هر آنچه که باید درباره شبکه خانگی بدانیم: بخش سوم

آیا می‌دانید وای‌فای و اینترنت دو موضوع متفاوت از هم هستند؟ وای‌فای تنها یک روش بی‌سیم برای دستگاه‌هایی است که در یک شبکه محلی قصد اتصال به یکدیگر را دارند که این کار به وسیله روتر و به اشتراک‌گذاری سیگنال اینترنتی انجام می‌گیرد. اما سوال اینجاست که شبکه محلی چیست؟ روتر چه کاری را برای ما انجام می‌دهد؟

در بخش اول و دوم با مفاهیم شبکه سیمی و بی‌سیم آشنا شدیم و در این مطلب به ادامه موضوعات مربوط به شبکه‌های وایرلس می‌پردازیم.

استانداردهای وای‌فای

استاندارهای وای‌فای سرعت و محدوده شبکه وای‌فای را تعیین می‌کنند. به طور کلی استانداردهایی که بعدها ارایه می‌گردند با مواردی که پیش از آن‌ها معرفی شده‌اند، سازگارند.۱

۸۰۲.۱۱b: این اولین استاندارد بی‌سیم برای کاربرد تجاری بود. این مورد سرعتی بالغ بر ۱۱ مگابیت بر ثانیه را ارایه می‌دهد و تنها در باند فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کند. این استاندارد اولین بار در سال ۱۹۹۹ بوجود آمد و هم اکنون کاملا منسوخ شده‌ است.

۸۰۲.۱۱a: از لحاظ قدمت همتا با ۸۰۲.۱۱b است. ۸۰۲.۱۱a حداکثر سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه را در محدوده بسیار کم و با استفاده از باند ۵ گیگاهرتز ارایه می‌دهد. این استاندارد نیز دیگر به کار گرفته‌ نمی‌شود، اگر چه هنوز هم توسط اکسس‌ پوینت‌های جدید پشتیبانی می‌شود.

۸۰۲.۱۱g: این استاندارد در سال ۲۰۰۳ معرفی شد و اولین شبکه بی‌سیمی بود که وای‌فای نامیده‌ می‌شد. این استاندارد سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند اما عملکرد آن تنها روی باند ۲.۴ گیگاهرتز پاسخ‌گو است، از این رو محدوده وسیع‌تری را نسبت به ۸۰۲.۱۱a تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این استاندارد در بسیاری از گوشی‌های قدیمی مانند آیفون ۳G و آیفون ۳GS مورد استفاده قرار گرفته‌ است ولی امروزه دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

۸۰۲.۱۱n یا Wireless-N: از سال ۲۰۰۹ در دسترس قرار گرفت که مشهورترین استاندارد محسوب می‌گردد و پشرفت‌های بسیاری را مانند افزایش قابل‌ توجه محدوده باند ۵ گیگاهرتز نسبت به ۲.۴ گیگاهرتز ایجاد نمود. این استاندارد در هر دو باند ۵ و ۲.۴ گیگاهرتز عمل می‌کند و نسل جدیدی از روترهای دو بانده را ایجاد کرده که برای هر باند اکسس پوینت جداگانه‌ای را تطبیق می‌داد. دو نوع مختلف از روترهای دو بانده وجود دارد: روترهایی که قابلیت انتخاب دو باند را دارند و روترهایی که به طور همزمان سیگنال وای‌فای را به هر دو باند منتقل می‌کنند.

توجه: برای ایجاد ارتباط وای‌فای، اکسس پوینت (روتر) و سرویس‌گیرنده باید در باند مشابهی کار کنند. به عنوان مثال، یک کلاینت ۲.۴ گیگاهرتزی، مانند آیفون ۴، قادر نیست تا به اکسس پوینت ۵ گیگاهرتزی متصل شود. همچنین یک ارتباط وای‌فای در یک زمان تنها روی یک باند می‌تواند قرار بگیرد. اگر کلاینتی هستید که قادر است (مانند آیفون ۶) با روترهای دو بانده کار کند، هر دوی آن‌ها تنها روی یک باند می‌توانند به هم متصل گردند.

۸۰۲.۱۱ac: گاهی اوقات به عنوان وای‌فای ۵G شناخته می‌شود. این آخرین استاندارد وای‌فای است که تنها روی باند فرکانس ۵ گیگاهرتزی عمل می‌کند و هم اکنون تا سرعت ۲۱۶۷ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌آورد.

از لحاظ فنی، جریان مکانی (یا spatial steam تکنیکی است که برای انتقال سیگنال‌های جداگانه و کدگذاری‌شده به کار می‌رود) مربوط به استاندارد ۸۰۲.۱۱ac تقریبا تا ۴ برابر سریع‌تر از مدل ۸۰۲.۱۱n است، بنابراین از لحاظ عمر باتری (به خاطر انجام فعالیت کمتر برای انتقال داده‌ها) بسیار بهتر از آن عمل می‌کند.

نام‌گذاری‌های وای‌فای

نام‌گذاری‌های مختلف وای‌فای راهی را برای فروشندگان روترهای وای‌فای ایجاد می‌کند تا بتوانند بین هرکدام از آن‌ها تفاوت‌هایی را قایل شوند. از آنجایی که تعداد زیادی استاندارد و ردیف برای وای‌فای موجود است، نام‌گذاری‌ها می‌توانند گیج‌کننده باشند و همیشه به طور دقیق تعیین‌کننده سرعت روتر محسوب نشوند.

۶۰۰Mbps 802.11n: استاندارد ۸۰۲.۱۱n می‌تواند سرعت ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم آورد. با این حال، در سال ۲۰۱۳ شرکت Broadcom تراشه جدیدی از ۸۰۲.۱۱ac را معرفی نمود که با تکنولوژی TurboQAM همراه بود و سرعت ۸۰۲.۱۱n را تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رساند. به همین دلیل روترهای ۸۰۲.۱۱ac امروزه برچسب AC2500 (که به عنوان AC2350 یا AC2400 شناخته می‌شود)، AC1900 ،AC1750، یا AC1200 دارند. این نام‌گذاری‌ها اساسا به این معنی است که یک روتر برچسب‌خورده با AC سرعت ترکیب‌شده‌ای را روی هر دو باند با مقدار مشابهی فراهم می‌کند.

۲AC3200: در آوریل سال ۲۰۱۴، شرکت برودکام تراشه وای‌فای ۵G XStream را معرفی نمود که اجازه می‌داد تا در باند ۵ گیگاهرتزی روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac با جریان سه‌گانه عمل کند، بنابراین با نوع جدیدی از روتر سه بانده مواجه بودیم. این به این معنی است که بر خلاف روتر دو بانده AC1900 که دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی دارد، این مدل از دو باند ۵ گیگاهرتزی و یک ۲.۴ گیگاهرتزی استفاده ‌می‌نماید. به عبارت دیگر، یک روتر سه بانده اساسا روتر AC1900 است که مجهز به اکسس پوینت اضافی ۸۰۳.۱۱ac است.

AC5300: که نام دیگر آن AC5400 است، در سال ۲۰۱۵ طراحی شد. یک روتر AC5300 روتر سه بانده است. هر باند ۵ گیگاهرتزی آن تا ۲۱۶۷ مگابیت بر ثانیه سرعت دارد و این مقدار برای باند ۲.۴ گیگاهرتزی نیز به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

AC3100: که با AC3150 نیز شناخته می‌شود، همانند تراشه AC5300 اشاره‌ شده‌ در بالا است، با این تفاوت که با دو باند را‌ه‌اندازی شده‌ است که یکی ۵ گیگاهرتز و دیگری ۲.۴ گیگاهرتز است.

۸۰۲.۱۱ad یا WiGig: استاندارد  ۸۰۲.۱۱ad به تازگی جز بخشی از اکوسیستم وای‌فای به حساب می‌آید که در CES 2013 معرفی شد.

این استاندارد از باند فرکانس ۶۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند تا بدین وسیله نرخ‌ داده‌ای آن به ۷ گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد (که ۷ برابر سریعتر از اترنت گیگابیت سیمی است)، اما ۸۰۲.۱۱ad محدوده کوچک‌تری را (در حدود ۹ ‌متر) نسبت به انواع دیگر پوشش می‌دهد، که به طور کلی به جریان صریح و مستقیمی برای برقراری اتصال نیاز دارد، به این معنی که برای کارکرد صحیح هیچ مانعی بین دستگاه‌ها نباید باشد. این استاندارد به خودی خود با هر استاندارد قبلی سازگار نیست و نمی‌توان آن را جایگزین نمود. علاوه بر این توسعه این استاندارد به کندی انجام می‌شود، به طوری که به نظر می‌‌رسد امروزه هیچ بازاری برای آن وجود ندارد.

در بخش بعدی و پایانی این مقاله به اصطلاحات دیگری از شبکه بی‌سیم اشاره می‌کنیم و نگاه کوتاهی بر شبکه سیمی برق می‌اندازیم.

3 در مورد “هر آنچه که باید درباره شبکه خانگی بدانیم: بخش سوم”

  1. واقعا ممنونم
    این سری اطلاعات رو تو مودمم دیدم ولی اشنایی باهاشون نداشتم
    مرسی از اطلاعات مفیدتون

  2. واقعا مقاله خوبی بود. دو قسمت قبلی هم خونده بودم. هرچند که همه چی فقط در حد معرفیه ولی واقعا خیلی از این چیزها رو قبلا نمیدونستم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH