان در اولویت است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH