میزان سیگنال وای‌فای از دست‌داده شده به ازای هر متر استفاده از کابل چقدر است؟!

در صورتی که تصمیم گرفته‌اید به‌جای گسترش محدوده وای‌فای، آنتن جداگانه‌ای را به دستگاه روتر اضافه کنید و نمی‌دانید که تا چه اندازه مجاز به استفاده از کابل هستید یا اینکه آیا اصلا طول کابل مهم است یا خیر، با آی‌تی‌رسان همراه باشید. در اینجا با استفاده از پرسش و پاسخی که در سایت SuperUser Q&A انجام‌شده به سوالات شما جواب می‌دهیم. SuperUser زیر مجموعه‌ای از سایت Stack Exchange است، که در حوزه پرسش و پاسخ فعالیت می‌کند.

پرسش

من تصمیم گرفته‌ام تا برای روتر آنتن بخرم تا از این طریق بتوانم محدوده تحت پوشش وای‌فای در منزل را زیاد کنم. آنتنی که می‌خواهم خرید کنم مشابه این محصول است: TP-Link TL-ANT2405C Indoor Desktop Omni-directional Antenna۲

طول کابل ۱۳۰ سانتی‌متر است. در صورتی که به طول کابل اضافه کنم مشکلی پیش‌ نمی‌آید و اینکه آیا روی محدوده پوشش‌دهی تاثیرگذار خواهدبود؟ حداکثر طول کابلی که می‌توانم استفاده کنم چقدر است؟

پاسخ

هیچ محدودیتی در انتخاب شما وجود ندارد، اما با هر میزان افزایش طول کابل قدرت سیگنال کاهش می‌یابد. با اضافه کردن بخش دیگری از کابل گفته‌شده باز هم تاثیر مشابهی را خواهید داشت. برای اینکه بدانید قدرت سیگنال شما بر اساس طول داده‌شده به چه میزان کم می‌شود، بستگی به نوع کابل و فرکانس شما دارد.

کابل نسبتا ارزان و رایجی که برای این منظور استفاده می‌شود مدل LMR100 است. با داشتن فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، ۴.۵ متر طول با استفاده از LMR100 تا حدود ۶ دسی‌بل سیگنال خود را از دست خواهید داد. این مقدار معادل کاهش قدرت آن به میزان ۲۵ درصد از چیزی است که اتفاق می‌افتد (هر ۳ دسی‌بل معادل ۵۰ درصد کاهش یا افزایش قدرت سیگنال است). با به‌کارگیری کابل LMR400، مقدار از دست‌رفته شما در حدود ۱ دسی‌بل خواهدبود، اما این کابل قیمت بیشتری داشته و از انعطاف کمتری برخوردار است (نصب آن مشکل خواهد بود).

مقدار دسی‌بل از دست‌ داده‌ شده با طول کابل رابطه مستقیم دارد. اگر که شما ۹ متر از کابل LMR100 را استفاده کنید، این مقدار ۱۲ دسی‌بل خواهد بود. با داشتن ۲.۲ متر از کابل LMR100، این مقدار تنها ۳ دسی‌بل خواهد بود (که تقریبا نصف طول کابل با معیار فوت است). تمامی این اعداد برای وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز است. برای وای‌فای ۵ گیگاهرتزی این میزان بسیار بدتر خواهد بود.

فکر استفاده از RG59 (مدل قدیمی و نازک‌تر کابل کواکسیال که برای آنتن تلویزیون به‌کار می‌رود و در کنار اتصالات “F” یا  “BNC” مشاهده می‌شود) یا RG58 (که امپدانس صحیحی داشته، ولی با این مقادیر اتلاف فرکانس بیشتری دارد) را از سر خود بیرون کنید. این نوع کابل‌ها برای استفاده بالاتر از ۱ گیگاهرتز مناسب نیستند.

می‌توانید با مشاهده نمودارهای سیگنال از دست‌رفته و محاسبه انواع مختلف کابل‌های کواکسیال مایکروویو در اینترنت معیار خود را تعیین کنید. محاسبه‌گری وجود دارد که طیف گسترده‌ای از کابل‌های مختلف را پوشش می‌دهد. برای تبدیل دسی‌بل (dB) به نسبت قدرت (یا بازگشت) از  ماشین‌حساب دسی‌بل استفاده کنید. به یاد داشته‌ باشید از آنجایی که صحبت ما درمورد سیگنال از دست داده‌ شده است، اطمینان حاصل کنید که عدد دسی‌بل را با مقدار منفی وارد کنید. همچنین دقت کنید که شما نسبت قدرت را بدست می‌آورید نه ولتاژ.

به عنوان نکته آخر، سعی نکنید تا کابل را خودتان سرهم کنید. کابل‌هایی را خریداری کنید که اتصالات صحیحی به آن متصل شده‌ باشد. ممکن است با اشتباهات جزیی که حین اسمبل کردن اتصالات بوجود می‌آید مقدار بیشتری را از دست‌ دهید. علاوه براین به‌ هیچ‌وجه اتصالات را نبُرید.

2 در مورد “میزان سیگنال وای‌فای از دست‌داده شده به ازای هر متر استفاده از کابل چقدر است؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH