تولید OLED سامسونگ دو برابر شده است

از زمان معرفی گلکسی اس‌ها، پنل‌های OLED محصول مهمی برای سامسونگ بوده‌اند و این پنل‌های روز به روز پیشرفته‌تر شده‌اند. اما صنعت به دلیل پیچیدگی‌های تولید OLED، غالبا از تولید آن‌ها خودداری کرده و به LCD‌ها اکتفا کرده است.

اخیرا اما به دلیل کاهش قیمت تولید آن‌ها، بیشتر مورد توجه صنعت قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی UBI Research، تولید پنل‌های OLED سامسونگ با جهشی فوق‌العاده به ۸۶.۷ میلیون واحد در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ رسیده است. OLED‌های خمیده، همانند نمایشگر گلکسی S7 Edge، چهارده درصد از تولید این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند. مهم‌تر اینکه، کل تولید پنل‌های OLED در دنیا، ۹۱.۳ میلیون واحد بوده است و به این ترتیب سامسونگ،‌ سهم ۹۵ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است.

این گزارش، همچنین عنوان می‌کند که در سال ۲۰۱۶، حدودا ۱۷ مدل اسمارت‌فون از پنل‌های OLED استفاده کرده‌اند که این میزان در سال پیش از آن، ۵ اسمارت‌فون بوده است. یی چونگ‌هونگ تحلیلگر UBI Research، می‌گوید: «سامسونگ با استفاده از پنل‌های OLED، اسمارت‌فون‌های خود را گسترش داده و رقبای چینی نیز در حال رسیدن هستند.»

مهمتر اینکه، این گزارش عنوان می‌کند که به دلیل استفاده آی‌فون از پنل‌های OLED، تولید سامسونگ باز هم بیشتر خواهد شد.

restmb_idxmake.php

ال‌جی اما در تلویزیون‌های OLED سهم عمده‌ای دارد. در حال حاضر، تنها گوشی‌های ال‌جی که از OLED استفاده می‌کنند، G Flex و G Flex 2 هستند و ال‌جی همچنان به استفاده از LCD در سخت‌افزارهای خود ادامه می‌دهد. اما در تلویزیون، تولید ال‌جی ۴ برابر شده است و بیشتر این تولید، مرتبط با قرارداد ال‌جی با شرکت چینی Skyworth است. یکی از تحلیلگران می‌گوید: «بازار جهانی OLED تحت سلطه سامسونگ و ال‌جی قرار دارد. اما تولیدکنندگان چینی نیز تولید OLED را برای استفاده در اسمارت‌فون‌ها گسترش داده‌اند. علاوه بر AUO و BOE، دیگر کمپانی‌های چینی مانند Visonox و Tianma خط تولید OLED خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ آغاز کرده‌اند.»‌

سامسونگ البته برنامه‌های گسترده‌ای برای تولید نمایشگرهای AMOLED دارد و کارخانه A3 سامسونگ که این نمایشگرها را تولید می‌کند، قرار است خروجی خود را از ۱۵ هزار واحد در ماه به ۱۰۵ هزار واحد برساند. سامسونگ برای این‌کار، ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است. کیم دانگ‌ون، تحلیلگر Hyundai Securities می‌گوید: «سازندگان چینی، کره‌ای و ژاپنی تولید LCD خود را کاهش داده و به OLED روی آورده‌اند. استفاده از OLED در میان سازندگان نمایشگرها و اسمارت‌فون‌ها، به دلیل استفاده اپل از این نوع نمایشگرها، افزایش می‌یابد.»

چندان جای تعجب وجود ندارد که سامسونگ سهم عمده‌ای از تولید پنل‌های OLED را به خود اختصاص داده است، به‌خصوص که در بخش تحقیق و توسعه، اولویت را به توسعه آن‌ها داده است. تحقیق دیگری که در دسامبر سال ۲۰۱۵ منتشر شد، گفته بود که سهم سامسونگ ۹۵.۸ درصد است. این بدان معناست که چیزی تغییر نکرده و سامسونگ همچنان رهبر بلامنازع دنیای OLED است. اما نکته مهم‌تر، داده‌های مرتبط با AMOLED‌های منعطف است.

با ارزان‌شدن پنل‌های AMOLED و کناررفتن LCD‌ها، رقابت در این حوزه بسیار شدید می‌شود. احتمال آنکه سامسونگ در آینده نیز سهم عظیم فعلی خود را حفظ کند، کم است، ولی اگر این شرکت به نوآوری و به‌روز بودن در این زمینه ادامه دهد، تا مدت‌های مدید،‌ سهم عمده‌ای را خواهد داشت. به عنوان مثال، سامسونگ باید هر چه زودتر گوشی منعطف خود را به بازار عرضه کند و گرنه شرکتی مثل لنوو که نمونه اولیه چنین گوشی را عرضه کرده است،‌ شاید جلوی سرعت سامسونگ را بگیرد.

1 در مورد “تولید OLED سامسونگ دو برابر شده است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH