بررسی تبلت ۸ اینچی لنوو یوگا تب ۳: گجتی که سرش به تنش می‌ارزد!

بعد از معرفی نخستین نسل از آی‌پد‌های اپل توسط استیو جابز خدابیامرز بود که دنیا، تبلت‌ها را به رسمیت شناخت. در آن زمان اختلاف سایز میان تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها زیاد بود و همین امر موجب می‌شد تا تبلت‌ها کارایی متفاوتی داشته باشند. حالا و بعد از افزایش سایز اسمارت فون‌ها و معرفی محصولاتی تحت عنوان فبلت، دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که بابت یک اینچ بیشتر به سمت تبلت‌ها برود. از طرفی از لحاظ کارایی نیز این محصولات رسما یک اسمارت‌فون با نمایشگر بزرگ‌‌تر هستند و نه می‌توان از آن‌ها به عنوان تلفن همراه استفاده کرد و نه می‌توانند جای لپ‌تاپ‌ها را بگیرند. در نتیجه ظاهرا تبلت‌ها به پایان کار خود نزدیک شده‌اند و اکثر کمپانی‌ها به سمت تولید محصولات هیبریدی رفته‌اند. در این بین لنوو همچنان تمرکز ویژه‌ای بر روی این بازار دارد و با تولید محصولات متفاوت سعی دارد تا تعریف جدیدی از تبلت‌ها داشته باشد. چندی پیش یکی از همین محصولات با نام یوگا تب ۳ وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شد و به ما فرصتی دست داد تا با این محصول گپ و گفتی داشته باشیم. اگر می‌خواهید بدانید که این مدل چه حرف‌هایی برای گفتن دارد، با ما همراه باشید.

تبلتی که می‌ایستد!

بدون هیچ شکی یکی از نقاط قوت این محصول در طراحی آن است. لنوو با قرار دادن یک پایه نگه‌دارنده در بخش پشتی یوگا تب ۳ کاری کرده تا این تبلت بدون هیچ ابزار جانبی دیگری خیلی قرص و محکم سر جایش بایستد. این پایه به بدنه دستگاه متصل است و در جایش آرمیده اما توسط یک ضامن عریض از بدنه جدا می‌شود و در ۴ حالت Hold ،Stand ،Tilt و Hang ایفای نقش می‌کند. هر کدام از این حالت‌ها کارایی خاص خود را دارد، در حالت Hang می‌توانید تبلت را به دیوار آویزان کنید، حالت Stand که بیشترین کاربرد را دارد، برای زمانی است که بخواهید تبلت را همچون یک قاب عکس بر روی میز قرار دهید و مشغول کار با آن شوید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (1)

اگر بخواهید تبلت با زاویه باز نسبت به سطح قرار گیرد و با آن تایپ کنید، می‌بایست آن‌را در حالت Tilt قرار دهید و در نهایت حالت Hold نیز همان حالت اصلی است و رسما پایه دستگاه در جایش قرار می‌گیرد و کاربردی ندارد. پایه نگهدارنده از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و به نظر نمی‌رسد که در دراز مدت مشکل ساز شود. هنگامی که تبلت به صورت ایستاده قرار گرفته، در واقع با زمین زاویه‌ای بیش از ۹۰ درجه ایجاد می‌کند و همین امر موجب شده تا هنگام کار با آن در این حالت مشکلی نداشته باشید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (5)

این پایه نگهدارنده با تمام مزایایش، موجب افزایش وزن (بیش از ۴۶۰ گرم) دستگاه شده، به طوری که اگر قصد داشته باشید تبلت را در دست بگیرید، خیلی زود عرق بر پیشانی‌تان به راه می‌افتد! علاوه بر این، کاری کرده تا دستگاه آن‌طور که باید و شاید قابل حمل نباشد! در واقع یوگا تب ۳ خیلی راحت در دست جای نمی‌گیرد و یا اینکه نمی‌توانید آن‌را در جیب‌تان بگذارید و به این سو و آن سو بروید (خیلی اهل سفر نیست!).

وقتی برای نخستین بار به یوگا تب ۳ نگاه می‌کنید، چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند طراحی استوانه‌ای تبلت (چیزی شبیه به لولای در!) در بخش زیرین است. در واقع این مدل از لحاظ طراحی سبک خاص خودش را دارد و آن‌طور که فکرش را می‌کنید، به سایر تبلت‌های موجود در بازار شبیه نیست. در سمت چپ این بخش استوانه‌ای، کلید پاور به صورت دایره‌ای جا خوش کرده است. اطراف این کلید با یک LED زیبا پوشیده شده که در هنگام دریافت نوتیفیکیشن روشن می‌شود و جلوه خاصی به دستگاه شما می‌دهد؛ گرچه این LED جای خوبی قرار نگرفته و شما اگر به صورت مستقیم به نمایشگر دستگاه نگاه کنید، آن را نخواهید دید. کمی بالاتر و این بار در کناره‌های تبلت شاهد پورت Micro USB و کلیدهای یکپارچه صدا هستیم. اگر به سمت دیگر بخش استوانه‌ای تبلت سر بزنید، با جک ۳.۵ میلی متری هدفون روبه‌رو خواهید شد.

در نگاه از رو‌به‌رو و سمت چپ بخش استوانه‌ای، دوربینی دیده می‌شود که در جایش ثابت نیست و می‌توانید آن‌را بچرخانید و به‌عنوان دوربین سلفی نیز استفاده کنید. در دو سمت قسمت استوانه‌ای دستگاه نیز دو اسپیکر قرار گرفته که در ادامه متن بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر تبلت در حد قابل قبولی است و نه آن‌قدر زیاد است که ظاهرش را زشت کند و نه آن‌قدر کم که نتوانید تبلت را در دست بگیرید. زیر نمایشگر نیز لوگوی لنوو نقش بسته تا بدانید که این محصول یک چینی با اصالت است. در بخش پشتی تبلت، نام یوگا همچون نگینی بر پیکره تبلت می‌درخشد. یوگا تب ۳ یک محصول پلاستیکی است که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار بوده و هنگام کار با آن حس خوبی به شما منتقل خواهد شد و اصلا مشابه سایر محصولات میان‌رده بازار نیست. با همه این‌ها بدنه دستگاه علاقه عجیبی به جذب چربی انگشت دارد و خیلی زود کثیف می‌شود؛ بنابراین می‌بایست همچون شاگرد شوفرها همیشه لنگ به دست بمانید و تمیزش کنید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (29)

در زیر پایه نگه‌دارنده، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه تبلت به چشم می‌خورد که توسط یک درپوش نه‌چندان با کیفیت پوشیده‌ شده است.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (11)

نمایشگری که ۸ اینچی است

لنوو یوگا تب ۳ مجهز به یک نمایشگر ۸ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است و این یعنی در هر اینچ آن شاهد ۱۸۹ پیکسل هستید که میزان بالایی نیست. البته هنگام کار با این محصول و حتی در زمان وب‌گردی نیز این کمبود پیکسل را احساس نخواهید کرد. به لطف فناوری IPS این تبلت در نگاه از زوایا دچار رنگ پریدگی نمی‌شود. رنگ‌ها خیلی خوب و گرم به نمایش در می‌آیند اما در حدی نیست که شما را به وجد آورد. میزان نور نمایشگر نیز در حد قابل قبولی است و در محیط‌های بسته مشکلی با آن نخواهید داشت اما با توجه به حداکثر میزان روشنایی آن (۳۱۷nit) امید زیادی به کار کردن در زیر نور آفتاب مستقیم نداشته باشید. یکی از نقاط قوت نمایشگر یوگا تب ۳ لنوو، مجهز شدن آن به فناوری Any Pen است. با استفاده از این فناوری نمایشگر لمسی دستگاه به تماس اشیای نوک تیز پاسخ می‌دهد، در نتیجه می‌توانید به‌جای انگشت‌تان از یک مداد استفاده کنید و مشغول وب‌گردی با آن شوید. با توجه به سایز نمایشگر، محصولی را برای مقایسه پیدا نکردیم، بنابراین میزان نور دستگاه را تا انتها بالا بردیم و مشغول عکاسی از آن‌ شدیم تا یکه و تنها کیفیتش را به نمایش بگذارد.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (14)

سخت‌افزاری که ناامید کننده است

ظاهرا لنوو تمام وقتش را صرف طراحی دستگاه کرده و از سخت‌افزار آن غافل شده است. البته با توجه به میان‌رده بودن و قیمت تمام شده این مدل، نباید انتظار یک سخت افزار قدرتمند را داشته باشیم اما خب در عین میان‌رده بودن باز هم سخت‌افزار یکی از نقاط ضعف اصلی این مدل است. اسنپدراگون ۲۱۰ به‌عنوان مغز متفکر این محصول در نظر گرفته شده که شامل ۴ هسته Cortex-A7 با فرکانس ۱.۱ گیگاهرتز می‌شود. آدرنو ۳۰۴ هم عهده‌دار کارهای گرافیکی است. میزان رم دستگاه نیز ۱ گیگابایت در نظر گرفته شده تا رسما بدانیم که نباید امیدی به سخت‌افزار آن داشته باشیم. با همه این‌ها تصمیم گرفتیم تا لنوو یوگا تب ۳ را وارد آزمایشگاه خودمان بکنیم و عیارش را بسنجیم.

در گام نخست از AnTuTu بهره گرفتیم و پس از کش و قوس‌های فراوان امتیاز ۲۳۵۱۷ به این مدل اعطا شد.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (13)

در مرحله بعدی از GeekBench بهره گرفتیم. یوگا تب ۳ در حالت تک هسته‌ای امتیاز ۳۱۲ و در حالت چند هسته‌ای امتیاز ۲۱۳۴ را از آن خود کرد تا باز هم نشان دهد که نباید انتظار یک محصول قدرتمند را داشته باشیم.

در نهایت تصمیم گرفتیم تا از Bonsai استفاده کنیم تا واحد گرافیکی به تنهایی سنجیده شود.

با توجه به سخت‌افزار و امتیازات بدست آمده توسط این مدل، پر واضح است که یوگا تب ۳ برای گیمرها ساخته نشده است. هنگام کار با این مدل شاهد لگ و یا هنگ‌های بی‌مورد نبودیم اما اگر تعداد برنامه‌های باز شده دو رقمی شود، آه از نهادتان بلند خواهد شد و برای باز کردن برنامه‌ها می‌بایست صبورتر باشید. بازی‌های سنگین که جایی در این تبلت‌ ندارند اما برای بازی‌های محبوبی همچون کلش آو کلنز، به‌جز کمی داغ شدن دستگاه مشکل دیگری نخواهید داشت.

دوربینی که می‌چرخد

یکی از وجه تمایزات این تبلت با سایر رقبایش در دوربین آن است. دوربین یوگا تب ۳ در بخش استوانه‌ای بدنه جای گرفته و شما می‌توانید آن‌را بچرخانید و زاویه‌اش را تغییر دهید. این دوربین در ۲۱ حالت می‌تواند قرار بگیرد و عکس بیندازد. ایده ثابت نبودن دوربین که پیش‌تر در محصولاتی همچون شات ایکس هواوی و یا ۳۲۵۰ نوکیای خدابیامرز شاهدش بودیم، موجب شده تا دیگر نیازی به استفاده از دو دوربین نباشد. چرا که شما می‌توانید دوربین اصلی دستگاه را خیلی راحت بچرخانید و از آن به عنوان دوربین سلفی استفاده کنید.

این دوربین یک نمونه ۸ مگاپیکسلی است که فاقد فلاش است، بنابراین از تاریکی می‌ترسد. با همه این‌ها تصاویر ثبت شده با دوربین یوگا تب ۳ راضی کننده است و در حد و اندازه‌ای هست که بتواند کارتان را راه بیندازد و می‌توانید بر رویش حساب کنید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (10)

لنوو برخی قابلیت‌های خاص را نیز برای این دوربین در نظر گرفته تا آن‌را نسبت به رقبا خاص‌تر جلوه دهد؛ به عنوان مثال می‌توانید با بالا آوردن و سپس مچ کردن دست‌تان، عکس بیندازید بدون آن‌که نمایشگر دستگاه را لمس کنید (قابلیتی که پیش‌تر در محصولات ال‌جی دیده بودیم). در ادامه شاهد تصاویر گرفته شده با دوربین این مدل هستید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (15)

Lenovo Yoga Tab 3 Review (16)

Lenovo Yoga Tab 3 Review (18)

Lenovo Yoga Tab 3 Review (17)

از لحاظ فیلم‌برداری لنوو یوگا تب ۳ می‌تواند به‌صورت HD فیلم‌برداری کند اما کیفیت ویدیوهای ضبط شده با آن تعریفی ندارد و رسما با یک تصویر پر از نویز طرف هستید.

صدایی که در خاطره‌ها می‌ماند

مطابق معمول برای بخش چندرسانه‌ای سه فاکتور را در نظر گرفته‌ایم. یکی نمایشگر دستگاه‌ است که با توجه به قیمت با یک نمونه خوب طرف هستیم. دیگری اسپیکر دستگاه است که لنوو برای تبلت میان‌رده‌اش سنگ تمام گذاشته است. یوگا تب ۳ از دو اسپیکر Dolby Atmos فوق‌العاده قدرتمند سود می‌برد. اگر بپذیریم که بهترین حالت برای استفاده از این محصول در حالت ایستاده آن است، می‌توان گفت که اسپیکرها در بهترین جای ممکن قرار گرفته‌اند. چیزی مانع رسیدن صدا به گوش شما نخواهد شد و دو اسپیکر در زیر نمایشگر به چشم می‌خورند و صدا را روانه گوش‌تان می‌کنند. حتی تنظیمات ویژه‌ای نیز برای صدا در نظر گرفته شده و به‌عنوان مثال می‌توانید توسط اکولایزری خاص صدا را به‌صورت تفکیک شده برای بازی‌ها ویدیوها و موسیقی تنظیم کنید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (24)

با اینکه خروجی صدای هدفون در حد مطلوبی است اما در جعبه این دستگاه به دنبال هدفون نباشید چرا که لنوو کمی خساست به خرج داده و حتی یک نمونه ۲ هزار تومانی (مخصوص فروش در مترو!) را هم همراه با تبلتش عرضه نکرده است.

فاکتور سوم در این قسمت پلیر دستگاه است که رسما با یک نمونه ابتدایی طرف هستیم اما خب با توجه به بهره‌گیری از سیستم عامل اندروید، می‌توانید یکی از پلیرهای محبوب بازار همچون MX Player را بر روی دستگاه نصب کنید و قال قضیه را بکنید.

Lenovo Yoga Tab 3 Review (12)

تبلتی که زنگ می‌خورد

نقش اول قصه امروزمان یک تبلت سیم کارت خور است و می‌توانید با آن تماس بگیرید و یا پیامک بفرستید. حافظه داخلی‌اش ۱۶ گیگابایتی بوده که البته از طریق کارت حافظه می‌توانید تا ۲۵۶ گیگابایت دیگر نیز به آن بیفزایید. این مدل به بلوتوث نسخه ۴ مجهز است و متاسفانه خبری از GPS نیست، در نتیجه نمی‌توانید از قابلیت‌های مکان‌یابی استفاده کنید. به‌طور کلی تمرکز لنوو بر طراحی و صدای این محصول بوده و شاهد قابلیت‌ یا ویژگی خاصی در این مدل نیستیم. حتی از برخی امکانات ابتدایی همچون رادیو نیز محروم هستید. برخلاف اکثر محصولات امروزی، یوگا تب ۳ لنوو تنها در رنگ مشکی عرضه می‌شود و گزینه دیگری برای انتخاب روی میز ندارید!

Lenovo Yoga Tab 3 Review (32)

اندرویدی که ارتقا نمی‌یابد!

لنوو یوگا تب ۳ با اندروید ۵.۱ لالی‌پاپ راهی بازار شده است. رابط کاربری در نظر گرفته، تقریبا همان اندروید خامی است که در نکسوس‌های گوگل می‌بینیم. همچون برخی چینی‌های بازار همه چیز بر روی صفحه اصلی پخش و پلا نیست (الکی مثلا کسی نفهمید منظورمون هواوی بود!) و شما به منوی برنامه‌ها دسترسی دارید. در بخش تنظیمات گزینه‌ای برای زمان‌بندی دستگاه در نظر گرفته شده و توسط آن می‌توانید مشخص کنید که تبلت دلبندتان در یک زمان مشخص خاموش و یا حتی روشن شود. در منوی نوتیفیکیشن گزینه‌ای برای تنظیم صدای Dolby در نظر گرفته شده تا دسترسی سریعی به آن داشته باشید و بتوانید در هر جایی آن‌را فعال و یا غیرفعال کنید. با همه این‌ها ظاهرا لنوو برنامه‌ای برای ارتقای این تبلت به نسخه جدید اندروید ندارد.

لوحی که شارژدهی بالایی دارد

کمپانی چینی لنوو از یک باتری ۶۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای این تبلت بهره گرفته است. وقتی خبری از نمایشگر با وضوح بالا نیست و شما سخت‌افزار قدرتمندی هم در اختیار ندارید، بنابراین اینکه بتوانید با چنین باتری حجیمی ساعت‌ها با دستگاه خود کار کنید، انتظار بی‌جایی نیست. یوگا تب ۳ به‌خوبی نیازهای‌تان را برآورده خواهد کرد و در یک استفاده معمولی، این محصول تا بیش از دو روز را همراه‌تان خواهد بود. حتی اگر مدام به وای‌فای متصل نباشید و میزان نور نمایشگر را تا نیمه بالا ببرید، می‌توانید تا بیش از ۳ روز هم از یوگا تب ۳ استفاده کنید. البته این مدل از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و توسط شارژری که با آن عرضه می‌شود تقریبا بیش از ۳ ساعت برای شارژ کردنش به زمان نیاز دارید که کمی آزاردهنده است. ناگفته نماند که هیچ‌گاه رنگ این باتری را هم نخواهید دید چرا که توسط کاربر قابل تعویض نیست (البته برای یک تبلت، امری قابل پیش‌بینی است).

Lenovo Yoga Tab 3 Review (26)

گجتی که سرش به تنش می‌ارزد

با توجه به اسپیکرهای قدرتمند، نمایشگر خوب، شارژدهی بالا و طراحی منحصربه فرد در می‌یابیم که لنوو بیش از هرچیزی یوگا تب ۳ را برای وب‌گردی و تماشای محتوای چندرسانه‌ای ساخته است و این مدل برای گیمرها و یا کسانی که علاقه‌مند به استفاده از برنامه‌های متعدد بر روی دستگاه هستند، محصول مناسبی نخواهد بود. هم اکنون می‌توانید این تبلت ۸ اینچی را با قیمتی در حدود ۶۰۰ هزار تومان (با گارانتی اصلی سازگار ارقام) از بازار بخرید که با توجه به خاص بودنش، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی به‌نظر برسد.

7 در مورد “بررسی تبلت ۸ اینچی لنوو یوگا تب ۳: گجتی که سرش به تنش می‌ارزد!”

  1. اقای مسکینی خیلی ممنون

    بررسی بسیار خوبی بود.

    تا جایی که یادم میاد این تبلت پروژکتور هم داشت؟!

    بعدمش میشه از این دانگل های تلویزیون وصل کرد و به عنوان تلویزیون ایستاده استفاده کرد .

  2. دیگه دوران تبلت داره تموم میشه!! من خودم یه تبلت نکسوس خریدم چند سال پیش و فقط خاک میخوره!!
    البته طراحی این باحاله و کاشکی سخت افزار بهتری میزد براش.اسنپدراگون ۲۱۰ خیلی دیگه ضعیفه و ۱ گیگ رم پاینه!!

  3. طراحی تبلتهای سری یوگا همیشه خاص بوده . بنظر من با این قیمتی که داره واقعا ارزش خرید داره و بهش میخوره خیلی گرونتر باشه .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH