بررسی سونی اکسپریا ایکس: خروج از کما

به‌خاطر دارم پس از خرید سهام اریکسون توسط سونی و تولید گوشی با نام انحصاری این کمپانی، اکسپریا S را در دست داشتم، یک اسمارت فون سفید رنگ با نوار شیشه‌ای در پایین آن که سه کلید مخصوص اندروید هم در بالایش تعبیه شده بود و جزء نخستین گوشی‌هایی بود که از نمایشگر اچ‌دی بهره می‌گرفت. گوشی را خیلی دوست داشتم و بیشتر از همه به طراحی منحصر به‌ُفردش می‌بالیدم، به‌طوری‌که از نگاه کردن به آن سیر نمی‌شدم و هنوز هم که به چهره فرتوت و فرسوده‌اش پس از بیش‌تر از ۴ سال نگاهی می‌اندازم، باز هم لبخند بر روی لبانم نقش می‌بندد، لبخندی که مدت‌هاست و با تکراری شدن چهره بسیاری از اسمارت‌فون‌های امروزی، نقش باخته است.

سونی به همراه اکسپریا S از دو مدل اکسپریا P و U هم رونمایی کرد که همگی نواری شیشه‌ای در پایین داشتند و یکی با بدنه فلزی و دیگری با بدنه و نوار شیشه‌ای رنگارنگ عرضه شدند تا بتوانند طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهند. پس از آن مدل‌هایی چون اکسپریا سولا، نئو، آکرو اس، میرو و… با طرح‌های مختلف و البته کمی شبیه‌تر به یکدیگر و بدون نوار شیشه‌ای عرضه شدند تا نوبت به اکسپریا Z‌ معروف رسید، محصولی که به عنوان نماد پرچم‌داران سونی و با ساختاری شیشه‌ای و ضد آب معرفی شد و این گوشی آغازی بود بر یک دوره که می‌توان آن را عصر تکرار نامید! طرحی که زیبا بود و در میان اسمارت فون‌های آن روزگار اغوا کننده به‌نظر می‌رسید اما اصرار بر تولید سایر محصولات با همان استایل، سونی را کم کم وارد یک کما کرد که هنوز هم امید به خروج از آن دارم. حال باید پرسید که سری جدید ایکس این کمپانی که به نوعی جانشین رده Z هم محسوب می‌شود، پایانی بر این کما خواهد بود؟

به این بهانه قصد داریم تا یکی از جدیدترین محصولات چشم بادامی‌ها را برایتان بررسی کنیم، اکسپریا ایکس که بدون هیچ عدد و پسوند اضافه‌ای، قصد دارد تا تبدیل به یک سمبل جدید برای محصولات سونی شود.

طراحی: همچنان چهار گوش!

یکی از دوستانم که خودش هم مدت‌ها از مشتریان سونی بود، وقتی اکسپریا ایکس را دید، گفت اینکه باز مثل یکی از ماشین‌های قدیمی وطنی هست! منظور وی به حالت چهار گوش و مستطیلی بازمی‌گشت که به نوعی یاد و خاطره ماشین‌های کلاسیک (که این بار بایستی به گوشی تعمیم داد) در خاطره وی زنده می‌کرد.

البته اگر من بخواهم برای اکسپریا ایکس تعبیری به‌کار ببرم، حداقل از واژه فیس لیفت شده استفاده می‌کنم، چرا که علی‌رغم شباهت‌های زیاد با سری Z اما دچار تحولاتی شده که همگی باعث به بلوغ رساندن این مدل از طراحی شده است، اگرچه هنوز نشانه‌های کما دیده می‌شود.

Xperia X14

هنگامی‌که گوشی را در دست گرفتم، همان اُمنی بالانس مشهور سونی که این‌بار لبه‌های اطرافش کمی هم گردتر بود، باعث خوش دستی آن می‌شد. در نگاه از روبه‌رو، حاشیه‌های زیاد بالا و پایین کمی در ذوق می‌زد اما فریم فلزی و یک‌پارچه اطراف که اتفاقا استحکام خیلی خوبی هم دارد، کمی از درد این تکرار می‌کاهد.

سونی ظاهرا علاقه زیادی به تعبیه همه کلیدهایش در یک جا داشته و به همین خاطر آن‌ها را در سمت راست قرار داده است. کلید یک‌پارچه صدا که در نیمه پایینی تعبیه شده است، یکی از آن جایگاه‌هایی است که یک علامت سوال در ذهن من ایجاد کرده و خیلی دوست داشتم تا طراح این بخش را ملاقات می‌کردم و از وی درباره انگیزه‌اش می‌پرسیدم! در واقع جایگاه این کلید به شکلی است که وقتی گوشی را عمودی در دست دارید، برای دسترسی به آن‌ها مجبور هستید که کمی اکسپریا ایکس را به بالا هول دهید و این امر علاوه بر آنکه دلپذیر نیست، بر احتمال سقوط گوشی از دستان شما هم می‌افزاید.

اما در بالای این کلید یک‌پارچه، یکی از دوست‌داشتنی‌ها قرار دارد که جایگزین دکمه گرد و معروف پاور گوشی‌های سونی شده است. این کلید نسبتا بزرگ و کشیده، علاوه بر دکمه پاور در نقش سنسور اثر انگشت هم ظاهر شده است و به‌جدیت می‌توانم بگویم که یکی از بهترین سنسورهایی است که تا به امروز دیده‌ام! درصد خطای بسیار پایین در کنار حساسیت عالی و دقیق، باعث شد که خیلی سریع در دام عشقش بیفتم و خلاصه این کلید یک دروازه امن و سریع برای ورود به دستگاه اندرویدی شماست.

Xperia X12

در پایین‌ترین بخش هم تک دکمه شاتر دوربین با یک لوگوی حکاکی شده از تصویر دوربین دیده می‌شود که امروزه خیلی کم‌تر شاهد آن هستیم اما سونی بر اصالت خودش در این بخش تاکید دارد و از این کلید با ارزش استفاده می‌کند، پس جا دارد یک احسنت به سازنده بگویم که یکی از فاکتورهای مثبت خودش را همچنان حفظ کرده است.

Xperia X17

اگر به سمت چپ نگاهی بیندازیم، اسلات ورودی سیم‌کارت را می‌بینیم که برخلاف اکثر پرچم‌داران امروزی، نیاز به هیچ‌گونه سوزنی برای خارج کردنش ندارد. به‌ٰراحتی با ناخن شما خارج شده و میزبان یک سیم‌کارت به همراه کارت حافظه جانبی و یا دو سیم‌کارت (به‌جای مموری کارت) است. با خارج کردن این بخش، گوشی به صورت اتوماتیک ریستارت می‌شود، حال چه قصد جای‌گذاری سیم‌کارت (یا مموری کارت) را داشته باشید یا خیر، در هر صورت گوشی روشن و خاموش می‌شود، چیزی که در اکثر پرچم‌داران امروزی دیگر دیده نمی‌شود و این عمل سونی هم دومین علامت سوالی است که بایستی از سازنده گوشی بپرسم (آقای نیشی مورا!).

Xperia X16

محل اتصال پورت شارژ که همچنان میکرو یواس‌بی ۲ است در کنار یک میکروفن در پایین قرار داشته و جک استاندارد ۳.۵ میلی‌متری در کنار میکروفن دیگر، در بالا تعبیه شده است.

اگر هم از روبه‌رو به چهره گوشی دقیق شوید، متوجه دو اسپیکر خواهید شد که به طرز ماهرانه و در جایگاهی بسیار مناسب تعبیه شده است تا شما از لذت صدای استریو بر روی اکسپریا ایکس بهره‌مند شوید، امری که به نوعی میراث‌دار آخرین گوشی‌های رده Z سونی است.

وقتی گوشی را به پشت برمی‌گردانید، با یکی از خلوت‌ترین بخش‌ها روبه‌رو می‌شوید که برخلاف بسیاری از سازندگان امروزی که انواع لوگو و نوشته را در این قسمت حک می‌کنند، تنها نام اکسپریا در میانه بدنه تمام فلزی و مات می‌درخشد که لنز دوربین به همراه تک فلاش ال‌ای‌دی هم در گوشه بالایی تعبیه شده است. ظاهر این بخش به شکلی است که ناخودآگاه به یاد مَثَلِ زیبایی در سادگی است، افتادم!

Xperia X11

تجربه شخصی

اگر بخواهم صادقانه بگویم، از دیدن اکسپریا ایکس اصلا هیجان زده نشدم! حتی در دلم گفتم چرا باز این شکلی هست! از طرفی نمی‌توانستم ایراد بزرگی بر این نوع از ساختار بگیرم و از سوی دیگر، همچنان دلم در گروی همان طرح‌های ابتکاری چون استفاده از نوار شیشه‌ای بود. جنس بدنه دستگاه خیلی خوب است و البته استفاده از فلز مات در پشت، باعث می‌شود که اگر سیلی جسم نوک تیزی بر بدنه آن بخورد، زخم آن برای همیشه بر بدن اکسپریا ایکس‌تان نقش ببندد (آه از نهادم بلند شد!). از سوی دیگر، جایگاه کلید یک‌پارچه صدا واقعا آزار دهنده است و هرچقدر که آن را دوست نداشتم، از کلید پاور و سنسور اثر انگشتش راضی بودم. ۴ انگشت خودم را هم بر رویش تنظیم کرده بودم تا با سرعت و دقت زیاد، به منوی گوشی دسترسی داشته باشم.

نمایشگر: این بار می‌درخشم

به‌خاطر دارم زمانی‌که اکسپریا Z را در دست گرفتم، نمایشگرش آن کیفیتی که انتظار داشتم را در خود نداشت و در زمان استفاده از Z1، در نگاه از زاویه‌ها گوشی به‌قدری دچار رنگ پریدگی می‌شد که به دنبال آب قند برایش می‌رفتم!

همیشه برایم سوال بود که چرا سونی با این همه پیشینه درخشان در ساخت نمایشگر، چنین محصولاتی دارد. رفته رفته شرایط بهتر شد و این کمپانی برای آنکه در بحث وضوح تصویر هم عرض اندامی کرده باشد، گوشی Z5 پریمیوم را با نمایشگر ۴K معرفی کرد که عملا تفاوت خاصی برای چشمان انسان در مشاهده، ایجاد نمی‌کرد. اما برای سایر محصولاتش بر روی وضوح تصویر فول اچ‌دی استوار باقی ماند تا به جمع بیهودگان در رزولوشن QHD نپیوندد.

اکسپریا ایکس با اینکه یک پرچم‌دار نیست اما محصولی بالا رده محسوب می‌شود و به همین خاطر از آن انتظار یک نمایشگر با کیفیت را داشتم. ابعاد ۵ اینچی برای محصولات امروزی یک حد متوسط است که اگر آن را با گوشی‌های پرچم‌دار هم مقایسه کنیم، به سمت کوچک بودن پیش می‌رود. سونی از وضوح تصویر فول اچ‌دی به همراه انواع و اقسام فناوری‌ها نظیر براویا، Triluminos و X-Reality بهره گرفته که ماحصل تمام این‌ها، یک نمایشگر درخشان با توانایی بالا در نشان دادن رنگ‌ها به صورت واقعی است. در واقع این گوشی جدید، همانی است که همیشه از سونی انتظار می‌رفت و بایستی در بخش دیسپلی به سونی موبایل احسنت گفت.

سنسور خودکار صفحه نمایش هم خیلی سریع عمل می‌کند و در محیط‌های پر نور تا حد امکان خوانایی را افزایش داده و در مقابل در محیط‌های تاریک، نور نمایشگر را کم می‌کند.

برای آنکه بهتر در جریان کارکرد این نمایشگر قرار بگیرید، آن را در کنار یک پرچم‌دار سابق به نام سامسونگ گلکسی S6 قرار دادیم تا دو تا از بهترین‌ها را با چشمان خودتان مقایسه کنید (گوشی سمت چپ، محصول سونی است).

Xperia X23 Xperia X24 Xperia X25

تجربه شخصی

یکی از بخش‌هایی که از گوشی بسیار راضی بودم، همین نمایشگر است. از طرفی ابعاد ۵ اینچ، یک میزان ایده‌آل برای خوش دستی و سایز مناسب است و از سوی دیگر وضوح تصویر فول اچ‌دی و تعداد پیکسل کافی، سبب می‌شد تا از کیفیت تصاویر لذت ببرم. خوشبختانه نمایش رنگ‌ها و همچنین چهره پر زرق و برق والپیپر در رابط کاربری، در همان ابتدا خرسندم کرد و با آنکه در نگاه از زوایا کمی رنگ‌ها به تیرگی می‌زند، اما پویایی در این بخش به اندازه‌ای است که بر داشتن چنین چهره خندانی در اکسپریا ایکس بر خودم ببالم!

سخت‌افزار: بیشتر یک میان رده!

سونی در این محصول بالا رده خودش از سخت‌افزاری استفاده کرده که بیشتر برای یک گوشی میان رده اما توانمند، برازنده به‌نظر می‌رسد. چیپست اسنپدراگون ۶۵۰ که از دو هسته کورتکس A72 در کنار چهار هسته A53 بهره می‌گیرد، تا حد زیادی به اسنپدراگون ۸۰۸ شبیه است که برخی از کمپانی‌ها چون ال‌جی و بلک‌بری برای فرار از داغی اسنپدراگون ۸۱۰، مجبور شده بودند به آن پناه ببرند. البته هسته‌های A72 در مقایسه با A57 بهتر به‌نظر می‌رسند اما استفاده از فناوری ۲۸ نانومتری در مقابل ۲۰ نانومتری (برای اسنپدراگون ۸۰۸) باز کفه ترازو را تا حد زیادی برابر می‌کند.

در کنار این‌ها، استفاده از واحد گرافیکی آدرنو ۵۱۰ و ۳ گیگابایت رم، اکسپریا ایکس را همچنان در زیر سایه گوشی‌های بالارده قرار خواهد داد.

البته، بگذارید خودمان را گول نزنیم! اگر صادقانه بخواهیم به این گوشی نگاه کنیم، از پس اجرای تمام بازی‌ها و برنامه‌های روز برمی‌آید و در واقع مطالب گفته شده در بالا، تنها بازی بر روی کاغذ است. برای آنکه توانایی گوشی را هم در این بازی بهتر به چالش بکشیم، آن را وارد آزمایشگاه کردیم و چند برنامه معروف را بر روی دستگاه اجرا نمودیم تا ببینم که چه نتایجی را به‌دست می‌آورد.

در مرحله اول به سراغ انتوتو رفتیم و امتیاز به‌دست آمده را با نتایج سایر گوشی‌ها به صورت آنلاین به مقایسه گذاشتیم. کسب رتبه هجدهم، نشان داد که اکسپریا ایکس متعلق به همان رده‌های میانی است!

Xperia X19 Xperia X18

پس از آن از Vellamo استفاده کردیم که در ۳ مرحله مختلف و مجموعه گوناگونی از آزمون‌ها را از گوشی می‌گیرد. در تصاویر زیر، به‌خوبی می‌توان متوجه شد که توانایی این گوشی در حول و حوش همان پرچم‌دارهای یک سال پیش است.

Xperia X20 Xperia X21 Xperia X22

تجربه شخصی

در هنگام استفاده از گوشی، لگ و یا کندی خاصی مشاهده نکردم. میزان داغ شدن در هنگام بازی کردن منطقی بوده و هیچ‌گاه به سطح آزار دهنده نمی‌رسد. البته من یک گیمر حرفه‌ای در بازی‌های سنگین نیستم (وقتش را هم ندارم) اما حدس می‌زنم که اکسپریا ایکس از پس اجرای آن‌ها هم به‌خوبی برمی‌آید و شاید تنها در هنگام اجرای هم‌زمان چند برنامه، کمی نسبت به پرچم‌داران درجه اول، آرام‌تر عمل کند. اما اطمینان داشته باشید که برای یک کاربری روزانه، عملکرد قابل قبولی خواهد داشت.

دوربین: همیشه خوبم!

شاید بیشتر از آنکه دوربین در گوشی‌های اکسپریا معروف باشد، لنزهای ساخت کمپانی سونی در میان ساخته‌های دیگر شرکت‌ها محبوبیت دارد و قاعدتا انتظار می‌رود که سونی از بهترین سازه خودش در محصول اکسپریایی‌اش استفاده کند.

یک سنسور ۲۳ مگاپیکسلی Exmor RS با لنز F/2.0 که با نام G شناخته می‌شود و اندازه این سنسور ۱/۲.۳ اینچی است، در نوع خودش بزرگ و قابل توجه محسوب می‌شود. یکی از امکانات خیلی خوب در این دوربین، سیستم اتوفوکوس پیش‌بینی کننده است، به این معنی که شما می‌توانید بر روی سوژه‌ای که قصد عکاسی از آن را دارید، در نمایشگر ضربه‌ای بزنید و حال دوربین، آن را دنبال می‌کند. یعنی اگر سوژه شما دائما در حال حرکت باشد، نیاز به فوکوس مجدد برای هر عکس نبوده و دوربین به‌صورت خودکار آن را دنبال می‌کند.

Xperia X13

به‌طور حتم بارها پیش آمده که قصد عکاسی از یک اتفاق ناگهانی و سریع را داشته‌اید اما به‌دلیل از دست دادن زمان، آن را از دست داده‌اید. اکسپریا ایکس به لطف کلید اختصاصی شاتر و سرعت بسیار بالا در ورود به بخش دوربین، کاری می‌کند تا ظرف کم‌تر از حتی ۱ ثانیه عکس مورد نظرتان را بگیرید! بدین شکل که دوربین را بر روی سوژه نگاه داشته و کلید شاتر را فشار می‌دهید تا در چشم بر هم زدنی، عکس گرفته شود. البته برای اینکه تصویر در این حالت و بدون فرمان مجدد گرفته شود، بایستی در تنظیمات دوربین، این مورد را فعال نمایید. این گزینه یک ایراد هم دارد و آن به عدم فوکوس صحیح و یا تنظیم میزان روشنایی در برخی موارد بازمی‌گردد. در واقع دوربین به‌قدری سریع عمل می‌کند که دیگر فرصت این‌کارها را ندارد! اما در حالت کلی، این سرعت عمل و توانایی دوربین، برایتان مفید واقع می‌شود.

در بخش اینترفیس دوربین، شما ۴ بخش اصلی دارید که می‌توانید به بالا یا پایین سوایپ کنید. حالت اتوماتیک عکاسی یا Superior Auto که خوشبختانه برخلاف سری‌های ابتدای اکسپریا Z که فقط در حالت ۸ مگاپیکسل عکس می‌گرفت، این بار می‌تواند تا وضوح ۲۳ مگاپیکسل نیز توانایی خودش را افزایش دهد. در این قسمت، اکثر تنظیمات بر روی اتوماتیک قرار گرفته‌اند.

بخش Manual یا دستی، امکانات بیشتری چون تنظیم ایزو و یا سفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد اما در مقابل پرچم‌داران برخی از کمپانی‌های دیگر، میزان اختیارات شما در حد بالایی قرار نداشته و محدود به چند گزینه ساده می‌شود.

برای فیلم‌برداری، حداکثر وضوح فول اچ‌دی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه درنظر گرفته شده است و خبری از ۴K نیست. در کلیپ یک دقیقه‌ای که در حالت فول اچ‌دی (۶۰ فریم) با گوشی گرفتم، کیفیت و رنگ تصاویر در حد قابل قبولی قرار داشت و صدا نیز به‌خوبی ضبط شد. البته در ضبط تصویر از سوژه پر نور، محیط کناری بیش از حد تیره می‌شد و دوربین به‌درستی قادر به حفظ تعادل روشنایی نبود. حجم کلیپ نیز در حدود ۲۱۹ مگابایت شد که نشان از جزئیات بالا در آن دارد.

Xperia X30

آخرین قسمت دوربین هم مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف است که شما می‌توانید صحنه آهسته فیلم‌برداری کنید (با سرعت ۱۲۰ فریم) یا پانوراما عکس بگیرید و همچنین از افکت‌های AR بهره ببرید که گزینه‌ای سرگرم کننده محسوب می‌شود. در این بخش علاوه بر ۴ حالتی که به‌صورت پیش فرض بر روی دستگاه نصب شده، شما می‌توانید ۲۸ مود دیگه را هم دانلود و استفاده کنید که برخی از آن‌ها بسیار جالب هستند.

Xperia X3 Xperia X2 Xperia X1

در ادامه چند عکس و در شرایط گوناگون با دوربین اکسپریا ایکس برایتان شکار کردیم که مشاهده می‌کنید.

Xperia X6 Xperia X5 Xperia X4 Xperia X7 Xperia X9

سونی به دوربین سلفی هم اهمیت زیادی داده است و برای همین از یک نمونه ۱۳ مگاپیکسلی که کیفیت قابل قبولی هم دارد، بهره گرفته است. میزان زاویه دید هم در حد بسیار خوبی است، به نحوی که فضای زیادی از اطراف شما مشخص بوده و برای عکس گرفتن دسته جمعی، می‌توان بر روی اکسپریا ایکس به‌خوبی حساب باز کرد.

Xperia X8

تجربه شخصی

دوربین‌های تعبیه شده بر روی اکسپریاهای سونی، همیشه در زمانی که نور کافی دارید، تصاویر خوبی شکار می‌کنند اما با کم شدن نور، هجوم نویزها بیشتر از حالت عادی است و در واقع تاریکی، دشمن عکس‌های گرفته شده با دوربین است. این مورد را نه به شدت گذشته اما باز هم احساس می‌کردم. در واقع تصویر به شکلی است که افزایش روشنایی در آن، به قیمت تحمل کردن نویزهای اضافه محقق می‌شود. از سوی دیگر، وقتی دمای گوشی بالا می‌رود، پیام اخطاری بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌گردد که لطفا بی‌خیال عکاسی و فیلم‌برداری شوید! جالب اینجاست میزان گرما نسبت به گذشته خیلی کم‌تر است اما این پیغام همچنان ظاهر می‌شود و انگاری بیشتر از آنکه به دمای دستگاه وابسته باشد، به مقدار استفاده شما از دوربین حساسیت دارد و اکسپریا دوست ندارد بیش از اندازه وقت خودتان را با دوربین تلف کنید (چه مهربون!). دوربین سلفی هم به خاطر فضای زیادی که شکار می‌کند، دوست داشتنی است و در کل سونی توانسته در اکسپریا ایکس، به واسطه سرعت بالای فوکوس و برخی خلاقیت‌ها همچون افکت‌های AR‌ که خیلی دوست داشتنی هستند، بخشی قابل اعتنا را ایجاد کند.

مالتی مدیا: این صداست که می‌ماند!

به قسمتی رسیدیم که برخی سازندگان بر روی آن مانور زیادی می‌دهند و بعضی بی‌خیالش هستند! اما به شخصه از دستگاهی که دارای اسپیکرهای استریو، آن‌هم در بالا و پایین نمایشگر است، لذت می‌برم و بدیهی است که اکسپریا ایکس هم یکی از محصولات مورد علاقه من در این زمینه باشد، زیرا دو بلندگو با توانایی مطلوب در همین محل‌ها کار گذاشته شده است و با آنکه دریچه‌های آن‌ها به فضای بیرونی کوچک است، ولی صدای خوبی دارد که از شنیدن آن لذت می‌برید.

Xperia X26

کیفیت نمایشگر هم در پخش ویدئو و کلیپ مطلوب است و اگر بتوانید با سایز ۵ اینچی ارتباط برقرار کنید، از دیدنش لذت خواهید برد.

پلیر پخش کننده فیلم هم با آنکه در اوج سادگی طراحی شده، اما از کدک‌های زیادی پشتیبانی می‌کند و جالب‌تر آنکه زیرنویس فارسی هم بر رویش به‌خوبی پخش می‌شود.

در کل بخش مالتی مدیا در سونی، با آنکه به واسطه رابط کاربری ساده سازنده از امکانات آن چنانی بهره نمی‌گیرد، اما به‌خوبی از پس برآورده کردن نیاز اکثر کاربران برآمده و لبخند رضایت را بر لبانش‌شان خواهد نشاند.

تجربه شخصی

از همان زمان به‌دست گرفتن اکسپریا Z سونی، از گالری آن خوشم آمد. نحوه چیدمان عکس‌ها بسیار عالی است و با زوم و پینچ، اندازه عکس‌ها به‌سرعت عوض شده و خیلی منظم در سرجای خودشان قرار می‌گیرند. اسپیکرها هم که در بهترین مکان ممکن قرار دارند و به همین خاطر صدا خیلی خوب منتقل می‌شود. در بخش هدفون، صدا خیلی بلند نیست و کیفیت این هدفون‌ها، چنگی هم به دل نمی‌زند و کاشکی سونی از مدل‌های بهتر و شیک‌تری در جعبه استفاده می‌کرد.

رابط کاربری: ساده اما گویا

بسیاری به سونی گیر می‌دهند که چرا رابط کاربری‌اش انقدر ساده و حتی بی‌روح است! اما یک موردی را بایستی در این بین در نظر بگیریم و آن هم سرعت پیشرفت اندروید در نسخه‌های مختلفش است، به نحوی که اندروید مارشمالو، به‌تنهایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حالا اصلاح ساده سونی بر روی صورتش، سبب شده تا همه چیز گویا بوده و حداقل در زرق و برق آن، مثل خیلی از رابط‌های کاربری امروزی غرق نشوید! البته سونی تلاش زیادی کرده تا به این پوسته خودش روح بیشتری بدمد و از آنجایی که ظاهر اینترفیس تا حد زیادی به تجربه و نظر شخصی کاربر باز می‌گردد، پس نمی‌توان نظر دقیقی بر روی آن اعمال کرد.

Xperia X27

تجربه شخصی

با آنکه بسیاری بر ظاهر این رابط کاربری ایراد می‌گیرند، اما من حتی به صدای کلیک‌های آن هم علاقه‌مندم! برایم جالب است با آنکه از طرفداران نکسوس و اندروید خام نیستم، اما رابط کاربری سونی که یکی از بیشترین شباهت‌ها را به اندروید اصلی دارد، دوست دارم. این خود نشان می‌دهد که سونی توانسته به‌خوبی بر روی برخی از ضعف‌ها و به‌نوعی بی‌روح بودن اندروید در ورژن اصلی پوشش گذاشته و تجربه بهتری را برای کاربرش به ارمغان بیاورد، تجربه‌ای که من همیشه دوستش داشتم!

امکانات: غرق می‌شوم!

شاید یکی از مواردی که در ابتدای کار با اکسپریا ایکس بسیار متعجبم کرد، عدم قابلیت ضد آب بودنش بود، امری که محصولات سونی تا حد زیادی به آن شهره هستند و حال یک گوشی که به‌عنوان یک نماد در جدیدترین ساخته‌های اکسپریا مطرح می‌شود، چنین قابلیت ویژه‌ای را ندارد تا کمی افسوس بخوریم. جالب اینجاست که گوشی از نظر ظاهری، تفاوت ساختاری زیادی با مدلی چون اکسپریا Z5‌ ندارد، باتری آن قابل دسترس نیست و حداقل به‌نظر می‌رسد که بایستی مجهز به چنین ویژگی مثبتی باشد اما نیست تا اگر گوشی‌تان دچار آب خوردگی به هر دلیلی شد، رنگ از رخساره‌تان بپرد که شاید هیچ‌گاه روی ماهش را دیگر نبینید!

Xperia X15

اکسپریا ایکس در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود که ظاهرا قرار است تا مدل‌های ۶۴ گیگابایتی وارد کشورمان شوند تا هیچ نگرانی بابت کمبود حافظه نداشته باشیم.

تجربه شخصی

زمانی که فهمیدم گوشی ضد آب نیست، کلی غصه خوردم چون همیشه دوست داشتم که گوشی خودم را در زیر آب بشورم و حتی وقتی آب تنی می‌کنم، دو سه تا عکس هم زیر آب بیندازم که همه این تجارب را با گوشی‌های قبلی سونی داشتم اما دریغا که این بار خبری از این ماجراجویی‌ها نیست. البته وجود ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی که کمی بیشتر از ۴۰ گیگابایت آن در دسترس است، خودش یک نکته مثبت در روزگاری محسوب می‌شود که بسیاری برای یک گوشی ۱۶ گیگابایتی (و البته ۱۱ گیگابایت در دسترس) آن هم بدون کارت حافظه جانبی، بالای ۲ میلیون تومان پول می‌دهند!

باتری: چند روز؟

سونی موبایل در ارتباط با اکسپریا ایکس ادعا کرده که تا ۲ روز شارژ را می‌توانید بر روی توانش حساب باز کنید، رقمی که با توجه به کاربران پر مصرف امروزی، خیلی سخت بتوان به آن دست پیدا کرد.

Xperia X10

اما در کل اگر بخواهیم قضاوت کنیم، باتری ۲۶۲۰ میلی‌آمپری اکسپریا ایکس، در حد و اندازه‌ای است که شما با رضایت از آن صحبت کند. ضمن آنکه این گوشی نخستین محصولی است که از باتری Qnovo استفاده می‌کند، فناوری خاصی که باعث می‌شود عمر باتری در طولانی مدت بهبود یافته و با گذشت زمان، از توان آن در نگاه‌داری شارژ کاسته نشود. همچنین اکسپریا ایکس از نسخه دوم شارژ سریع بهره می‌گیرد و برای از صفر تا به صد رسیدن در حدود یک ساعت زمان نیاز دارید.

تجربه شخصی

نمی‌دانم منظور سونی از رسیدن به ۲ روز شارژ، چه مدل کاربری بوده چون اگر بخواهم من نظر بدهم، همین که می‌توانست از صبح تا شب را هم دوام بیاورد، کلاهم را بالا می‌انداختم! البته به‌طور کلی کاربر نسبتا پر مصرفی هستم اما این روزها، چه کسی را پیدا می‌کنید که با وجود تلگرام و اینستاگرام و بازی‌های مختلف آنلاین و آفلاین، کم مصرف باشد؟ در واقع شما اگر حالت‌های مختلف استامینا را فعال کنید و با گوشی‌تان نیز مهربانانه رفتار کنید، احتمالا به این ۲ روز می‌رسید، عددی که بی‌تردید برای اکثر کاربران صادق نخواهد بود.

بخرم یا نخرم؟

این گوشی در ۴ رنگ سفید، مشکی، زرد لیمویی و رز گلد عرضه شده است و در حال حاضر نزدیک به ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد، رقمی که حتی اگر بخواهیم آن را با پرچم‌داران قبلی سونی یعنی اکسپریا Z5 و Z5‌ پریمیوم مقایسه کنیم، تند به‌نظر می‌رسد.

در واقع اکسپریا ایکس با توجه به مشخصات سخت‌افزاری که دارد، یک پرچم‌دار نیست اما بهای آن را طلب می‌کند، اگرچه تجربه نشان داده بهای این مدل از محصولات به سرعت رو به افول گذاشته و آن موقع ارزش خریدشان بالاتر می‌رود.

از سوی دیگر، اکسپریا ایکس با آنکه متعلق به یک رده جدید است، اما طراحی آن چنین حسی را به شما منتقل نمی‌کند و از همان ابتدا می‌دانید که با یک اکسپریا طرف هستید! دوربین گوشی چه در پشت و چه در جلو، عالی‌ست؛ کیفیت نمایشگر غوغا می‌کند و سنسور اثر انگشتش دوست داشتنی‌ست، اما همه این‌ها نمی‌تواند سبب شود تا سونی موبایل را از کما خارج کند. سونی هنوز هم نیاز به محصولاتی بهتر و به‌نوعی انقلابی‌تر دارد و اکسپریا ایکس تنها می‌تواند نبض ضعیف آن را به ادامه حرکت باز دارد و خبری از درمان نیست، مگر آنکه خودش برای خروج از کما اراده‌ای پولادین‌تر داشته باشد.

Xperia X28

58 در مورد “بررسی سونی اکسپریا ایکس: خروج از کما”

  1. من که عاشقشم قیمتشم ک دیگ شده یه تومن بنظرم خیلی مناسبه به جز اینکه دوربین موقع داغ کردن میاد بیرون اونم میتونین واسه عکس گرفتن از برنامه های دیگ استفاده کنید .

  2. سلام, بنظرتون بین اکسپریا x . xa و xa1 کدام گزینه بهتریه, در کلا گوشی زیر یک تومن چه گوشی را پیشنهاد میدین, دوربین یکی از الویت‌های منه بعد سرعت عمل و روان بودن و اینکه حداقل یکی دو سال کار کنه. ممنون میشم اگه پاسخ بدید خیلی مهمه برام

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      بین مدل‌هایی که گفتین اکسپریا X گزینه بهتری هست اما کمی قدیمی شده
      می‌تونید به P10‌ لایت هواوی هم فکر کنید

  3. درود
    از این گوشی خوشم اومده اما از باتریش واقعا نا امیدم یه گوشی دارم الجی مگنا 5 اینچ با باتری 2550 امپر با صفحه اچدی و پردازنده ضعیف . من که اصلا بازی نمیکنم و فقط تلگرام و اینترنت استفاده میکنم تا 3 بعد ظهر باتریش تمام میشه
    این چجوری 1 روز دوام میاره؟؟؟
    دو روز که جوک هست

  4. با سلام.
    سریع میرم سر اصل مطلب، و اون اینکه نمیدونم چرا توی همه ی بررسی ها تلفن های همراه به یک شرکت توجه میشه و با سیاه نمایی باقی شرکت هارو بد جلوه! میدن!
    البته اینم بگم فنشون هم اینه که یکی خوبی میگن و صد بدی که بگن ما بی طرفیم!!!
    من خودم از همه ی برند ها گوشی داشتم. به وضوح و قطعیت میتونم ببینم و میگم که مقایسه صفحه نمایش یک سیاه نمایی بزرگه! چرا؟ چون که تنظیمات صفحه نمایش در سونی حالت های مختلفی برای چشم داره که در این عکس های شما در حالت off بوده! و من از این بابت کاملا مطمئن هستم. خاموش و روشن شدن گوشی به هنگام درآوردن قسمت سیمکارت و رم، باعث حفاظت از میکرو اس دی در برابر سوختن و رفرش شدن تنظیمات سیمکارت برای اتصال بهتر به باند مخابراتی خودش هست.
    در ضمن، هیچ کسی آب رو حذف نمیکنه و هر دقیقه آبمیوه بخوره و هر روز یه آبمیوه ی جدید بخوره، چون که آب تکراری شده! طراحی وقتی صحیح و کارآمد باشه، تغییر بیهوده به چه دردی میخوره؟
    در ضمن، این بررسی قدیمی شده و برخی نکاتش که برای خریدار مهمه باید آپدیت بشه، در این صورت حذف بشه خیلی بهتره.
    با تشکر

  5. سلام لطفا lg g5 se رو بررسی کنید و ممنون میشم اگه بگید این بهتره یا اکسپریا x . با تشکر از راهنمایی هاتون

  6. یه سوال دیگه هم داشتم آیا این گوشی هم مانند S7 سامسونگ صفحه نمایش اش خمیده است ؟

    بعضی ها گفتن خمیده است بعضی تکذیب کردن تو عکس هم خیلی مشخص نیست ممنونم اگه پاسخ دهید

  7. سلام آقای گل کار
    ممنون میشم پاسخ دهید

    اندروید نصب شده روی این گوشی چنده ؟
    یکی تو نظرات نوشته بود به اندروید ۶ ارتقا داده میخواستم ببینم مگه ۶ نصب نیست روش ؟ تو دیجی کالا زده اندروید ۶ نصب داره

    بین این دو گوشی شک دارم
    Xperia X & Xperia XA Ultra
    فرقشون یه سنسور اثر انگشت

  8. قدمعلی برارخانی

    سلام داش پیمان عیدت مبارک بنظرت نواپلاس پی۹ یا سونی ایکس بگیرم ممنون از پاسخت

  9. سلام اگه جواب منو بدید ممنون میشم اکسپریا ایکس یا زد۵
    از لحاظ سخت افزاری که هردو خوبن
    لطفا از لحاظ باتری،صفحه نمایش،عمر باتری بگید
    همینطور قیمت

  10. ببخشید میخواستم بگم ب نظر شما z5 بهتره یا x باتوجه ب قیمت هر دو که با هم همسان هستند و اینکه z5 ی ذره قدیمی هست.لطفا پاسخ دهید. با تشکر

  11. عنوان مطلب رو بخونید فقط!! طراحی همچنان ۴ گوش! انگار که سایر برندها از طراحی ۳ گوش یا ۵ گوش استفاده کردن یا گوشی به شکل گوی تولید کردن یا مثل کاغذ منعطف هستن!!
    این گوشی از Z5 هم بیشتر ضد آبه. فیلم تست ۲ دقیقه زیر آب رو ببینید مشتری میشید.
    و رنگ سفیدش بی نظیره!!! از زرد و صورتی خوشم نمیاد ظاهرشو پلاستیکی نشون میده.
    فقط الان نیاز به کسی دارم که بتونه بازار رو پیش بینی کنه که چه زمانی X رو بگیریم میصرفه. قیمت واقعی این بین یک میلیون الی یکو پونصد هست.

  12. همچنان چهار گوش > یعنی خوشم میاد نسبت به سونی آلرژی دارید
    پس باید به سامسونگ هم بگیم همچنان گرد و اسباب بازی؟!
    خب زبان طراحیشه که من شدیدا چهارگوش دوست دارم

  13. بررسی خوبی بود فقط نمیدونم چرا وقتی خودم صفحه گوشی هایی مثل Z2 و Z5 رو با S6 مقایسه کردم خیلی زنده تر و شاداب تر بود اما در اینجا مرده هست خیلی!
    توی بررسی چند تا سایت دیگه هم دیدم خیلی رنگها رو عالی نشون میده و بهتر. از S7 هست S6 بماند دیگه

    نمیدونم چی بگم! آخه عجیبه در مقایسه با S6 که شما عکس گذاشتید انقدر ضعیف باشه اما شما امتیاز ۹.۵ بهش بدید! عجیبه!

    1. دلیل امتیاز بالای محصول سونی، به‌خاطر نشان دادن طبیعی رنگ‌ها، روشنایی بالا و کنتراست مطلوبش در بین مدل‌های LCD هست. اگر هم گوشی سامسونگ قشنگ‌تر به نظر می‌رسه، به‌دلیل پنل AMOLED‌ هست و بعید بدونم کسی از نزدیک این گوشی رو ببینه و مجذوب نمایشگرش نشه

      1. آقای گلکار عزیز ما توی خونمون s6 edge، Z2 و Z5 Premium داریم و به جرات میتونم بگم که Z5 Premium شفافیت فوق‌العاده بالاتری داره و بین S6 edge و Z2 واقعا هیچکدوم برتر نیستن! Z2 رنگ ها رو شاداب تر، زنده تر و طبیعی تر نشون میده از اون طرف عمق مشکی S6 بهتره

        من خودم قبلا مقایسه صفحه نمایش Z2 رو در حالت های مختلف انجام دادم و برای یک سایت فرستادم در اکثر عکس ها Z2 خیلی شاداب تر و با کیفیت تره!
        حالا نمیدونم چطوره که X صف به این کمرنگی و بی حالی داره توی این عکس!

        در ضمن توی این عکسی که گذاشتید گوشی سامسونگ فقط قشنگ بنظر نمیرسه و واقعا خیلی بهتره!

        ممکنه یک دلیل داشته باشه مثلا s6 روی amoled-video باشه و X تمام موتور های پردازشیش خاموش باشه!
        اگر اینجوری باشه که صد درصد باید اختلاف اینجوری باشه اما شما باید super vivid سونی رو هم فعال بکنید تا مقایسه عادلانه باشه
        در ضمن لطفا وقتی مقایسه صفحه نمایش انجام میدید دقیقا بگید روی چه حالتی هستن گوشی ها چون با همیت تنظیم ساذه میشه کیفیت رو خییلی عوض کرد!
        معمولا افراد سامسونگ رو یا روی amoled photo میزارن یا video یا شاید هم adaptive
        خب وقتی سامسونگ رو مثلا روی amoled photo میزارید سونی هم x-reality اش باید روشن باشه یا اگر amoled video میزارید باید super vivid فعال باشه که بعید میدونم شما فعال کرده باشید

        اینطور نیست؟

  14. سلام به اقاى گلکار عزیز و دوستان
    یه سوال درباره ى خرید گوشى داشتم میدونم بى ربطه بى این موضوع ولى لطفا جوابم رو بدین
    من توى خرید سامسونگ نوت۴ و الجى جى ۴ شک دارم
    نوت ۴ کمى قدیمى تره ولى امکانات خوب و بهتر مثل حسگر اثر انگشت و پر طرفدار بودن تو بازار و از طرفى هم جدید تر بودن الجى جى ۴ و زیبایى و دوربین قوى
    نظر شما چیه ؟؟؟
    و یه سوال دیگه ممکنه با اومدن نوت ۷ به بازار قیمت نوت ۴ افت پیدا کنه و ارزون تر شه ؟؟

  15. “با خارج کردن این بخش، گوشی به صورت اتوماتیک ریستارت می‌شود، حال چه قصد جای‌گذاری سیم‌کارت (یا مموری کارت) را داشته باشید یا خیر، در هر صورت گوشی روشن و خاموش می‌شود، چیزی که در اکثر پرچم‌داران امروزی دیگر دیده نمی‌شود و این عمل سونی هم دومین علامت سوالی است که بایستی از سازنده گوشی بپرسم (آقای نیشی مورا!).”
    در رابطه با این موضوع بگم که، به جز گوشی آیفون تو مدل های دیگه اندرویدی یه ic مربوط به قسمت محفظه سیم و رم(حساس به الکتریسیته بدن) هست که تو مدل هایی که بدنه گوشی فلزی هست، عموما با مشکل سیم کارت رو به رو میشن. (یکی از بزرگترین ایراد های Galaxy S6 مشکل نخواندن سیم کارت هست). شما وقتی محفظه رو در حالتی که گوشی روشنه خارج میکنید ممنکه که به ic های esd حساس به الکتریسیته ساکن بدن آسیب وارد شه، پس فک میکنم سونی این کار رو با دلیل انجام داده!

  16. گوشی های سونی کیفیت قابل قبولی دارن ولی ی مشکل بزرگشون از نظر اقتصادی اینه ک افت قیمتشون بعد از ی مدت خیلی زیادی (البته برا کسایی ک گوشی رو همون موقع ک اومد بخرن) ممنون

    1. والا به نظر من نسبت به برندهایی مثل سامسونگ افت قیمت پرچمدارای سونی خیلی کمتره. من وقتی Z3 خریدم یه سال طول کشید که ۵۰ تومن قیمتش بشکنه. فک کنم بعده دو سال هم ۴۰۰ تومن ازش کم نشد

  17. اقای گل کار تو یکی از عکس ها چقدر باحال افتاده 🙂
    اصلا کیفیت صفحه نمایشش به سامسونگ نمیرسه

    1. عزیزم نمایشگر ایکس یکی از بهترین نمایشگرهای دنیا هست که خود آقای گلکار بارها تو بررسی تاکید کردن. در ضمن اون گوشی کنارش اس سیکس هست که صفحه نمایشش تو دوران خودش به z3+ حتی نزدیک هم نبود چه برسه به اینکه از x بهتر باشه

  18. بررسی بسیار خوبی بود لذت بردم. ( گل کوچولوی بانمک هم خیلی دوست داشتنی هست .خدا حفظش کنه.)

    به نظرم سونی در زمان ترکیبش با سونی – اریکسون طراحی های بسیار بهتری داشت . سونی نیاز به یک تغییرات اساسی در طراحی و رابطکاربری رو داره . نمیگم رابط کاربریش مشکل داره یا بد هست . ولی از سونی انتظار خیلی خیلی زیاد تری میره که خاص تر از بقیه باشه.
    با تشکر

  19. سلام اقای گلکار.خسته نباشید و ممنون برای برسیتون.
    پس که ی سراغ هواوی p9میخاین برین ؟؟؟؟
    مقایسه دوربین پرچمداراهو انجام میدین؟ ملومه که چندوقت دیگه ؟

      1. واقعا چه خوب.پس باید منتظر بمونیم.
        اقای گل کار اگه قصد خرید p9داشته باشم بنظرتون باید صبر کنم مدتیو؟

  20. ممنون از بررسی زیباتون.عالی بود.جناب گلکار یه سوال داشتم.چرا بعد از اپدیت گوشی به اندروید ۶ ، بیشتر برنامه های فارسی فورس کلوز میدن و نمیشه رو اندروید ۶ اجراشون کرد.این مشکل واقعا بین کسایی که مالک پرچمدارها هستن و به اندروید ۶ گوشیشون را آپدیت کردن شایع شده و تو فروشگاهای نرم افزاری و در بخش نظرات همه گلایه مندن از این وضعیت، از جمله خود من

    1. احتمال زیاد این مشکل بایستی توسط سازنده نرم‌افزار برطرف بشه و از اونجایی که جامعیت نداره، پس نمی‌تونیم ایراد رو از سیستم عامل بدونیم. به طور حتم نیاز به برخی از هماهنگ سازی‌های جدید هست که بایستی تولید کننده اپلیکیشن اون رو برطرف کنه

  21. سلام بررسی کاملی بود.خسته نباشید . با اینکه ضد اب نیست انقدر مقاوم هست که با افتادن در اب به فنا نره فیلمش تو یه سایت بود خوبه به نظرم. قیمتش همونجور که گفتین زیاده.طراحیش به نظر من دوست داشتنیه حالا حتما باید نمایشگر خمیده باشه یا مثلا پشتش برامده باشه.خوبه به نظرم خیلی شیکه ولی الان خرید z5 خیلی معقولانه تره

  22. نکته ای که یادم رفت :

    با انتشار یک ودیو کوتاه از مقایسه صفحه نمایش در سایت اپارات میتونید به تعداد بازدید کنندگان ای تی رسان اضافه کنید .

  23. واقعا ایوووووووووول به سایت ای تی رسان

    کمتر سایتی صفحه نمایش ها ر وبه صورت ساید بای ساید بررسی میکنه.

    بسیار عالی بود.

  24. بررسی تون عالی بود و کامل!
    واقعا گوشیه زیباییه،مخصوصا رنگ لیموییش..!
    منکه بشخصه خیلی این طراحی رو دوست دارم و اصلا هم برام تکراری نمیشه.
    یکی از نکات خوبش بنظرم اون کلید شاتره…
    خیلی جاش تو بقیه پرچمدارها خالیه
    اما rocker صدا جاش واقعا بده.
    مسلما گوشی بعدیم از سونی خواهد بود?
    البته امیدوارم بخش سونی موبایل ورشکست نشه ?

  25. سلام آقای گل کار به نظر شما اگه ایکس و زد۵ دارای قیمت برابری داشته باشند کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

    1. Z5 هنوز پرچم‌دار محسوب می‌شه، سخت‌افزار بهتر، ضد آب بودن، نمایشگر بزرگ‌تر، دو سیم‌کارت + پورت جدای حافظه و… به شخصه در این حالت Z5 رو ترجیح می‌دهم،‌ اگرچه اعتقاد دارم سیاست قیمت گذاری ایکس تغییر می‌کنه به‌زودی

      1. ببخشید آقای گلکار ینی به نظر شما قیمتش کمتر میشه یا مدل های دیگه ی این خانواده قیمتشون پایینتر میاد؟

  26. با سلام خدمت نویسنده فوق العاده جناب اقای گلکارعزیزوتشکرازاین بررسی
    پوزش به دلیل سوال نامرتبط بامطلب
    مدتی است به دنبال خریدلپ تاپ هستم.ازطراحی لپتاپ موجوددریکی ازتصاویراین مطلب خوشم اومده.اگرمدل رابفرماییدممنون میشوم.
    سپاس

  27. اقا گلکار خسته نباشید.بررسی خوبی بود.من یک سوال داشتم که لطف می کنید پاسخ دهید.
    وقتی با گوشیم (هواوی جی ۸) ۳۰ دقیقه بازی سنگین انجام می دهم دمای گوشی حد اقل ۳۹ و احد اکثر ۴۸ می شود. وقتی تا ۴۰ الی ۴۵ دقیقه بازی می کنمه ببه ندرت به ۵۰ درجه هم می رسد.این عدی است یا نیست؟ حد اقل در برابر گوشی های دیگر چطور؟با تشکر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH