روش‌هایی ساده برای حفاظت از محیط‌ زیست

در قرن حاضر به دلیل کم‌توجهی انسان‌ها به محیط‌ زیست و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به این میراث مهم و باارزش، کره زمین در حال نابودی است. بی‌توجهی به محیط‌ زیست و اهمیت آن اثرات جبران‌ ناپذیری همچون گرم‌تر شدن زمین، آلودگی هوا، سوراخ شدن لایه ازون، انقراض گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، آب شدن یخ‌های قطبی، آلودگی و کمبود منابع آبی و… را به وجود آورده و نسل‌های آینده را درگیر مشکلات خود خواهد کرد.

شاید در نگاه اول متهمان ردیف اول مشکلات مربوط به محیط‌ زیست، کشورهای پیشرفته و هم‌چنین کشورهای درحال‌ توسعه‌ای باشند که عدم برنامه‌ریزی آن‌ها برای نگه‌داری و حفظ محیط‌ زیست مشکلات بسیاری را به وجود آورده است؛ اما مردم سراسر دنیا نیز در تخریب محیط‌ زیست بی‌تأثیر و تقصیر نبوده‌اند؛ رها کردن زباله‌ها در طبیعت، عدم توجه به بازیافت، استفاده نادرست از منابع آبی، شکار و… تنها بخشی از آسیب‌هایی است که خواسته و ناخواسته تمام ساکنان زمین در هر کشور و با هر نژاد و فرهنگی به محیط‌ زیست وارد کرده‌اند.

با این‌ حال برای حفظ و مراقبت از محیط‌ زیست نیازی نیست اقدامات عجیب‌ و غریب و سختی انجام دهیم، هرکدام از ما در هر شهر و کشوری، با هر جنسیت و زبان و فرهنگی می‌توانیم با انجام اقداماتی ساده و نه‌چندان پرخرج سهمی در نجات محیط‌ زیست داشته باشیم. اقداماتی که بخشی از آن‌ها باوجود فناوری‌های جدید آسان‌تر از گذشته شده است.

۲۱۶

بانکداری الکترونیک را دریابید

اگر ازجمله افرادی هستید که وقت زیادی برای وبگردی در فضای مجازی می‌گذارید این راه‌حل به دست شما انجام می‌شود. بانکداری الکترونیک مدت‌هاست که در کشورمان راه‌اندازی شده و اکثر بانک‌ها این قابلیت را برای مشتریان خود مهیا کرده‌اند تا بدون نیاز به جابه‌جایی در سطح شهر بتوانند کلیه امور بانکی خود را انجام دهند. سیستم بانکداری الکترونیک از اینترنت بانک گرفته تا تلفن‌بانک و همراه بانک همه و همه برای این راه‌اندازی شده‌اند تا برای یک انتقال وجه ساده و یا سایر امور بانکی نیازی به مراجعه به بانک نداشته باشیم و به‌راحتی در محل کار و یا منزل خود تمام این کارها را انجام دهیم. با این کار کاغذهای کم‌تری مصرف‌شده و درنتیجه درختان کم‌تری قطع می‌شود و هم‌چنین باکم شدن رفت‌وآمد از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

electronic

اینترنتی خرید کنید!

خوشبختانه گسترش اینترنت، بسیاری از امور را ساده‌تر کرده است. خرید اینترنتی یکی از همین مواردی است که محاسن بسیاری برای محیط‌ زیست به ارمغان آورده. این روزها با یک کلیک می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و رفت آمد در شهر هر آنچه لازم دارید را تهیه کنید. تصور کنید تمام افراد حداقل برخی از خریدهای خود را از طریق اینترنت تهیه کنند آن‌وقت علاوه بر کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا در وقت و هزینه خود شما نیز صرفه‌جویی می‌شود.

online-shopping

خداحافظ کیسه‌های پلاستیکی!

برای هر خرید، از لباس‌ گرفته تا کتاب و مواد خوراکی، کیسه‌های پلاستیک و نایلون‌ها در ابعاد و طرح‌های مختلف حرف اول را می‌زنند و فروشندگان خرید شمارا در کیسه پلاستیکی به شما تحویل می‌دهند درحالی‌که نمی‌دانند چه ضرر بزرگی به محیط‌ زیست وارد می‌کنند؛ نایلون‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال در طبیعت جا خوش می‌کنند تا نهایتا تجزیه شوند؛ اما اگر نایلون و پلاستیک‌های کم‌تری تولید و مصرف شود زباله‌های کم‌تری تولیدشده و کره زمین آسیب کم‌تری از پلاستیک‌ها که در تجزیه شدنشان نیز خاک را از بین می‌برند، متحمل می‌شود. پیشنهاد ما این است که تا آنجا که می‌توانید از پذیرفتن کیسه‌های پلاستیکی از فروشگاه‌ها پرهیز کنید، برای خرید می‌توانید ساکی پارچه‌ای (که در اینترنت به‌سادگی می‌توانید آن را در طرح‌های مختلف و دوستدار محیط‌ زیست خریداری کنید) همراه خود برده و به فروشندگان باافتخار بگویید که کیسه پلاستیک نمی‌خواهید!

۲۱۶۴۲۰_۵۹۲

زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید

مطمئنا هیچ‌یک از ما طبیعت و مناظری زیبا همراه با زباله‌های ریزودرشت را نمی‌پسندیم و با مشاهده خراب شدن چهره زیبای طبیعت غبطه می‌خوریم که چرا مناظری به این زیبایی در کشورمان چهره‌های زشت پیداکرده‌اند! جواب سؤال چندان سخت نیست، رها شدن زباله‌ها در طبیعت به یک عادت تبدیل‌ شده است که وقت آن رسیده تا آن را از بین ببریم. برخی از افراد پوست‌های میوه‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند بدون اینکه بدانند بین ۲ تا ۵ هفته طول می‌کشد که این زباله‌های رهاشده تجزیه شوند و در طی این چند هفته علاوه بر به هم ریختن چهره طبیعت، آلودگی‌هایی نیز به همراه خواهد داشت. بدتر از آن، برخی از افراد پلاستیک و بطری‌های پلاستیکی خود را در طبیعت رها کرده بدون اینکه بدانند نایلون‌ها ۱۰ تا ۲۰ سال و بطری‌های پلاستیکی ۴۵۰ سال (!) برای تجزیه زمان لازم دارند. علاوه بر آسیب به زیبایی محیط‌زیست و ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، مشکلاتی که برای حیوانات با رها کردن زباله‌هایمان در طبیعت ایجاد می‌کنیم را نیز به این مسئله اضافه کنید.

اما تمام این مشکلات را می‌توان با جمع‌آوری زباله‌هایمان در بازدید از طبیعت و انتقال آن به نزدیک‌ترین سطل زباله در سطح شهر یا مناطق اطراف، حل کرد. کار ساده‌ای که نهایتا یک یا چند کیسه‌زباله و کمی فضا در صندوق‌عقب ماشین شما خرج می‌برد.

۱۱۵۵۰۵_۹۸۶

خودتان دست‌به‌کار شوید

وسایل کهنه و دورریختنی بسیاری در اطراف ما قرار دارند که باکمی دقت و هم‌چنین خلاقیت و یا مراجعه به وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید از آن‌ها مجددا استفاده کنید؛ با این اقدام علاوه بر پرورش خلاقیت خود، زباله کم‌تری تولید کرده و حتی هزینه‌های زندگی‌تان نیز کاهش می‌یابد و نیازی به خرید وسایل جدید ندارید؛ بنابراین همین‌ الان نگاهی به دور و اطراف خود انداخته و از وسایل دوریختی، وسیله‌ای جدید بسازید.

۲-lifehacks

سفیر محیط‌زیست باشید

این روزها کمپین‌های مثبت بسیاری توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شود که به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند. محیط‌ زیست نیز یکی از مقوله‌های مهمی است که می‌توانید برای آگاهی عموم مردم کمپین‌هایی در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کنید و حتی سایر کاربران را برای حفاظت از محیط‌ زیست به چالش دعوت کنید و به سفیر محیط‌ زیست تبدیل شوید.

برای مراقبت و حفاظت از محیط‌ زیست روش‌های بسیاری وجود دارد که تنها به بخشی از آن‌ها اشاره کردیم هرچند روش‌های دیگری نیز وجود دارد اما اجرای این روش‌ها و تبدیل آن‌ها به فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

امیدواریم روزی برسد که تمام ساکنان کره زمین و به‌خصوص هم‌وطنانمان به محیط‌زیست جدی‌تر نگاه کرده و مراقب و محافظ آن باشند. شما چه روش‌هایی را برای مراقبت و حفاظت از محیط‌زیست به این فهرست اضافه می‌کنید؟

7 در مورد “روش‌هایی ساده برای حفاظت از محیط‌ زیست”

  1. ممنون. مهمترین موارد فکر میکنم استفاده نکردن از کیسه پلاستیکی و رها نکردن زباله در طبیعت باشه.

    4
    18

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH