decisions

٧ پرسش مهم برای زمانی که می‌خواهید تصمیمی دشوار بگیرید

این روزها در زندگی، کار، خانواده و… با تصمیم‌‌گیری‌های گوناگونی روبه‌رو هستیم که گاه برای برخی از این تصمیم‌گیری‌ها با یک حساب سر انگشتی و در عرض چند دقیقه می‌توانیم تصمیم خود را بگیریم، اما زمانی هم پیش می‌آید که بخواهیم تصمیمی نه چندان آسان بگیریم و در این حالت، چند روز و یا حتی چند هفته درگیر‌ش می‌شویم و دایم از خودمان می‌پرسیم آیا این کار را انجام دهم؟ ذهنمان پر می‌شود از هزار جور مسئله و راه حل برای آن تصمیم!
حال برای این‌که ذهن شما برای گرفتن تصمیم آن هم از نوع سخت بیشتر از این درگیر نشود، ٧ پرسش را که می‌تواند کمی به شما قوت قلب بدهد و یاری‌گر شما در انجام دادن تصمیم‌هایتان شود، برایتان اینجا آورده‌ایم.

زمانی که شما با یک تصمیم دشوار در زندگی روبرو می‌شوید، ممکن است نتوانید بهترین کار را انجام دهید. در این حالت شاید منطق خود را زیر سوال بُرده و درباره عاقلانه بودن آن تصمیم نگران شوید. بنابراین برای حل این موضوع بهتر است این ٧ پرسش که در ادامه می‌آید، در هنگام تصمیم‌گیری‌ به یاد داشته باشید:

١- اگر این کار را انجام ندهم، پشیمان می‌شوم؟

تصمیمی که می‌خواهید بگیرید باید علاوه بر این‌که عاقلانه باشد، در طولانی مدت از انجام آن پشیمان نشوید. اگر جز این باشد، بهتر است آن را انجام ندهید و  این در حالی است که فرصت‌های مهم در گذر هستند و هرکدام دربرگیرنده تصمیم‌گیری‌های بزرگ هستند. در این زمان باید این را در نظر داشته باشید با انجام این کار، چه چیزی به دست می‌آورید یا چه چیزی از دست می‌دهید؟

٢- از چه چیزی می‌ترسم؟

افراد اغلب زمانی که درگیر تصمیم‌گیری هستند، نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند، چرا که از آنچه ممکن است با این انتخاب برای آن‌ها اتفاق بیفتد، می‌ترسند. برخی از مردم از شکست می‌ترسند، برخی هم ترس از موفقیت دارند. در این‌جا باید از خودتان بپرسید آیا واقعا موردی برای ترس وجود دارد یا کلا در هنگام روبرو شدن با تصمیم‌گیری سخت، فرد ترسویی هستید؟

٣- دلتان به شما چه می‌گوید؟

اغلب غریزه‌ به ما راست می‌گوید. زمانی که دلتان با آن تصمیم نباشد، آن را انجام ندهید. همچنین تا آن‌جا که می‌توانید در تصمیم‌گیری از قضاوت دیگران و مشاوره غیر تخصصی دوری کنید و از خود بپرسید به راستی این چیزی است که شما واقعا می‌خواهید و به انجام دادن آن تمایل قلبی دارید؟

۴ – برای انجام آن تصمیم باید چه کار کنم؟

در برخی تصمیم‌گیری‌هایمان افرادی را باید در نظر داشته باشیم، همچون خرید خانه که نظر افراد خانواده هم در تصمیم‌گیری نقش دارد. اما در مقابل آن اگر بخواهید خودتان برای دیدن نقاط گوناگون به سفر بروید، تصمیم‌گیری‌اش با خرید خانه دو مقوله جدا خواهد بود، چون هرکدام دارای هدف ویژه‌ای هستند. پس در هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ، اهداف خود را به روشنی در ذهن ترسیم کنید.

۵ – خودم باید آن را انجام دهم؟

اجازه ندهید که برنامه و یا مشاوره با دیگران سبب تردید در انجام تصمیم‌گیری‌تان شود. هرچند نظر و منافع دیگران در آن اهمیت دارد، اما شما نباید همیشه نیازهای خود را فدا کنید و در هنگام مواجهه با یک تصمیم دشوار در زندگی باید دیدی متعادل داشته باشید.

۶- پس از این تصمیم، خشنود خواهم بود؟

بدون در نظر گرفتن این‌که چه تصمیمی می‌خواهید بگیرید، باید در مورد انجام آن هم احساس خوبی داشته باشید. اگر بدون در نظر گرفتن احساسات، آن کار را انجام دهید، در نهایت به ادامه آن بی‌علاقه خواهید شوید، پس هر زمان که شما مجبور به تصمیم‌گیری دشوار در زندگی هستید، پیش از آن از خودتان بپرسید آیا با انجامش احساس خشنودی به من دست خواهد داد؟

٧ – می‌توانم با شکست مقابله کنم؟

هنگامی که شما با یک تصمیم‌گیری روبرو می‌شوید، در کنار آن موقعیت خاص، ممکن است با اثرات منفی روی جوانبی از زندگی‌تان برخورد کنید، همچون اثر منفی روی امور مالی، روابط اجتماعی، کار و… بنابراین زمانی که می‌خواهید تصمیمی بگیرید، این پرسش را هم در نظر بگیرید که آیا شما توانایی مقابله با عواقب ناشی از تصمیم خود را دارید؟

1 در مورد “٧ پرسش مهم برای زمانی که می‌خواهید تصمیمی دشوار بگیرید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH