آیا تبلت‌ها به پایان راه خود رسیده‌اند؟!

تبلت‌ها زمانی دوست‌داشتنی‌ترین گجت‌های بازار بودند و کاربران بسیاری را شیفته خودکرده بودند. برای بسیاری از افراد جالب و جذاب بود که صفحه‌ای مسطح، هوشمند باشد و به‌وسیله آن بتوان بسیاری از اموری که پیش‌ازاین کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها عهده‌دار آن بودند را انجام دهد. از سال ۱۹۶۸ که ایده اولیه ساخت تبلت‌ها شکل گرفت تاکنون این صفحه مسطح هوشمند تغییرات بسیاری را شاهد بوده و شرکت‌های بزرگ بسیاری پای در تولید تبلت‌های مختلف باقابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت گذاشته‌اند و حتی می‌توان ادعا کرد که اکثر کمپانی‌های مشهور فعال در عرصه فناوری نتوانسته‌اند بر وسوسه تولید تبلت غلبه کنند از اپل که در سال ۲۰۱۰ با تولید آیپد دنیای تبلت‌ها را دچار تحولی انقلابی کرد تا سامسونگ و لنوو که در سال، تبلت‌های بسیاری را تولید و روانه بازار می‌کنند؛ اما تبلت‌ها با روزهای اوج خود فاصله گرفته‌اند و طی چند سال گذشته فروش این گجت‌های دوست‌داشتنی کاهش‌ یافته است.

 اما سؤال اینجاست که آیا تبلت‌ها به‌روزهای پایانی عمرشان نزدیک می‌شوند؟ چه دلایلی سبب شده است تا گرایش کاربران به تبلت‌ها کم‌تر از گذشته شود؟

 

tablets (1)

آیا فروش تبلت‌ها کاهش‌یافته است؟

اگر از طرفداران پروپاقرص تبلت هستید شاید برای شما شنیدن این خبر چندان خوشایند نباشد چراکه به‌تازگی موسسه IDC گزارش داده است که فروش تبلت‌ها در سه‌ماهه نخست سال کاهش چشمگیری را شاهد بوده است. فروش این محصول در سه‌ماهه نخست امسال به رقم ۳۹.۶ میلیون دستگاه رسید درحالی‌که رقم فروش سال گذشته در همین بازه زمانی ۴۶.۴ بوده و این یعنی کاهش ۱۴.۷ درصدی فروش تبلتها در جهان. هرچند هنوز آیپد اپل و تب‌های سامسونگ طرفداران خاص خود را دارند اما باید پذیرفت که بازار تبلت‌ها با شیب ملایمی به پایین هدایت می‌شود و بسیاری از کاربران کم‌کم به محصولات و گجت‌های جدید دیگری گرایش پیداکرده‌اند؛ اما چه عواملی باعث شده‌اند که تبلت‌ها به دوران تیر و تاریک امروز برسند؟ متهمان کاهش تمایل به خرید تبلت‌ها چه عواملی هستند؟

 reading_food2

متهم ردیف اول: فبلت‌ها

مسلما یکی از دلایل و عواملی که تبلت‌ها را به سقوط و فراموشی نزدیک کرده است؛ فبلت‌های مختلف و پرزرق‌وبرق موجود در بازار است. این روزها شرکت‌های مختلف علاوه بر تلفن‌های هوشمند خود فبلت‌هایی با ویژگی‌های جذاب تولید می‌کنند تا کاربرانی که به صفحه‌نمایش‌های بزرگ علاقه‌مند هستند را راضی کنند. فبلت‌ها معمولا دارای صفحه‌نمایشی ۵ تا ۶.۹ اینچی هستند و کاربرانی که گوشی‌هایی با سایز بزرگ را می‌پسندد به سمت این گجت‌ها می‌روند. درواقع کمپانی‌ها با تولید فبلت‌ها عملا تبلت‌ها را به انزوا کشانده‌اند، چراکه شاید بسیاری از افراد گوشی هوشمند به‌مراتب سبک‌تر و خوش‌دست‌تری که صفحه‌نمایش مناسب بزرگی نیز دارد را به تبلت‌های بزرگ (حتی اگر ۷ اینچ باشند) ترجیح می‌دهند. ضمن اینکه حمل فبلت‌ها به نسبت تبلت‌ها آسان‌تر بوده و فضای اشغالی آن‌ها باب میل کاربران است.

۴۲۰

متهم ردیف دوم: لپ‌تاپ‌های هیبریدی

لپ‌تاپ‌های هیبریدی عضو تازه‌وارد بازار هستند بنابراین نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان متهم ردیف اول سقوط تبلت‌ها و پایان راه این گجت‌ها عنوان کرد اما آن‌قدر لپ‌تاپ‌های هیبریدی به محبوبیت رسیده‌اند که شاید طی چند سال آینده حتی جای تبلت‌های معمول بازار را نیز بگیرند. لپ‌تاپ‌های هیبریدی، لپ‌تاپ‌هایی هستند که بااتصال کیبورد می‌توانند نقش لپ‌تاپ را داشته باشند و با جدا کردن کیبورد به‌صورت مجزا به‌عنوان تبلت استفاده شوند. این لپ‌تاپ‌ها با چرخش صفحه‌نمایش یا جدا شدن آن بین حالت لپ‌تاپ و تبلت تغییر می‌کنند. اولین لپ‌تاپ‌های هیبریدی را مایکروسافت با عنوان سری سرفیس به بازار عرضه کرد پس‌ازاین شرکت کم‌کم سایر کمپانی‌ها نیز جسارت پیدا کردند و در تولید لپ‌تاپ‌های هیبریدی سرک کشیدند. اپل با تولید آیپد پرو، لنوو با تولید سری تبلت‌های یوگا، حتی گوگل و سایر کمپانی‌های فعال فناوری رسما به تولید لپ‌تاپ‌های هیبریدی خوش‌ساخت وارد شدند؛ بنابراین کاربران حق داشتند که تبلت‌ها را فراموش کنند و تبلت‌ها نیز حق داشتند که از چرخه محبوبیت کنار بروند. ساخت لپ‌تاپ‌های هیبریدی آن‌قدر هیجان‌انگیز بود که حتی برخی از کمپانی‌ها را متقاعد کرد که تبلت‌های معمولی قدیم دیگر طرفدار ندارند!

هرچند تبلت‌ها با روزهای اوجشان فاصله بسیاری دارند و فروش این گجت‌ها نیز کاهش‌یافته است اما نمی‌توان به‌طورقطع پایان کار تبلت‌ها را اعلام کرد، چراکه بازار فناوری بازاری است که تحت تأثیر موج‌ها و تبلیغات رسانه‌ای مختلف قرار می‌گیرد و برخی از موج‌ها و محبوبیت‌ها کم‌کم فروکش می‌کند شاید هم در آینده تبلت‌های دنیاهای جدیدتر و تغییرات عظیمی را شاهد باشند!

نظر شما چیست آیا تبلت‌ها به پایان راه خود رسیده‌اند؟

ThinkPad11eMain

6 در مورد “آیا تبلت‌ها به پایان راه خود رسیده‌اند؟!”

  1. ولی برای کتاب خوندن و وبگردی خیلی خوبن برای اونایی که چشمشون اذیت میشه با نمایشگر کوچیک.

  2. از تبلت باید فقط برای بازی استفاده کرد. ابزار خوبیه برای سرگرم کردن بچه های بیش فعاله این دوره زمونه

  3. من تبلت استفاده میکنم ولی ۱۰ اینچ برای فیلم دیدن،خیلی وقته سمت لپ تاپم هم نرفتم،اینطوری راحت میتونم یه گوشی آیفون ۴.۷ اینچ رو واسه کارای ر وز مره و تماس استفاده کنم و مجبور نیستم یه فبلت بزرگ و با خودم حمل کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH