ساخت ایستگاه زیر دریایی چین در ٣٠٠٠ متری اعماق آب!

چین قرار است یک ایستگاه فضایی در عمق ١٠ هزار پا معادل ٣٠۴٨ متر زیر دریا بسازد. طرحی که باتوجه به سخنان مسئولان چینی، برای جستجوی مواد معدنی در این عمق دریا است اما به‌نظر می‌آید دارای پتانسیل نظامی هم باشد.

برپایه‌ گزارش خبرگزاری بلومبرگ، چین ظاهرا به ساخت جزیره و فرود هواپیمای غیر نظامی در جزایر اس پراتلی (Spratly:جزیره‌ای که در دریای جنوبی چین قرار دارد) و ساخت رادار که پیش از این انجام داده، بسنده نکرده است و اکنون در فکر برنامه‌ریزی ساخت یک پایگاه مرزی در کنار دریای چین جنوبی است که ١٠ هزار پا زیردریا قرار دارد.
اطلاعاتی که وزارت علوم چین منتشر کرده است، شامل لیست پروژه‌هایی است که دارای اولویت علمی ٢ از ١٠٠ در طول ۵ سال آینده است. چین از علمی بودن هدف این طرح سخن گفته و این که به طور خاص برای کاوش مواد معدنی در اعماق دریا انجام می‌‌شود. اما باور این موضوع که برای اهداف نظامی استفاده نشود، سخت است.
بنا به گزارش بلومبرگ، چنین پروژه‌ای که که قرار است در چنین عمقی از دریا انجام شود، می‌توان آن را یک پروژه بلند پروازانه دانست.
بریان کلرک (Bryan Clark)، عضو ارشد مرکز مستقر استراتژیک و ارزیابی بودجه در واشنگتن، گفت: امکان ایجاد ایستگاهی برای اقامت کارکنان این طرح در این عمق وجود خواهد داشت.
گفتنی است چالش قرار گرفتن در چنین عمقی برای ما‌ه‌ها پیش از این هم با زیردریایی‌هایی که دارای سرنشین بودند به مدت۵٠ سال انجام شده است.
بنا به گزارش بلومبرگ، این طرح، امکان ایجاد زیست‌گاهی که بتواند ده‌ها تَن از خدمه را برای ١٠ سال پشتیبانی کند، داراست.
اما بلومبرگ یادآور شده است، همچنان سوال‌های بدون جواب وجود دارد، مانند این که چه زمانی کار ساخت این آزمایشگاه به پایان می‌رسد؟ مکان دقیق آن کجا خواهد بود؟ این پروژه چه میزان هزینه‌ای خواهد داشت؟
و با وجود چنین طرحی به نظر می‌آید که به این زودی‌ها چین نمی‌خواهد دست از سر دریای چین جنوبی بردارد.

1 در مورد “ساخت ایستگاه زیر دریایی چین در ٣٠٠٠ متری اعماق آب!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH